Verbinding tussen router en modem werkt niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

baamster

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2009
Ik heb een wireless router (SiteCom) die ik ook daadwerkelijk kan bereiken (draadloos). Thuisnetwerk werkt dus gewoon goed. Deze router is aangesloten op een modem (Zyxel). Als ik nu het internet op wil werkt dit niet. Als ik een direct draadje tussen pc en modem leg werkt internet wel. Dit alles is gebeurd nadat de stroom er heel even af is geweest. Daarvoor werkte alles perfect.

Ofwel, de verbinding tussen router en modem is door de stroomstoring op de een of andere manier verstoord. Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Heb alles al geprobeerd (tot fabrieksinstellingen aan toe).

In feite is het simpel, tenminste zo zou het moeten zijn. Je haalt de utp verbinding tussen de router en het modem even weg, dus aan 1 kant los halen is voldoende. Je haalt de voeding van het modem los, leg deze voor 30 seconden naast het modem, drink een bak koffie............koffie op, plaats de utp terug en zet daarna het modem weer op spanning, wacht tot dat het modem volledig is opgestart. Dit zou moeten helpen om een ip adres van uit het modem aan je router te geven.

grtjs jjw.

Meld ons het ip-adres dat je krijgt van de Sitecom:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig

Dan het ip-adres melden als je ipv. met de Sitecom met de Zyxel verbonden bent:

Zijn beide ip-adressen zoals boven achterhaald in hetzelfde ip-netwerk (hoogstwaarschijnlijk dan het 192.168.1.x netwerk), dan is dat de reden waarom het niet werkt met de Sitecom: Er wordt door de Sitecom niet naar/van Internet/Zyxel gerouteerd als aan zowel de LAN-kant als aan de WAN/Internet-kant hetzelfde netwerk van toepassing is...

Overigens kun je hieruit afleiden dat ik niet geloof dat de Zyxel puur alleen een modem is, maar dat de Zyxel een routermodem is...

We horen het wel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@jjw Geprobeerd (ex. kop koffie), maar helaas.

@Tijs IP van wireless router (sitecom) = 192.168.0.102
Ip van zyxel modem (idd ook router, niet wireless) = 192.168.1.33

Ofwel dat zou moeten werken toch?

Ik zou inderdaad verwachten dat dit zou moeten werken.
Nu is de volgende vraag relevant: Welke poort van de Sitecom heb je doorverbonden met de Zyxel? Dat moet de WAN/Internet poort zijn.
Verder moet de Sitecom op zijn Internet-verbinding zijn ingesteld als "Automatic IP address" of "Dynamic IP adress" of "IP address via DHCP" of iets dergelijks.
Stel dat dat goed is ingesteld, dan kun je de Status van de Sitecom gaan nakijken (in het onderdeel Internet connection (o.i.d.)) welk ip-adres hij krijgt van de de Zyxel. Dat moet een ip-adres zijn ergens in de reeks 192.168.1.33 t/m 192.168.1.100. Is dat inderdaad het geval, dan kan ik me alleen nog voorstellen dat de (door de Sitecom doorgegeven aan de pc's doorgegeven) DNS-server-instellingen niet goed werken.
Probeer dan het volgende:
Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
nslookup www.google.nl
nslookup www.google.nl 8.8.8.8
Je gebruikt dan 1x de door de Sitecom doorgegeven DNS-server en 1x de algemeen toegankelijke DNS-server van Google (=8.8.8.8.)
Kijk welke resultaten die geven. Lukt het om de DNS-server van Google te bereiken en geeft die betere informatie terug dan de standaard doorgegeven DNS-server, dan zou je erover kunnen denken om in de TCP/IP (ipv4) instellingen van de pc's de DNS-servers van Google vast in te stellen:
8.8.8.8
8.8.4.4

We horen het wel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Aantal zaken doorgenomen maar zie niet helemaal waar ik nu wat moet vinden. Wellicht helpt onderstaande?

Router:
DHCP Server: 192.168.0.100 to 192.168.0.200

LAN IP: 192.168.0.1

Attain IP Protocol : Dynamic IP Address
IP Address : ---
Subnet Mask : ---
Default Gateway : ---
MAC Address : Staat een mac adres van 12
Primary DNS : ---

DHCP Status: 2 IP adressen met MAC adress (100 en 102)

MODEM:
IP address: 192.168.1.254

DHCP: 192.168.1.33
DNS server specific ip's
DHCP CLIENT: IP en MAC adress

Je informatie ik helaas niets aan.

Nogmaals: Verbind de Sitecom met de Zyxel via de WAN/Internet verbinding, log in op de Sitecom en kijk de status na van de Sitecom wat betreft de Internet-configuratie op dat moment. Als het goed is moet er een 192.168.1.x ip-adres van toepassing zijn op de WAN/Internet verbinding van de Sitecom (want verbonden met de Zyxel, die ip-adressen uitgeeft vanaf 192.168.1.33).

En verder graag de uitvoer van de 2 commando's waar ik het in mijn vorige posting over had, dus met de Sitecom verbonden met de Zyxel en je pc/laptop verbonden met de Sitecom.

Tijs.

Tijs, Ik kan bij de router (sitecom) nergens instellingen vinden die te maken hebben met WAN/internet behalve wat ik hieronder aangaf. Wat betreft de commando's. Als ik wireless aan de sitecom hang (en dus geen internetverbinding heb), krijg ik address niet gevonden (query refused). Wat logisch is aangezien er geen internetverbinding is blijkbaar (connectie met de modem is blijkbaar afwezig).

Security van de router is WPA2 met Pre shared passkey.

Dynamic DNS is disabled. Wellicht aanzetten?

Wat ik alleen niet snap is hoe de configuratie nu ineens niet meer werkt door een stroomstoring. Wat is er dan anders dan daarvoor? Kan me alleen bedenken dat de modem een ander IP adres heeft gekregen die niet door de router is overgenomen? Iets met DNS?

Vraagje:

welke internet provider heb je?
Als je ziggo hebt moet je met de eerst aangemelde pc rechtstreeks verbinding maken. Daarna kun je alles overzetten.
Ziggo's modem registreerd namelijk de netwerkkaart in je pc. Eenmaal verbinding kun je verder alles omzetten en aansluiten

Succes

@watertje Nee heb Telfort (ex-Compuserve). En op zich werkt internet "perfect"...alleen niet met de wireless router er tussen :(

Wellicht even een complete reset uitvoeren? Vraag is dan even welke volgorde...

Ok, we gaan het anders doen:
a. Koppel de Sitecom los van de Zyxel
b. Sluit bedraad een pc/laptop aan aan de Sitecom. Log in op de Sitecom (dus via http://192.168.0.1)
c. Zet de DHCP server uit in het LAN gedeelte van de Sitecom
d. Zet het LAN ip-adres van de Sitecom op 192.168.1.20
Je zult hierna de verbinding verliezen met de Sitecom.
e. Sluit de Sitecom via een van zijn 4 LAN aansluitingen aan aan de Zyxel. De Internet/WAN aansluiting van de Sitecom wordt dus niet (meer) gebruikt(!)
f. Herstart je pc/laptop (nog steeds bedraad aangesloten aan de Sitecom). Als het goed is krijgt je pc dan een 192.168.1.x ip-adres (in de reeks 192.168.1.33 en hoger). Kijk of je dan kunt Internetten. Werkt dat, haal de netwerkkabel van de pc/laptop uit de pc/laptop en probeer draadloos. Als het goed is krijg je ook draadloos zo'n 192.168.1.x ip-adres (in de reeks 192.168.1.33 en hoger).

Wat de bedoeling is is dat de Sitecom geen router meer is maar draadloze accesspoint/bedrade switch. Dus alle routering, ip-toekenning (=DHCP serving) etc. gebeurt door de Zyxel.
Ik doe dit omdat blijkbaar de WAN/Internet verbinding van de Sitecom niet meer goed functioneert. De (draadloze etc.) instellingen van de Sitecom zijn dan te beheren via http://192.168.1.20 na deze actie, want dat is het nieuwe LAN ip-adres van de Sitecom.

Hopelijk levert het wat op. Indien niet, dan zou ik de Sitecom afschrijven.

Tijs.

@Tijs Afschrijven lijkt me sterk aangezien het ding net nieuw is (nog geen half jaar oud) en ook niet een van de goedkoopste. En dat dit door een stroomstoring allemaal stuk zou kunnen gaan lijkt me erg sterk. Heb dit probleem met m'n vorige router (toevallig ook van sitecom) vaker gehad en kreeg het meestal wel opgelost, alleen nooit op dezelfde manier :)

Maar ik zal als echt niets meer lukt, je optie proberen om te kijken of dit gaat lukken.... ;)

Even een opmerking: De gegeven instructies zijn standaardinstructies die ik hier op het forum al 10-tallen keren succesvol heb laten uitvoeren om een situatie van router-na-router 'op te lossen'. Voor alle soorten routers, dus maakt niet uit Linksys, Zyxel, Sitecom etc.

Juist omdat het standaardinstructies zijn heb ik expres gezegd dat het afschrijven pas relevant wordt als mijn standaardinstructies geen werkende oplossing bieden. Vergeet daarbij niet dat ik de Sitecom er 'dommer' mee maak, en met domme apparaten kan minder mis gaan.

Anders gesteld: Ik ben niet blij met de opbouw van je vorige posting. Je schuift me daar in de schoenen dat de Sitecom afgeschreven moet worden, maar dat is niet wat ik schreef en ook niet wat ik bedoelde.

Tijs.

@Tijs probeer je niets in de schoenen te schuiven en ben erg blij met je hulp. Maar door mijn zeer beperkte kennis en ervaring met netwerken, denk ik dat het eerder aan mijn uitvoering van je opmerkingen ligt dan aan de afschrijving van de router (wat ik ook niet wil geloven). :)

Ik geef even een uitgebreide uitleg/motivatie:

Wat er feitelijk gebeurt is dat (zodra de instructies zijn uitgevoerd, incl. het koppelen van een LAN aansluiting van de Sitecom aan de Zyxel) de enige directe functie van de Sitecom is om toegang te verschaffen tot het netwerk tussen Sitecom en Zyxel en dus (via de Zyxel) tot Internet.

Omdat dit leidt tot 1 ip-netwerk (het 192.168.1.x netwerk) wordt de routerings-functie van de Sitecom niet gebruikt (herinner je dat de WAN/Internet verbinding van de Sitecom NIET meer in het spel voorkomt) en ook de DHCP server functie van de Sitecom wordt niet meer gebruikt (want die heb je dan uitgeschakeld op de Sitecom).
Alles komt dus neer op de Zyxel als het gaat om routering (naar Internet) en de functie van DHCP server (voor het verschaffen van ip-informatie aan pc's waar "Automatisch toewijzen" van ip-(adres)informatie aanstaat).

Een voordeel van deze setup is dat portforwarding/'poorten openen' (soms noodzakelijk voor bepaalde spellen, downloaden etc.) alleen op de Zyxel ingesteld hoeft te worden, niet ook op de Sitecom.
Ander voordeel als (naast de Sitecom) ook nog andere apparaten (pc's/laptops etc.) rechtstreeks op de Zyxel aangesloten zouden zijn: Er is maar 1 ip-netwerk (het 192.168.1.x netwerk) dus het delen van printers/bestanden is dan mogelijk tussen alle pc's/laptops op het thuisnetwerk, waarbij het niet uitmaakt of die met de Zyxel of met de Sitecom bedraad/draadloos verbonden zijn.

Samenvattend: Het versimpelt het thuisnetwerk
a. 1 Router in het thuisnetwerk ipv. 2 routers
b. 1 DHCP server in het thuisnetwerk ipv. 2 DHCP servers
c. Bestands- en printerdeling mogelijk op het hele thuisnetwerk
d. 1x Portforwarding nodig ipv. 2x voor apparaten die via de Sitecom verbonden zijn

Een hoop tekst. Je hoef dit niet te begrijpen, maar het maakt hopelijk duidelijk waarom ik in een router-na-router situatie de zelf aangeschafte (draadloze) router altijd degradeer tot accesspoint/switch. Dat is in jouw geval de Sitecom.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Even oftopic maar was de koffie wel lekker? :p

Daar iedereen je al helpt blijf ik er voor de rest buiten.

grtjs jjw

ok, klinkt logisch. Maar op de Zyxel kan ik maar 1 kabeltje prikken (ethernet) en is niet wireless. Dus die meerdere pc's laptops en printers moeten dan toch via de router gaan neem ik aan?

Ik ben bij stap B gestand (Sluit bedraad een pc/laptop aan aan de Sitecom. Log in op de Sitecom (dus via http://192.168.0.1)) aangezien hij geen verbinding wil maken. Kabeltje in laptop geprikt en in de sitecom (zowel modem als lan1 poort geprobeerd). Maar kan dan niet inloggen op de router.

Je schrijft eerder toch duidelijk:

Router:[...]LAN IP: 192.168.0.1

MODEM:
IP address: 192.168.1.254

Hoe kom je dan op die informatie? Gewoon uit het instructieboekje gehaald of echt getest/geconstateerd?? [Ik vroeg je het de juiste informatie te testen/constateren.] Bovendien had je geschreven dat je draadloze beveiliging op de Sitecom hebt gezet, dus moet je toegang hebben gehad tot de 'website' van de Sitecom.

Goed, misschien is er een manier omheen: Zodra je pc/laptop bedraad verbonden is met de Sitecom (natuurlijk op 1 van de 4 LAN aansluitingen), kijk op welk ip-adres de standaardgateway is ingesteld, dan.
Vul dan dat gevonden ip-adres van de standaardgateway (moet een 192.168.0.x ip-adres zijn) met http:// ervoor in in je browser en log in op de Sitecom.

Tijs.

Laatst bewerkt:
duh...heb niet eens boekjes :) Direct draadje van modem aan laptop en draadloos naar de router kan tegelijk he :)

Ben het voor vandaag even zat, zal die optie morgen proberen....

in ieder geval bedankt voor vandaag alvast!

Of je een laptop of desktop computer gebruikt voor het veranderen van de instellingen van de Sitecom maakt niet uit. En als ik je goed begrijp zijn momenteel de Zyxel en de Sitecom niet verbonden met elkaar.
Dat is allemaal prima, tot het moment dat je klaar bent met de nieuwe instellingen van de Sitecom en de Sitecom bedraad via een van diens 4 LAN-aansluitingen verbonden moet worden aan de Zyxel.
Je kunt daarna zowel bedraad verbonden met de Sitecom en ook draadloos verbonden met de Sitecom gaan testen of je een 192.168.1.x ip-adres krijgt toegewezen door de Zyxel en of of Internet werkt.

Nou ja, mijn instructies zijn duidelijk genoeg, lijkt me zo. Dus verder toelichten zal wel niet (meer) nodig zijn. ;)

Succes morgen,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan