verbinden met printer op andere router

Status
Niet open voor verdere reacties.

worldgameplayer

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2013
Beste helpmij'ers

Ik heb een printer maar die zit op een andere router en ik zou die graag vanaf de router boven ook mee willen verbinden.

het ziet er als volgt uit:

Printer - Netgear router 1de - Modem UPC - Asus router 2de

ik denk dat het probleem in zit dat de up modem ertussen zit waardoor je geen verbinding kan maken met de printer op de netgeer.

Ik hoop dat er een oplossing voor is.
Alvast bedankt

MvGr. Bradley

Ok, laten we 3 ip-netwerken noemen:
a. Modem UPC: Netwerk1
b. Asus tweede: netwerk2
c. Netgear eerste: netwerk3

Korte toelichting:
De Asus én de Netgear hebben (naast hun eigen (LAN) netwerk-adres op resp. netwerk2 en netwerk3) ook een WAN/Internet ip-adres op netwerk1
Wat jij wilt is dat vanaf netwerk2 over netwerk1 naar netwerk3 geprint kan worden.

Nu is belangrijk of je met tracert kunnen kijken of je vanaf netwerk2 kunt 'aankloppen' bij de router van netwerk3 op diens netwerk1 ip-adres. Dus begin met het verzamelen van de WAN/Internet ip-adressen op zowel de Asus als de Netgear. Moeten dus in dezelfde reeks liggen (dus xxx.xxx.xxx van het ip-adres is bij beiden gelijk), maar wel van elkaar verschillen met het laatste cijfer (xxx.xxx.xxx.yyy).

Even een voorbeeld:
Laten we zeggen dat de UPC 192.168.192.x als netwerk1 heeft, de Asus heeft 192.168.1.x als netwerk2 en de Netgear 192.168.0.x heeft als netwerk3
De Asus heeft als WAN ip-adres op netwerk1: 192.168.192.40
De Netgear heeft als WAN ip-adres op netwerk1: 192.168.192.41
Je PC op het Asus netwerk (netwerk2) heeft ip-adres: 192.168.1.100
Je printer op het Netgear netwerk (netwerk3) heeft ip-adres 192.168.0.50

Wat je dan eerst moet doen is kijken of er een route is vanaf netwerk2 naar de Netgear router van netwerk3 (op het netwerk1 netwerk).
In dit voorbeeld:
Open CMD.EXE op je computer
Type in en druk op Enter:
tracert 192.168.192.41

Als dat slaagt (je krijgt misschien geen ping response te zien maar je ziet wel dat 192.168.192.41 word bereikt, dus in 2 hops en niet een No route to host etc. melding) dan zou het al werkend gemaakt kunnen worden via portforwarding:
In dit voorbeeld
Portforward poort 9100 TCP op de Netgear router naar 192.168.0.50 (oftewel het ip-adres van de printer op netwerk3)
Weet je niet welk ip-adres de printer heeft, print dan op de printer een statuspagina uit waar het dan geldende ip-adres op staat.

Je kunt dan de printer op alle pc's/laptops van netwerk2 toevoegen, via het toevoegen van een lokale printer, verbinden met een nieuwe Standaard TCP/IP poort, die je het WAN/Internet ip-adres van de Netgear router op netwerk1 geeft (in dit voorbeeld: 192.168.192.41) en dan het juiste printertype erbij zoeken (of de driver opzoeken op een bij de printer meegeleverde driver-cd etc.)
Automatisch wordt poort 9100 TCP ingesteld bij het maken van een Standard TCP/IP port, dus, in combinatie met de portforwarding, zou dat moeten werken.

[Technisch gezien] Zou dit dan moeten werken omdat we eerder al getest/ingesteld hadden dat:
a. De Netgear ook bereikbaar is vanaf het Asus netwerk (er is een route naar het ip-adres van de Netgear vanaf het Asus netwerk).
b. De printer bereikbaar is gemaakt op het ip-adres van de Netgear, omdat daar, op de Netgear portforwarding naar de printer was ingesteld. Je hoeft dus niet een hele route te hebben naar de printer zélf vanaf netwerk2.

Om de portforwarding te laten kloppen moet de Netgear router nooit uitgezet worden, want anders krijgt de printer mogelijk een andere netwerk3 ip-adres zodra de Netgear weer opgestart is.
Mocht dit toch gebeuren, print op de printer een statuspagina uit waar het dan geldende ip-adres op staat, zodat je de portforwarding op de Netgear router kunt aanpassen naar het nieuwe ip-adres van de printer.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Beste dnties

ik kwam niet verder dan traceroute
dit kwam uit mijn log:

traceroute to 192.168.2.16 (192.168.2.16), 64 hops max, 72 byte packets
1 router.asus.com (192.168.1.1) 2.943 ms 1.568 ms 0.683 ms
2 * * *
3 * * *
4 * * *
5 * * *
6 * * *
7 * * *
Enz.

ik weet niet hoe ik het nu kan doen ik hoop dat u me kunt helpen

MvGr. Bradley

Uhm, is 192.168.2.16 het WAN/Internet ip-adres van de Netgear router? Kan ik me haast niet voorstellen, want UPC gebruikt (voor netwerk1 dus) standaard 192.168.192.x.
Ik heb gezegd dat je moet tracerouten naar het WAN ip-adres van de Netgear, dus niet naar het LAN ip-adres van de Netgear en al helemaal niet het LAN ip-adres van de printer...

Weet je het WAN ip-adres van de Netgear niet, log dan in op de Netgear vanaf een laptop/pc die (bedraad of draadloos) aan de Netgear verbonden is en kijk welk WAN/Internet ip-adres die heeft, nu.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Beste dnties

Ik heb thuis een cisco upc modem.
standaard is het 192.168.1.X maar we hebben de 1 naar een 2 veranderd omdat het makkelijker was met de 2 andere routers.
dit staat er in de netgear bij geavanceerde opties:
MAC-adres C4:04:15:42:73:AA
IP-adres 192.168.2.16
Verbinding DHCP
IP-subnetmasker 255.255.255.0
Domeinnaamserver 62.179.104.196
213.46.228.196

MvGr. bradley

Hmm... Nu ja, wat je KUNT proberen (ondanks de tracert uitvoer) om alsnog op de Netgear portforwarding in te stellen van TCP poort 9100 naar het ip-adres van de printer.
Dan kijken wat er gebeurt als die printer toevoegt als een lokale printer op een Asus-verbonden pc met een nieuwe gemaakte Standard TCP/IP poort die je laat verwijzen naar 192.168.2.16

Als het dan alsnog werkt, dan hoef je niets te doen. Werkt het dan niet, dan zul je wellicht routerings-aanpassingen moeten gaan doen in de Asus.

Wat is trouwens het ip-adres van die printer? Dat is een LAN ip-adres op het LAN netwerk van de Netgear, en is (dus) niet een 192.168.2.x ip-adres (want dat is het UPC LAN netwerk).
En wat is het WAN ip-adres van de Asus router? Dat moet (dus) wel een 192.168.2.x ip-adres zijn.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Beste dnties

de ip's van de apparaten zijn alsvolgt:

Upc Router geeft tips weg van 192.168.2.X
Asus router heeft een static ip: 192.168.2.7 en geeft ip's van 192.168.1.X weg
Netgear router heeft een dynamisch ip: 192.168.2.16 en geeft ip's van 192.168.1.X weg
de printer heeft een ip adres van 192.168.1.18

ik zal even proberen wat u net zei of dat zal werken.

MvGr. Bradley

Beste dnties

Ik heb net een test afdruk gedaan en het werkt.
Bedankt voor het helpen.

MvGr. Bradley

Fijn dat het geholpen heeft. :)
Even gemeld: Stel dat de printer een ander ip-adres kreeg, dan moet je natuurlijk de portforwarding in de Netgear aanpassen naar het nieuwe ip-adres.

Verder zou het fijn zijn als je je vraag als opgelost aangeeft.

Tijs.

Beste dnties

okee daar zal ik op letten als die opeens ophoud.
en ik heb de vraag op opgelost gezet vergeet dat nog best vaak.

MvGr. bradley

Toch nog een toevoeging: Als printen niet meer werkt, dan kan ook een reden zijn dat de Netgear router een ander WAN ip-adres heeft gekregen. Dan moet natuurlijk de TCP/IP poort van de printer worden omgezet naar het nieuwe WAN ip-adres van de Netgear router.
Dit is mogelijk omdat de WAN poort van de Netgear een dynamisch ip-adres heeft, dus niet een statisch ip-adres. De Asus heeft wel zo'n vast WAN ip-adres.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan