Verkeerde charset?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErikBooy007

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
24 mei 2007
Berichten
3.814
Dag,

Ik heb een (hopelijk) simpel vraagje. Ik schrijf een applicatie met AJAX, en als ik data opvraag en weergeef, wordt een é een � ...

Ik heb de charset van de pagina die het weergeeft op UTF-8 staan:

HTML:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=utf-8" />

en ook de charset van het bestand die de data van de server haalt:

PHP:
header('Content-Type: text/html; charset=UTF-8');

Wie kan me vertellen wat ik verkeerd doe?

[EDIT]
Ook als ik de é direct in de code zet (dus niet later ophaal van de server), wordt het een �
[/EDIT]

[EDIT]
HTMLentities (&eacute;) gebruiken, is ook geen optie, aangezien het ook in een invulveld weergegeven moet worden.
[/EDIT]
 
Laatst bewerkt:
Wat hier staat, ziet er goed uit.
Het enige wat ik zo kan bedenken: bergt je tekstverwerker, editor, of wat je ook gebruikt het ook op als utf-8? Als 't wordt bewaard als windows-charset of zo en je gaat 't weer inlezen als utf-8, krijg je problemen.
Was jij niet degene die Notepad gebruikte? Of vergis ik me? Notepad heeft soms problemen met 't juist opbergen van utf-8. Maar voorzover ik weet geeft dat alleen af en toe lege tussenregels in IE 7 (waar je dus helemaal gek van wordt omdat de oorzaak volstrekt onduidelijk is...)
 
Hee,

Nee, volgens mij is Vegras degene die Notepad gebruikt. Ik gebruik UltraEdit.

Ik heb het nu expliciet als UTF-8 opgeslagen en dat werkt, als ik de inhoud direct in de code zet. Daarvoor dank! :D

Echter, als ik nu via AJAX nieuwe data ophaal (ik gebruik dus nog expliciet een UTF-8 header, ook expliciet als UTF-8 opgeslagen), wordt het weer een �.

Het is data uit een database, kan het zijn dat ik in de database een andere collatie moet selecteren? Hij staat standaard namelijk op latin1_swedish_ci en ik heb nu ook utf8_general_ci geprobeerd en dat werkt ook niet. :confused:

[EDIT]
Stukje bij beetje wordt het beter, ik heb de naam (Léon) via de webinterface van m'n app opnieuw toegevoegd, en nu wordt ie op de meeste plaatsen correct weergegeven. Echter krijg ik nu op één plaats é te zien. Nog enig idee waar dat aan kan liggen?
[/EDIT]
 
Laatst bewerkt:
Oké, het is opgelost. Ik haalde de functie htmlentities over de naam, waardoor er een vreemd teken kwam te staan. Het is nu opgelost.

Goeroeboeroe, hartelijk bedankt! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan