Verloren bestanden herstellen na formatteren?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb je voor die grote of kleine FAT partitie gekozen?
Die bad sector message is een vreemde, je hebt alleen wat fout gedaan.

Hoi Andre, ik had voor de grote partitie gekozen.
Maar was een beetje in paniek door het resultaat, en heb het programma afgesloten en het opslagmedium uitgeschakeld. Die stond al 2 dagen continue aan.
Heb er vanavond niet meer naar omgekeken want ik werd er nogal gestressed van. Was tijd voor een verzetje.
Tijdens het inloggen op deze pagina zojuist zag ik nog info staan over bestandsherstel, http://www.nl.quetek.com/prod02.htm?source=google_81
Ziet er wel degelijk uit. Maar ga er morgen pas weer verder naar kijken.
Besef me wel steeds meer dat ik echt veel over heb om mijn foto's terug te krijgen.
Best vreemd dat alles gewoon helemaal weg is.

Zoals al eerder iemand schreef: blijf rustig..... het wordt er niet beter op met paniek, dan worden je beslissingen minder goed.
Ik zou toch nog die kloon maken van de harde schijf, of 1 op 1 naar een nieuwe zelfde harde schijf op op een andere schijf als kloon-image opslaan.
Die File Scavenger lijkt sterk op GDB. Tja, de ene keer werkt de een beter dan de andere.... proberen, maar maak eerst die kloon.

Jaja, weer een ander progje proberen? die dingen doen allemaal hetzelfde maar zolang de schijfinfo niet klopt zullen ze net zo ver komen dan de eerder gebruikte tools.
En zo te zien is er wel een volledige format geweest, op zich niet erg maar alle reserve info is ook overschreven, oftewel is er 2 x overschreven.

Beginnen met het erop zetten van de juiste schijf informatie w.b. de sectors, clusters en heads, dan de start en end info juist instellen, de bootsector is dan juist en kun je verder met het zoeken naar de verloren partitiegegevens mochten die ook niet 2 x zijn overschreven want dan zal het die data recovery firma moeten worden.

Door al die progjes worden de "raw" bestanden ook niet gevonden, die "raw" bestanden zijn alleen de bestanden dus zonder de info van in dit geval de fat32 Allocation Table.
Bij een ntfs filesystem staat die info in de MFT, de metafiletable.

Hoi Lange Pier en Andre,
Pff .. nogmaals bedankt voor alle reacties en jullie geduld..

Ik was niet van plan om weer een ander progje te proberen maar meldde het omdat het als verwijzing op deze website stond.
Wat is nu het beste dan? Voor de zekerheid een kloon kopie maken naar een ander station?

Ik wil zowieso nog een ander opslagmedium aanschaffen. Dus dat lijkt me persoonlijk wel een goed idee.
Ik wil nu niets meer doen om de schade te verergeren. En een reserve kopie lijkt me dan raadzaam.
Heb ook sterk het gevoel dat Lange Pier echt goed weet hoe Testdisk werkt en hoe het eventueel via die weg te herstellen is.
Aan Lange Pier: Ik snap dat je geen zekerheid kunt bieden en dat verwacht ik ook niet.
Maar heb je enig idee of het via jou methode moet kunnen lukken?
Ik bedoel heb je goede ervaringen wat dat betreft? En met de info die je nu hebt over de toestand van mijn externe schijf?

Tja, wat is wijsheid, er staat niets op dus op de kloonschijf zal er ook niets staan maar van mij mag je klonen.

Overigens is mijn vermoeden dat er meer gebeurt is dan alleen een format aan die extra gemaakte fat32 partitie te zien die "recovery" heet, wel van windows 8 aan de efi map te zien, lijkt wel of er 2 x naar de schijf is geschreven of was het geen herinstallatie maar een recovery installatie, dat zou het kunnen verklaren.

Maare, heb helemaal geen screeenshots van die dingen waarvan ik ze zou willen om je verder te helpen, van die Ptedit32 b.v.
Lees eerst al die info op de TestDisk side, vrijwel al die problemen worden daar behandeld, vaak wel erg summier maar toch, je krijgt een goed beeld hoe een harde schijf eigenlijk werkt.

Ik begrijp dat kloonen niets oplost maar dan heb ik altijd nog een backup toch?
Mocht er iets helemaal fout gaan met deze.

Ik heb al een tijdje problemen met mijn PC. Laats zat die helemaal vast en kon er niets meer mee.
Ik heb het in een winkel laten her installeren, daar hebben ze er gecrackte versie van windows 8 opgezet.
Ik had daarvoor Vista, maar het werd me aangeraden om die versie te vergeten en windows 8 te gaan gebruiken.
De laatste tijd krijg ik telkens meldingen dat windows geactiveerd moet worden maar dat gaat niet vanwege een foutmelding.
Ben al terug geweest naar die winkel maar kunnen er niets mee.
Laatst zat weer mijn hele computer vast in een "loop" als ik wilde opstarten en kan ook geen veilige modus aan de praat krijgen met windows 8.
Vandaar dat ik voor de zekerheid een USB herstelstation aan wilde maken. Heb dit gedaan via help en ondersteuning.
Tijdens dat proces moest ik ook in DOS code's intypen om een herstelpartitie aan te maken want die was niet aanwezig.
Misschien dat dat er iets mee te maken heeft? Daarna heb ik die 8GB datastick erin gedaan en kreeg de melding dat er geformatteerd moest worden.
Waarna alles dus fout is gegaan.

Ik ga in ieder geval zo een extra opslagstation kopen (wilde ik toch al).
En zal ik later op de dag nog eens zien of ik Ptedit32 kan laten werken.
Het weer lijkt mee te zitten vandaag dus ga er vanmiddag even tussenuit.

Het is in dit geval het beste om photorec te gebruiken (van dezelfde programmeur als testdisk).
Zeker als het om jpg bestanden gaat werkt dit uitstekend.
Kijk uit met testdisk en andere programma's die partities proberen te veranderen !!!
Photorec verandert absoluut niets aan de schijf., maar scant de schijf en zoekt naar het type bestanden dat je selecteert.
Start photorec en selecteer de schijf uit het menu en kies Intel/PC
Kies No partition (Whole disk).
Selecteer "File opt" en zorg dat daar alleen jpg is aangevinkt (en eventueel andere beeld formaten).
Druk op de "b" toets om de selectie op te slaan.
Quit het "File opt" menu en selecteer "Search"
Kies nu waar de bestanden moeten worden opgeslagen (dus op een andere schijf).
Het lijkt me verstandig deze hele procedure eerst uit te proberen op andere gegevens, voordat je met de probleem schijf gaat werken.
Interface is een beetje lastig, maar het werkt uitstekend !!!

Laatst bewerkt:
Hoi AenA
Super bedankt voor het meedenken, Stel alle hulp zeer op prijs
Ik wil je absoluut graag geloven en doe dat ook, maar ik hoop dat je begrijpt dat het voor mij zo niet makkelijker en overzichtelijker word wat nu te doen?
En wiens raad nu het beste op te volgen.
Ik had al gevraagd of photorec misschien een goede optie was, maar dat werd ontkracht.
Maar volgens u is dit het beste om eerst te proberen.
Ik zie via google dat u inderdaad een datarecovery service aanbied.

Ik ben ook steeds meer benieuwd naar de titels van jullie allen.
De een is een "senior" member de ander een "mega" senior,
en ik word geholpen door een "Giga Honourable Senior Member"
Moet ik daar nog waarde aan hechten of zegt dat niet zo veel?

Heb zojuist een 3TB extern Toshiba Station aangeschaft en ga zo even op pad. Heb later weer tijd om verder te gaan hiermee.

Laatst bewerkt:
Photorec is meer bedoeld voor draagbare media maar kan ook voor harde schijven worden gebruikt, maar herstel eerst de partitie tabellen met TestDisk.

Gaat over alle beelden die je ziet, ook die via EFI/GPT, miss dat daar iets foutiefs staat, bij Intel en dan geometry, Intel dan advanced, die en dan die van boot die onderin staat.

Die "list" waar je het over hebt is alleen die van de partitie die windows 8 (denkelijk heb je die) erop heeft gezet met herinstalleren.

Geloof niet dat ik iets heb "afgeraden", maar ja het is jouw feestje en die titels bij de gebruikersnamen zeggen helemaal niets alleen dat je veel hebt geprobeerd te helpen.
Ga maar verder met AenA, je hebt niets aan al die goed bedoelde helpers, eentje is wel genoeg, succes ermee.

Sorry Lange Pier,
misschien was mijn woorkeuze niet juist, was totaal niet de bedoeling om je te beledigen.
Want tot nu toe heb jij me het meeste geholpen en heb ik ook het meeste vertrouwen in je kennis.
Zou het jammer vinden als je er nu mee zou stoppen.
Ik zei al tegen AenA dat het voor mij zo niet duidelijker word.
Maar goed ik hoor het nog wel.

GDB verandert niks aan de schijf, niettemin is het verstandig een kloon te hebbe, er lijkt niks in te zitten, maar das niet waar. Want anders zou het ook geen zin meer hebben om die zgn lege schijf, waar het omgaat, te receoveren... om die foto's.
Photorec, GDB, etc... het zijn programma's die niks veranderen, Ptedit32 pakt de partitietabel aan.... maar welke... er staat dus nu blijkbaar een restant van Win8 op.... maar das mogelijk een ander fat dan er eerst op stond (die mogelijk 2x overschreven zou zijn, wordt geschreven)... dus wat nu met zo een programma als Ptedit32? ALS je die gebruikt moet je helemaal een kloon hebben, want die verandert de schijf 100% zeker.
Ik kan je op afstand geen ondersteuning geven voor Ptedit32, das bloedlink. Ik heb er zelf ook weinig ervaring mee.
Kijk maar eens wat AenA kan, maar mi is het een variatie op het GDB thema.
Succes en laat vooral weten wat de progressie is.... maar maak eerst die kloon nu...

Sorry Lange Pier,
misschien was mijn woorkeuze niet juist, was totaal niet de bedoeling om je te beledigen.
Want tot nu toe heb jij me het meeste geholpen en heb ik ook het meeste vertrouwen in je kennis.
Zou het jammer vinden als je er nu mee zou stoppen.
Ik zei al tegen AenA dat het voor mij zo niet duidelijker word.
Maar goed ik hoor het nog wel.
Voel me niet beledigd hoor maar zie dat je zelf geen keuze kunt maken in de volgen stappen en vind elke oplossing wel wat om uit te proberen alleen er wordt niets afgemaakt, vandaar dat het mij goed lijkt om met 1 persoon verder te gaan en dat eerst helemaal af te maken tot of je de files hebt of niet.

Had in mij eerste reply wat over TestDisk gemeld maar je was al bezig met een ander progje en daarna weer een paar andere, dan weet ik het ook niet meer.

Overigens doet Ptedit32 ook helemaal niets als je ermee niets veranderd, gaat om de schijfgegevens die daar wordt getoond, die van de partities zijn sowieso niet kloppend.

GDB is inderdaad een goed programma, maar ik denk dat je nu GetDataBack voor FAT gebruikt.
Die FAT partitie is gemaakt door de handeling waarmee het probleem ontstaan is.
Ik neem aan dat de schijf/partitie eerst in NTFS was geformatteerd, dus zal GetDataBack voor FAT geen jpg bestanden vinden.

Photorec trekt zich niets aan van FAT of NTFS, maar zoekt gewoon de jpg bestanden.
Door het maken van de FAT partitie zullen zeker een aantal bestanden zijn overschreven, maar daar is helaas niets aan te doen.

Hallo allen,
Ben net terug en zie de reacties,
Neem het mij aub niet kwalijk dat ik geen keuze kan maken.
Ik weet niets van deze materie en krijg steeds andere mogelijkheden en advies aangeboden.
Waardoor het voor mij steeds moeilijker word om in te schatten wat ik het beste kan doen.
Ik heb geprobeerd ieders advies op te volgen maar dat is misschien niet de beste manier om dit aan te pakken.
Weet het nu eerlijk gezegd even helemaal niet meer.

Wat kan er gebeuren als je gewoon photorec probeert?
Zoals al gezegd verandert dit programma niets aan de schijf...
Als het niet lukt kun ja altijd nog een ander advies opvolgen.

Doen.... niet genoeg foto's dan GDB voor NTFS...
Dit soort programmas doen niks met je schijf.

Ok .. dan ga ik dat eerst maar doen.
Niet eerst een kloon maken?
Ik heb 2 opties : photorec_win en qphotorec_win .. maakt dat nog iets uit?

Laatst bewerkt:
Nooit verkeerd.. leer je meteen dat... Let goed op wat je als bron en welke je als doel neemt!!!!

Ik skip dat kloonen maar want loop tegen wat dingen aan daarmee en kom er niet uit.
Ik vraag me alleen nog af als ik met Photorec ga scannen naar jpg - jpeg
kan ik daarna eventueel nog een scan doen om naar andere bestanden te scannen?

Ik heb nu JPG en JPEG geselecteerd en opgeslagen, ga daarna terug en druk op search en krijg dan de volgende optie...
zie screenshot..photorec.jpg
Kies ik hier voor "other"?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan