Veilig verwijderen van Portable Externe Schijf gaat niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ridema

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2013
Hallo,

Wanneer ik aan mijn laptop een portable externe schijf (zo ééntje zonder externe voeding), koppel via usb kan ik die niet veilig verwijderen op de manier zoals het zou moeten. Systeem (windows 7) zegt steeds dat de schijf in gebruik is door andere toepassing dit terwijl er niks draait. Een gewone usb-stick veilig verwijderen (aangesloten op dezelfde usbpoort lukt wel gewoon.

Nu schakel ik dus eerst mijn laptop maar uit en verwijder dan de externe schijf maar dat is natuurlijk niet de oplossing. Als ik dan de volgende keer de externe schijf weer aansluit vraagt windows of de schijft moet worden gecontroleerd en hersteld of doorgaan zonder controle.

Heb al veel "gegoogled" op dit onderwerp maar helaas de oplossing nog niet gevonden.

Is er een handig iemand die mij wel kan helpen.

groeten,

heb je al eens met ctrl alt del ,gekeken in processen in taakbeheer ,of er nix wat op die externe schijf staat mee draait??
zoja beeindig dat process en kijk of het dan kan verwijderen

Ja daar al gekeken maar daar staat zoveel dat ik niet kan achterhalen of het betrekking heeft op mijn probleem.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kan van alles zijn: Anti-virus die de externe schijf scant, malware op de externe schijf...
Sluit aan bij wat vanschagen hierboven al noemt.

Je zou kunnen beginnen met het uitsluiten van die externe schijf in (de realtime protection instellingen van) je anti-virus programma.

Tijs.

@vanschagen: met unlocker kan ook gezien worden welk proces een map/bestand 'bezet' houdt, dus dat zou mogelijk een hint geven of het over malware gaat of dat de anti-virus er iets mee te maken heeft.
Overigens staat er niet altijd wat zinvols als procesnaam.
Alternatieve methode zou zijn het gebruik van Process Explorer en dan Find -> Find handle or dll -> <alleen de schijfletter van de externe harde schijf opgeven en daarnaar zoeken>

Tijs.

1.JPGBeste Mensen,

Al jullie suggesties hebben me helaas nog niet geholpen. Uiteraard dank voor al de reacties maar helaas.........................! Uitschakelen van mijn antivirus bied ook geen oplossing. De Unlocker geprobeerd maar weet niet goed hoe die te gebruiken. Ik zie hem wel staan maar wat kan ik er mee? In mijn computer zie ik als ik rechtermuisknop doe op "de externe schijf" geen optie van Unlocker??

Laatst bewerkt:
Gebruik dan de optie die ik gaf in mijn vorige posting. Dus (stel dat de externe schijf G: is) G: invullen in het zoekvenster voor bestanden en DLL's in Process Explorer.

Tijs.

Ik heb in mijn voorlaatste bericht een afbeelding toegevoegd. Maar hoe krijg ik die dingen uitgeschakeld.

In ieder geval valt op dat er op dat moment defragmentatie plaatsvond. Wellicht kun je dat uitschakelen voor die schijf.
In Process Explorer kun je ook kijken welke services (s) hangen aan de PID die verder nog verbinding heeft met Z:
In jouw schermafdruk is dat PID1220, maar scan opnieuw om zeker te zijn welke PID nu die verbinding zou hebben.

Tijs.

Kijk hier (het eerste stuk van de instructie) hoe automatisch defragmenteren van die externe harde schijf uitgezet zou moeten kunnen worden.

Tijs.

Beste Mensen,

Allemaal bedankt voor support maar ik krijg het niet voor elkaar. Tijs helaas ook niet met jou tip(s). Ik blijf het vreemd vinden dat wanneer ik een usb-stick in dezelfde poort gebruik, ik wel de optie veilig verwijderen kan gebruiken.

Nogmaals dank allemaal.

Hoi,
zelf schakel ik gewoon de externe uit met de powerschakelaar die aanwezig is, nooit geen problemen mee gehad (ook geen schijfcontroles).

Beste Mik,

Dit type harddisk heeft geen externe voeding, krijgt z'n spanning vanaf usb. Er zit dus geen powerknop op!!

Bericht voor de systeembeheerder: Ondanks de vele hulppogingen bestaat het probleem nog steeds maar van mij mag deze topic op slot.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan