Verloren bestanden herstellen na formatteren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arnizzy

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 sep 2013
Hallo..
Ik ben een beetje wanhopig aan het worden.
Gisteren per ongeluk mijn externe harde schijf geformatteerd en ben nu al mijn opgeslagen gegevens kwijt.
Er stond van alles op maar het belangrijkste zijn mijn persoonlijke foto's.
Ik ben amateurfotograaf en ben nu alle foto's van de afgelopen jaren kwijt.
Ik wilde een 8Gb datastick aanmaken met een herstelmogelijkheid voor windows8.
Computer gaf aan dat er geformatteerd moest worden dus heb ik ja aangeklikt.
Maar nu heeft mijn computer mijn externe harddisk van 500GB geformatteerd.
Wanneer ik die opvraag geeft mijn pc telkens aan dat er 32Gb beschikbaar is, maar dat zou dan toch 500GB moeten zijn?
Ik probeer van alles met recovery software maar telkens word er maar een grootte van 32GB gescand.
Recuva vind ongeveer 10.000 bestanden die ik kopieer naar een andere opslagmedium maar de meeste bestanden zijn onleesbaar.
Ik wil mijn foto's graag terug. Is er iemand die mij hiermee kan en wil helpen? Als het al mogelijk is!

Hoe was er geformatteerd?
Indien snel dan is alleen de partitietabel gewist en staat de reserve er nog op.

Kijk eens met Testdisk wat die kan vinden aan partitie(s)

Maak zo veel mogelijk screenshots en zet die hier neer.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Hopelijk is er niet erop geschreven want wordt het heel lastig.

Hoi Lange Pier, Bedankt voor je snelle reactie
Sorry, ik ben nieuw hier en het is me niet helemaal duidelijk hoe ik kan reageren op je vraag, heb per ongeluk jouw reactie gekopieerd.
Formatteren ging vrij snel, maar er is nu dus ook een herstel optie op aangemaakt ter grootte van een paar MB.
Mijn PC geeft aan dat er 31,7 van de 31,9 GB beschikbaar is. Waar is de rest van het geheugen vraag ik me af?
Ik heb Testdisk al geinstalleerd en uitgeprobeerd.
Maar vind het programma niet erg duidelijk. Ben bang iets verkeerd te doen waardoor het alleen maar erger word.
Waar moet ik de screenshots plaatsen? gewoon in dit veld waarin ik nu aan het typen ben?

Naamloos.jpg
Dit is een screenshot van stap 3 of 4, die ziet er naar mijn mening al niet positief uit, moet ik nu verdergaan met quicksearch?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb goede ervaringen met GetDataback, die is er voor NTFS en FAT32.
Je kunt een trial downloaden en kijken of ie wat vindt.
Over mogelijk wat kosten kom je wel heen....
Maar kun je niet je backup terugzetten?

Hoi Andre,
Ik heb zojuist de pro versie van Recuva aangeschaft om te zien of die beter werkt dan de freeware versie, maar ben daar nog niet aan toegekomen.
Helaas heb ik geen backup. Heb die ooit aangemaakt maar dat is mislukt. Daarna niet meer aan toegekomen.
Ik vind het ook niet erg om kosten te maken, als ik mijn bestanden maar terug heb.
Ik snap alleen niet dat mij pc aangeeft dat er maar 32 Gb beschikbaar is? Ik zal GetDataback eens proberen.
Ik heb Easeus en Icare al laten scannen maar heb het idee dat die telkens maar 32GB scannen.

Ok, of ga daarmee verder of met testdisk.

De partitie tabel is niet goed en de startsector ook niet, gebruik search en eventueel deeper search, de laatste duurt vrij lang.
Onderin de side van Testdisk vind je voorbeelden om die startsector te repareren indien de reserve info nog intact is.

Overigens kan TestDisk ook de raw files veilig stellen, ook daarover staan voorbeelden.
Met Recuva kan ik alleen bestanden redden als de metafile info nog toegankelijk is en dat is niet het geval, nog niet.

Meestal zit er weinig verschil tusen free en pro....

http://www.bleepingcomputer.com/forums/t/444693/freeware-recuva-from-piriform/
The sole difference between the free version and the paid version is the paid version provides you with technical support from Piriform. They do have a forum there where you can also ask questions about problems you might be having with any of their software products.
gezocht via https://www.google.nl/#q=recuva professional free differences

Jammer voor je... maar ik vrees... dat die pro je niet gaat helpen...

http://www.runtime.org/data-recovery-products.htm
Probeer hem iig eens.

Backup: er is altijd helaas een "smoes" om het niet te doen... tot het te laat is..
Hopelijk recover je nog veel en blijft je een zure/dure les bespaard...

Aan Lange Pier, dat je "nog niet" zegt geeft me weer wat hoop. Ik heb de scan nu verder laten lopen en wacht af tot die klaar is.
begrijp alleen niet precies waar ik de voorbeelden kan vinden maar heb de online manual van testdisk openstaan.
Supertof dat jullie willen helpen.

En aan André : Welke moet ik dan downloaden? Deze neem ik aan "GetDataBack for FAT V4.32"
Het ironische is dat ik er de afgelopen dagen telkens aan liep te denken om een Backup te maken.
En gelukkig was de Pro versie niet erg duur. "19.95" maar mijn les heb ik nu al geleerd hoop alleen niet dat het een "zure" word.
Er staan zoooooveel foto's op, de muziek en video's kunnen me gestolen worden maar de foto's wil ik niet kwijt zijn.

Welke.. das lastig.. want nu heb je FAT maar eerst had je NTFS waarschijnlijk.
Het programma lees alleen en je moet de gevonden data naar een externe of andere schijf wegschrijven. NOOIT op dezelfde anders verander je wat voor dat het hersteld is.
Begin bij dat FAT type en zie je te weinig of niet ... dan naar NTFS.

PS:
Het ironische is dat ik er de afgelopen dagen telkens aan liep te denken om een Backup te maken.
Tja.. daar heb je nu niks aan. Meteen DOEN als je dat denkt.
Ik heb minimaal 3 copies van mijn fotos. heb een server hier en de backup server staat bij mijn zoon in Belgie.
Zijn backups staan bij ons...
Dus als er een stuk gaat is er minimaal een andere... bij diefstal, brand, harde schijf stuk...
Eerder had ik minimaal 2 copys op 2 externe schijven plus lokaal ook nog een extra copy.

Laatst bewerkt:
Onderin die site bij documentation idd staan die voorbeelden maar je mag ook van elk venster een screenshot plaatsen.

Denk ook dat het een ntfs schijf was maar een handeling met het een of ander heeft er fat partitie opgezet, vandaar die quick search en deeper search.

Dat vermoeden had ik ook idd dat het eerst een "ntfs" was de scan van Testdisk is bijna voltooid.
Daar stuur ik zo een screenshot van waarschijnlijk,
ondertussen loopt het programma "Getdataback" (FAT) en die lijkt nogal wat meer te vinden.
Die lijkt aan te geven dat het nog zo'n 23 uur gaat duren. Alvast een screenshot daarvan misschien zegt het jullie al iets?
Eerst maar afwachten of het gaat lukken.. anders weet ik inderdaad zeker dat ik vanaf nu altijd zorg voor een goede backup of 2 zelfs.
Het voelt bijna alsof je een "dierbare" bent verloren.
Hieronder het screenshot.
Getdataback status.jpg

Eerst even een screenshot van Testdisk. De scan is voltooid en dit is het resultaat.
Zie screenshot, alleen weet ik niet hoe ik nu bij de deepscan kom. In de manual staat "press p to list files" en dan Q to quit? Moet ik dan niet opnieuw beginnen?
Status 2 testdisk.jpg

Ik zou eerst GetDataback haar werk laten doen, Testdisk kan ook een partitie terughalen, wat op zich goed is... maar dat moet je nooit tegelijkertijd doen.
Lees: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Kijk of je met getDataback je fotos terug krijgt, want als je met Testdisk een vergissing begaat....dat kan fataal zijn en heb je mogelijk niks....
Het beste is om toch voordat je Testdisk dat laat doen, een image te maken en die weg te laten schrijven naar een andere schijf (extern).
Gaat het mis.. .zet je de image terug en heb je een nieuwe kans.
Let op : het MOET een disk kloon programma zijn die de COMPLETE harde schijf kloont.
Het oudere Ghost11 of zo kan het prima.
ik werk nu vaak met Ghost for Linux ook wel G4L meestal genoemd, staat op deze boot cd http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Dan ben ik zeer vereerd andré,
dat je vandaag besloten hebt om weer eens iemand te helpen.
Maar ik neem aan dat je niet verplicht bent om te blijven helpen tot het is opgelost toch?
Tot nu toe lijkt Getdataback veel meer te vinden dan andere programma's. Ik zie dat het programma uiteindelijk 79 euro kost.
Dat is het me zeker wel waard wanneer ik daarmee gegarandeerd mijn foto's terugkrijg.
Maar ja, ik kom niet voor niets uit Nederland, als het ook gratis kan waarom zou je dan betalen?

ik heb heus ook wel mijn computer problemen; het is maar mijn hobby, zit niet inde ICT, en kan het jonge bedrijf van mijn zoon zo helpen en ik leer elke dag bij
een voorbeeld van mijn probleem:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1474807/last

PS: let op met G4L die werkt net als Testdisk met namen als sda sdb en niet met C of D-schijf...

Laatst bewerkt:
Hmm, ik ben er nu al zo'n 35 uur mee bezig.
Het word nu allemaal weer een beetje verwarrend. Ik ben zelf meer van het crëeren en niet zo van de techniek.
Gisteren heeft iemand anders me ook Testdisk geadviseerd en zij dat hij daarmee ook al eens alle data had weten te herstellen.
Weet nu niet meer wat het beste is om te doen.

Getdataback is niet destructief... weet je 100% zeker dat je dat met Testdisk ook kunt?
Niet... dan zou ik eerst geduld opbrengen tot GDB klaar is.
Anders moet je echt eerst een kloon maken (is altijd nog aan te raden) want als je echt iets verkeerd doet, kan mogelijk alleen een prof bedrijf de data nog terughalen.
Tarief begint meestal bij 500 euro... en kan afh v/h probleem flink oplopen..

Ik vind Testdisk ook een moeilijk programma, maar ik ga ervan uit dat Dhr Lange Pier als "Giga Honourable Senior Member" er wel verstand van heeft.
Daarom vind ik het nu ook verwarrend omdat jullie beide een andere optie bieden. Maar je hebt gelijk ik wil zeker niets destructiefs doen.
Als ik het goed begrijp kan ik GDB laten lopen zien wat die allemaal vind en dan besluiten of ik het wil kopen?
Zoals ik al schreef ik heb er zeker wel geld voor over, omdat ik echt bijna iedere dag foto's maak en die enorme collectie van de afgelopen jaren niet graag verloren zie gaan.
Ik denk dat het het beste is om het programma te laten lopen en er nog eens een nachtje over te slapen.

Fotografie is mijn passie ik investeer er al jaren in en ga regelmatig op pad om te fotograferen.
Vandaar dat ik inmiddels een behoorlijk grote collectie heb opgebouwd en ben de laatste tijd heel erg veel bezig met het bewerken ervan.
Al die tijd die erin zit wil ik niet graag verloren zien gaan. Vandaar dat ik het ook niet erg vind om er geld aan uit te geven. Maar vanaf 500 euro is wel veel inderdaad!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, ik heb een half jaar geleden ook zo'n soort probleem gehad, & het enige dat wel werkte was EaseUS:

http://www.easeus.com/datarecoverywizard/free-data-recovery-software.htm

Je kan de gratis proefversie even proberen, het scannen duurt sowieso uren zoniet dagen, & als je echt wilt testen kan je maximaal 2 GB in blokken van 200 MB per etmaal terug halen.

Werkt het, & kan je er mee omgaan, dan kan je op kopen (Buy) klikken, kost ongeveer Euro 90,- inclusief belasting, & je kan met iDeal betalen. Omdat het overzees is duurt het tot 3 dagen voor de transactie verwerkt is & je de produktcode krijgt.
Uiteraard heb je daarbij heb je een extra hardeschijf nodig van minstens dezelfde grootte als die je probeert te herstellen, die bovendien vers geformatteerd & dus leeg is.

In dit soort gevallen, nogmaals:

STOP! Doe helemaal niets! STOP!

Pas als je over de schrik & de paniek heen bent, kan je juist handelen, & voor die tijd veroorzaken alle acties waarschijnlijk alleen maar meer schade & verlies.
Pas als je beseft & accepteert dat alles waarschijnlijk verloren is gegaan, ben je zover om gericht & adequaat actie te ondernemen om te redden wat er te redden valt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan