veel vragen over Writer...

Status
Niet open voor verdere reacties.
OK,
ik heb helaas geen idee wat er mis gaat met PincOOo
Geen opties aan deze kant meer :evil:

ad 1:

Ga naar Opmaak > Pagina > tab Omranding.
Daar kun je een lijn instellen aan de linker- en rechterzijde van je kolommen op de manier zoals je ze nu getekend hebt. Met de instellingen rechtsboven (Afstand tot inhoud kun je dat ook aanpassen)

ad 2

Extra - Hoofdstuknummering

Je moet (met nadruk op moet) gebruik maken van alinea-opmaakprofielen (stijlen).

Standaard wordt Kop1 gebruikt voor niveau 1 en Kop2 voor het niveau daaronder (subtitels misschien ??) etc

Je mag natuurlijk ook je eigen profiel maken en dat gebruiken.

Maak nu al je hoofdstuk-titels op met profiel Kop1
en je subtitels met Kop2

Om de inhoudsopgave in het document te krijgen:
Invoegen > Indices > Index

Laat alles eens staan zoals het is en klik ok

Je zou dan een inhoudsopgave moeten zien met jouw Kop1 en Kop2 items.

Hoop dat dit je op weg helpt.
(moet afbreken, afwas wacht :D )

DiGro

ad1: gelukt.
ad2:
inhoudsopgave lukt me wel. Maar die nummering wil maar niet komen. Ik werk(te) inderdaad met opmaakprofielen. Wat dat betreft lijkt het allemaal veel op Word.
Ik heb nu zelf voor elke kop zelf de nummering getypt, dat neemt ie dus nu wel mee in de inhoudsopgave.
Op papier ziet het er dus nu wel goed uit, maar de manier zint me eigenlijk niet...

en nog een volgende vraag: kun je in Writer ook zoiets als WordArt maken?

Voor die hoofdstuknummering (extra --> hoofdstuknummering) moet je per niveau nog aangeven welk soort nummering je welt hebben. Omdat er toch al zo leuk met screenshotjes wordt gestrooid doe ik ook maar even mee:
http://img.villagephotos.com/p/2005-9/1075644/hnummer.jpg

Aan de linkerkant van dit venster zie je de niveaus staan. Klik 1 maar eens aan. In het midden, bovenste veld, kun je nu aangeven welk opmaakprofiel daar bij hoort. Hier zou kop 1 moeten staan. Meteen daaronder staat nummer. Daar moet je de nummersoort aangeven (cijfers, letters, romeinse cijfers e.d.). Wanneer je die ingesteld hebt doe je hetzelfde voor de overige niveau's die je wilt nummeren. In het rechtergedeelte van het venster krijg je realtime te zien hoe het er uiteindelijk uit gaat zien. Wanneer je nu op OK klikt, komen de nummers automatisch voor de koppen te staan, mits die het juiste opmaakprofiel hebben.

Dan wat betreft WordArt: Ja, iets vergelijkbaars heeft OOo ook: FontWork. Om dit te gebruiken druk je op de werkbalk aan de linkerkant van het venster op het knopje "Tekenfuncties weergeven". Vervolgens klik je op de nieuw verschenen werkbalk op het "tekst" icoontje. Je kunt nu een kader in je document maken en daar tekst in typen. Zorg er voor dat het kader geselecteerd blijft en kies dan opmaak --> FontWork. Je krijgt nu een nieuw venster waar je het een en mee kan doen.

UPDATE:
Ik ben ook nog even met PincOOo aan het stoeien geweest. In eerste instantie lukte de installatie niet. Dit ligt aan het feit dat ik OOo in een map heb geinstalleerd waar mijn standaard gebruikersaccount geen schrijfrechten heeft. Dat is niet handig omdat ook gebruikersinstellingen e.d. dan niet opgeslagen kunnen worden, maar dat was even om te testen. Toen ik vervolgens als root de installatie van PincOOo uitvoerde (en dus schrijfrechten had) lukte het wel. Het ging toen geheel probleemloos.

Laatst bewerkt:
Hoofdstuknummering: ah, begint me nu duidelijk te worden! Zat hem dus vast op het feit dat ik dat niet PER KOP heb ingesteld, denk ik.

Fontwork: heb ik geprobeerd, even snel. Is nog wat onwennig, maar zal inderdaad aardig zijn.
Wel even een praktische vraag: ik zit ontzettend te klooien met het wel of niet tevoorschijn komen van dat werkbalkje UIT die knop. Als ik erop klik veranderd meestal de werkbalk bovenaan. Slechts soms komt dat kleine balkje tevoorschijn waar ook die T (tekst-icoontje) in zit. Wat doe ik niet goed???

PincOOo: ik heb ook 4 gebruikers op deze laptop. Zou daar dus inderdaad mee te maken kunnen hebben.
Ik weet niet meer onder welke account ik eea heb geinstalleerd... Maar als ik OOo nu even opnieuw installeer onder de account waar ik hem het meeste ga gebruiken, zou dat dan de oplossing zijn?

ad Hfstnr: :thumb: zeker met de extra uitleg van Brutus

ad
ik zit ontzettend te klooien met het wel of niet tevoorschijn komen van dat werkbalkje UIT die knop...Wat doe ik niet goed???
Waarschijnlijk klik je te snel. Als je je poezelige vingertje iets langer op de muisknop laat rusten komt inderdaad het gehele werkbalkje tevoorschijn. Die kun je vervolgens naar een ander deel slepen, waardoor hij open blijft staan. Dan kun je op alle knoppen drukken als je daar behoefte aan hebt. De knop in de werktuigbalk aan de linkerkant (waarmee we dus begonnen) laat de laatst gebruikte knop uit dat vermelde balkje zien.

ad PincOO: Is een optie, want, zoals gezegd, hij behoort gewoon te functioneren. Volgens mij zou hij het echter ook per gebruiker/account moeten doen.

DiGro

Wanneer je OOo onder Windhoos NT/2000/XP installeert, moet je gebruik maken van de multi-user installatie. Dit doe je onder de beheerdersaccount. Vervolgens log je in met de gebruikersaccount en ga je naar de map waar je eerder OOo geinstalleerd hebt. Daar vandaan start je de setup nog een keer. Je kan OOo nu installeren voor de lokale gebruiker. Dit duurt maar heel even en heeft tot gevolg dat er een aantal bestanden geinstalleerd worden in de gebruikersdirectory, die dus wel schrijfbaar is. Al je instellingen blijven dan dus bewaard.

Werkbalkje: OK.

Over dat installeren van die opmaaktoets:

Ik heb hem onder account Marianne Oldenburger geinstalleerd.
Werk nu onder account Marianne en heb een derde account MC-PC waar ik weinig mee werk.

Ben nu ingelogd als Marianne Overigens alle accounts als beheerder. Heb nu van hieruit OOo geinstalleerd vanuit de map ProgramFiles/OOo.

Als ik nu een nieuw tekstdocument wil maken krijg ik deze melding:
Picture0001.jpg

Onder account Marianne Oldenburger staat OOo niet open.

edit: krijg het nog steeds niet geinstalleerd...:evil:

Laatst bewerkt:
:( :confused: :evil: :mad:

Ik ben bijna zo ver dat ik de handdoek in de ring moet gooien.

Dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Weet je zeker dat je een multi-user install hebt ??
(installatie met /net of setupnet.bat)

Die installeert OOo op een hoog niveau en vervolgens installeer je nog eens per gebruiker een klein gedeelte van de installatie die de verbindingen maakt met de netwerk-installatie. Zoals gezegd heb ik dit nog niet eerder gezien of van gehoord.

DiGro

Ik ben er nog eens goed voor gaan zitten. Heb heel OpenOffice verwijderd, pc opgestart en OOo weer nieuw geinstalleerd. Wat er nog was, laten overschrijven. Dan bij de andere gebruikers de installatie uitgevoerd vanuit ProgramFiles/OOo.

Dan weer de plugin geinstalleerd met OOo openstaand. Daarna OOo afgesloten (start uit zichzelf NIEt op, dus geen icoon in systemtray).
Als ik Writer open: géén nieuwe knop....

Dit lijkt dus gewoonweg NIET te lukken...
Ik snap het ook niet, kun je in mijn verhaal iets ontdekken wat ik niet juist doe, of iets wat ik vergeet?

Andere vraag: zijn er in gebruik grote verschillen tussen versie 1.4 2n 2? De klanten werken allemaal met 1.4, maar als het verder geen verschil maakt, kan ik zelf met 2.0 gaan werken.

Daar zit inderdaad wel verschil in. Alleen het bestandsformaat al. Versies 1.1.x gebruiken sxw als formaat voor tekstbestanden en 2.x gebruikt odt. Die twee formaten zijn niet compatibel. OOo 2.x kan overigens nog wel steeds werken met de sxw bestanden.

edit: Ik zag dat ik een nogal vervelend foutje had gemaakt: sxw en odt zijn NIET compatibel, in tegenstelling tot wat ik hierboven eerst had neergezet.

Laatst bewerkt:
Marianne,

volgens mij doe je alles goed.
Ik begrijp echt niet waarom het niet werkt.

Het enige dat ik nu nog kan bedenken is dat op de achtergrond (heel ver weg dus) toch een soffice proces blijft lopen als je OOo hebt afgesloten.

Dat kun je controleren door in Windows Taakbeheer
(rechtsklik op de systemtray dan staat hij daar genoemd) te kijken of er, NA het afsluiten van OOo toch een "soffice" blijkt te draaien onder Processen.
Die mag er dus niet zijn ivm opstarten van PincOoo.

Ik heb geen idee wat het anders kan zijn.

Brutus heeft gelijk. 2.0 kan wel overweg met .sxw , maar niet andersom (1.1.4 leest geen .odt). Je kunt in 2.0 dus de bestanden opslaan als .sxw en vervolgens lezen (bewerken) met 1.1.4. Houdt wel voor ogen dat 2.0 nog in de Beta-fase is. Het wordt aangeraden om die niet voor productiewerk te gebruiken.

DiGro

Geplaatst door DiGro

Dat kun je controleren door in Windows Taakbeheer
(rechtsklik op de systemtray dan staat hij daar genoemd) te kijken of er, NA het afsluiten van OOo toch een "soffice" blijkt te draaien onder Processen.
Die mag er dus niet zijn ivm opstarten van PincOoo.
DiGro

Omdat ik dat vermoeden ook al had, heb ik OOo gedeinstalleerd en daarna de pc opnieuw opgestart. Zou ie nergens meer "stiekum" aanwezig moeten zijn.

En pas daarna ben ik één voor één onder de accounts gaan installeren.

Wat ik nu nog kan doen is het de-installeren herhalen, opstarten. Dan onder één account installeren en die plugin gaan installeren, En dan pas daarná de andere accounts afwerken. Klinkt wel logisch, vindt je niet?

Maar, is me nu te laat. Wordt vervolgd.

(en die versie 2 doe ik dan dus niet!)

Lief bedoeld, maar mijn Engels.... ;-(

gelukkig heb ik deze nu ook: http://nl.openoffice.org/index.html

Heb daar al flink zitten lezen. (Overigens niet de oplossing nog gevonden voor het installeren van die opmaakplakker.)

Ben nu weer op zoek naar het mailmergen van een adressenbestand (krelasc.csv) met writer.
Kom er weer niet uit:
In het Engels gevonden voor het moment waarop je eea gaat koppelen in net aangemaakte brief:
"Tools, mailmerge wizard, use current.... next..../...next.
Save starting document,..."

Kun je dit nog even voor me 'vertalen" naar het Nederlands? Ik kom er ook met de helpfunctie niet uit.

Mooi dat je nl.openoffice.org gevonden hebt. Als je daar nu eens in het rechter menu op documentatie klikt, dan kom je op een pagina waar een heleboel documentatie staat. In die hele waslijst staat ook het handboek writer, geschreven door Reginald Ricquier. Dit is zeker een aanrader. Dit handboek is nog in aanbouw, maar in hoofdstuk 5 staat het mailmerge gebeuren uitgelegd.

De engelse tekst die je gevonden had, slaat volgens mij op OOo2.x, want volgens mij heeft versie 1.x.x daar geen wizard voor.

Mea culpa, :o Nam aan dat je dat vloeiend zou lezen.
Mijn fout.

Dacht ook dat je nl.openoffice.org al had gevonden. Wederom een foutieve aanname :o

Met het document van Reginald, zoals Brutus al had geschreven, moet je een heel eind komen. Staan ook
plaatjes bij.

Het Engelse wat jij vermelde:

Extra > Standaardbrief > Uit dit document etc. etc.
je volgt gewoon de aangeboden vensters en kiest datgene wat je wilt gebruiken.

DiGro

Tja, dat kon jij ook niet weten natuurlijk!

Die Reginald schrijft wel moeilijk hoor, ik heb er moeite mee... Maar ik heb al die handleidingen daar uitgeprint en ga er wel mee stoeien!

"Extra > Standaardbrief > Uit dit document etc. etc.
je volgt gewoon de aangeboden vensters en kiest datgene wat je wilt gebruiken."

Maar weer even een printscreentje. Lijkt eerst goed te gaan. Als ik dan klik op het plusje om (denk ik) bij de velden te komen, dan verdwijnt het plusje en kan ik niet "verder". Zou toch moeten lukken met een .csv bestand? Bevat Naam, Adres, PC en Plaats.

printscreen

Laatst bewerkt:
Aiaiai,

volgende probleempje :D

Je tekstbestand moet als Gegevensbron worden geregistreerd binnen OOo.

Extra > Gegevensbronnen
Vul een naam in (bijv CSV-adres)
Kies als databasetype --> Tekst
Bij Gegevensbronnen URL druk je op de knop |... | en zoekt de map waar je .csv bestand in staat.

Kies vervolgens het tabblad Tekst en vul daar de vakjes
in naar behoefte. (Juiste veldscheidingsteken etc. Kan zijn dat OOo "mekkert" dat er twee hetzelfde zijn, maar kies dan een ander Decimaalteken of Duizendtalscheidingsteken)
Bij extensie kies je ----> csv

Kies vervolgens Toepassen

Je adresbestand is nu als gegevensbron geregistreerd.

Zonder verder in detail te gaan zou je nu onder je eerdergenoemde plusje inderdaad de velden moeten zien.

(Met toets F4 kun je al je Gegevensbronnen zien)

DiGro

En ja, daar ben ik weer!

Het samenvoegen is prima gelukt. Heb het inmiddels een paar keer gedaan, nu zonder problemen.

:D

Maar je voelt hem al, ik heb weer een paar vragen:
1. Hoe maak ik een Initiaal, of wat is de term in OOo.
2. Paginanummer in de voettekst, en is dit op te maken?
3. Plaatje (licht, vaag!) als achtergrond in koptekst, maar midden op de pagina achter de tekst. Als soort watermerk dus.
en 4. Even terugkomen op Fontwork: ik krijg alles wel gevonden en gedaan, maar het opvullen wil maar niet lukken. Wat ik ook kies, de letters blijven zwart...
kleurovergang.jpg

Laatst bewerkt:
Toppie, het is net fietsen, als je eenmaal weet hoe het
moet.......:D

ad 1: Behoort bij de Alinea-opmaak. Heet Initialen. Dus je kunt een alinea-opmaakprofiel maken of het in je alinea-opmaakprofiel wijzigen. Op de tab Initialen kun je je instellingen maken. (Opmaak > Alinea)

ad 2: Invoegen > Veldopdracht > Paginanummer (en/of Aantal Pagina's en of andere velden )na Invoegen > Voettekst uiteraard. Na invoegen kun je er een opmaak op loslaten, maar dat is uiteraard afhankelijk van je eigen wensen.

ad 3: Invoegen > Afbeelding > Uit bestand. De afbeelding Verankeren aan alinea en de vervolgens met een rechtslik en dan onder Afbeelding de gewenste instellingen maken (oa Beveiligen > Grootte)
Vervolgens met de geselecteerde afbeelding (groene vakjes er omheen) de Transparantie verhogen tot de gewenste vaagheid. (ps Transparantie is het Wijnglas in de werkbalk)

ad 4: De letterkleur kun je niet veranderen met Fontwork. Dat moet je dus vóór die tijd doen (of erna, maar dan moet je weer opnieuw Fontworken) via Opmaak > Teken > Kleur

Succes,

Hoop je weer wat verder op weg te hebben geholpen.:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan