• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vergelijking

Status
Niet open voor verdere reacties.

EmBee

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2006
Beste forumleden,

is de volgende vergelijking op te lossen in excel?
66252 = (150000 * x)+(2850 * y)

X en Y moeten positieve getallen zijn, groter dan nul en afgerond op 3 decimalen

Alvast bedankt voor de reacties

Martijn

Beste forumleden,

is de volgende vergelijking op te lossen in excel?

X en Y moeten positieve getallen zijn, groter dan nul en afgerond op 3 decimalen

Alvast bedankt voor de reacties

Martijn

Heel simpel: ja en neen.

Neen, als je als antwoord wilt hebben: x = zoveel, y = zoveel.

Ja, als je inziet dat die vergelijking (impliciet) een rechte definieert. Een rechte heeft oneindig veel punten.

Wigi

Heel simpel: ja en neen.

Neen, als je als antwoord wilt hebben: x = zoveel, y = zoveel.

Ja, als je inziet dat die vergelijking (impliciet) een rechte definieert. Een rechte heeft oneindig veel punten.

Wigi

Beste Wigi,

het liefst wil ik een antwoord x = zoveel en y = zoveel, maar dat gaat blijkbaar niet.

Wat als je de vergelijking als een recht definieert?

Martijn

Is dit schoolwerk, of zo? Het tweede middelbaar schat ik zo.

het liefst wil ik een antwoord x = zoveel en y = zoveel, maar dat gaat blijkbaar niet.

Neen. Mocht jij toevallig oneindig veel tijd hebben, je mag de oplossingen eens opschrijven... Succes ermee. Het lukt je niet.

Wat als je de vergelijking als een recht definieert?

IS de vergelijking van een rechte!!! Dus niet: "Wat als..."

nl. de rechte met als functievoorschrift:

y = 66252/2850 - 150000/2850*x

Begin je het te snappen...

Wigi

Een enkelvoudige vergelijking met 2 onbekenden kan je nooit exact oplossen.

De oplossing die er uitkomt is of een lege verzameling (indien geen enkele mogelijkheid goed is) of een verzameling van mogelijke paren van 2 onbekenden die een oplossing zijn.

Je moet het boeltje uitzetten in een grafiek als je het wilt begrijpen. Je krijgt dan een lijn, door alle mogelijke combinaties (X,Y). Die lijn is je oplossing (de verzameling van alle x,y punten). Die is oneindig omdat een punt geen grootte heeft en daardoor het aantal punten op die lijn niet vast te stellen is.

y = 66252/2850 - 150000/2850*x

Zoals jippiejajee al aangaf, teken dus bovenstaande rechte eens. Gebruik enkel het eerste kwadrant, d.i. daar waar zowel X en Y positief zijn. Je krijgt een dalende rechte. Elk punt op de rechte is een combinatie van X en Y die jouw vergelijking oplost. Zonder extra informatie (een tweede vergelijking bv.) kan je op geen enkele manier discrimineren tussen deze punten.

Wigi

Mocht dit het probleem zijn, zie bijlage.

Wigi

Dit is niet het probleem. Ik heb een kostprijs calculatie welke afhankelijk is van 2 variabelen.
Bij deze vergelijking weet ik het antwoord.
x = 0.352 en y = 4.720
Als de variabelen wijzigen of de verhouding tussen beide, wat gebeurd er met de kostprijs per x en per y?
zo wil ik het breakevenpoint opnieuw berekenen. Ook wil ik gedurende het jaar het terug-uit-tarief bijhouden aan de hand van de werkelijke prestaties en aan de hand daarvan de nog te halen prestaties berekenen.

ik hoop dat het wat duidelijker geworden is.

martijn

Dit is niet het probleem. Ik heb een kostprijs calculatie welke afhankelijk is van 2 variabelen.
Bij deze vergelijking weet ik het antwoord.
x = 0.352 en y = 4.720
Als de variabelen wijzigen of de verhouding tussen beide, wat gebeurd er met de kostprijs per x en per y?
zo wil ik het breakevenpoint opnieuw berekenen. Ook wil ik gedurende het jaar het terug-uit-tarief bijhouden aan de hand van de werkelijke prestaties en aan de hand daarvan de nog te halen prestaties berekenen.

Deze post begrijp ik totaal niet.

Dus de 0.352 en de 4.720 steek je ergens in een formule om een kostprijs te berekenen? De kostprijs van wat?

Deze post begrijp ik totaal niet.

Dus de 0.352 en de 4.720 steek je ergens in een formule om een kostprijs te berekenen? De kostprijs van wat?

Een trekker kost per jaar 66262
we begroten per jaar 150000 km en 2850 uur
Hieruit volgt een km prijs van 0,352 en een uurprijs van 4,720

we monitoren ook de werkelijke prestaties. De werkelijke prestaties
komen nooit overeen met de begrote prestaties.
Als de trekker ander soort werk krijgt willen we opnieuw de
km prijs en de uur prijs berekenen en deze spiegelen aan
ons verkooptarief.

Een trekker kost per jaar 66262
we begroten per jaar 150000 km en 2850 uur
Hieruit volgt een km prijs van 0,352 en een uurprijs van 4,720

Maar waarom is het juist 0,352 en 4,720?

Waarom niet 0,400 en 2,194?

[Noot: 2,194 = (66252 - 150000*0,400 ) / 2580]

Er is dus extra informatie om te bepalen waarom het juist 0,352 en 4,720 is. En niet mijn voorstel of een van de oneindig veel andere mogelijke combinaties.

Met die informatie kan je dan ook gemakkelijk bepalen wat X en Y is het aantal kilometers en/of het aantal uren wijzigt. Zonder die info, geen oplossing.

Al de rest van hetgeen je nog wilt doen, kan ook enkel gedaan worden met die info over hoe X en Y te berekenen.

Wigi

Al de rest van hetgeen je nog wilt doen, kan ook enkel gedaan worden met die info over hoe X en Y te berekenen.

Wigi
Ok ik snap het. Ik zal de berekening met de randvoorwaarden opvragen.

Met vriendelijke groet

Martijn

Ok ik snap het. Ik zal de berekening met de randvoorwaarden opvragen.

Met vriendelijke groet

Martijn

En Martijn, post uiteraard geen bedrijsgevoelige gegevens, mocht je dat evt. van plan zijn.

En Martijn, post uiteraard geen bedrijsgevoelige gegevens, mocht je dat evt. van plan zijn.

Wigi,

Uiteraard. En bovengenoemde getallen zijn fictief, want (prestatie * tarief) komen op hele getalen uit, anders wordt het helemaal een decimalenbrei

In de loop van de week hoop ik er op terug te komen.

Met vriendelijke groet

Martijn

Ik heb naar de berekening van het tarief gekeken. De randvoorwaarden zijn zo dat er van een vergelijking eigenlijk geen sprake meer is.
Het probleem is ook gelijk opgelost.

Wigi en jippejajee, bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet

Martijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan