• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verschillen zoeken tussen lijsten met de zelfde betekenis maar andere benaming

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dai

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2015
Berichten
15
Hoi,

Ik heb een probleem dat ik wil oplossen en vraag me af of dit mogelijk is met een formule in excel.

Ik heb twee lijsten die ik met elkaar wil vergelijken en achterhalen waar de verschillen zitten. Het probleem is dat de lijsten verschillende namen gebruiken voor het zelfde product.

Bijv:
1 = Appel
2 = Banaan
3 = Peer

A = Appel
B = Banaan
C = Peer

De lijsten zijn dan bijvoorbeeld: 1, 3, 4, 6, 21 en A, D, X, F, C

Is er een mogelijkheid om dit process op zijn minst deels te automatiseren i.p.v. alles handmatig vergelijken?

Alle hulp is gewaardeerd!
 
Plaats eens een voorbeeld(waargetrouw) bestandje van die lijsten.
 
Laatst bewerkt:
Hoi plongske,

Ik heb een voorbeeld bestand gemaakt dat het probleem vertegenwoordigd.

Mijn vraag is dus hoe ik de cellen in de twee kolommen in het eerste tabblad met elkaar kan vergelijken terwijl ze verschillende benamingen hebben voor het zelfde product.
Ik heb in het tweede tabblad een soort vertaaltabel gemaakt maar verder dan dat heb ik geen idee hoe ik dit probleem moet tackelen in Excel of dat het uberhaubt mogelijk is. :confused:
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Probleem.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Dus je wil nu A2 met B2 vergelijken aan de hand van de koppeltabel?
Daar zal ik je helaas niet bij kunnen helpen.
Het zal volgens mij via VBA moeten gebeuren en daar heb ik geen kaas van gegeten.
 
Helemaal geautomatiseerd wordt lastig... Om een voorbeeld te noemen uit jouw voorbeeld: Als je zoekt naar Apple zal excel ook Pineapple als resultaat meenemen. Hierdoor zal je altijd een flinke controle door moeten voeren...

Daarnaast is de vraag hoeveel verschillende namen je hebt?
 
Helemaal geautomatiseerd zou ideaal zijn, maar als er mogelijkheden zijn binnen excel om het makkelijker te maken is dat ook prima. Het gaat namelijk om duizenden entries die vergeleken moeten worden. Zelfs als dit proces maar 10% versneld kan worden scheelt het ons een hele hoop tijd.

Ik heb momenteel 27 namen met bijbehorende aliassen. (Mogelijk dat daar meer bijkomen)
 
Laatst bewerkt:
Dai, met de gegevens die je verstrekt is geen eenduidig antwoord mogelijk, want het is niet duidelijk wanneer 2 cellen als overeenkomstig beschouwd moeten worden. Het woord watermelon bv. komt zowel in A2, A3, als A4 voor.
 
Bedoelt Dai dan dat alle Engelstalige woorden in A2 moeten overeenkomen met alle Nederlandse vertalingen van diezelfde woorden in B2?
 
Volgens mijn vermoeden wel.
Maar wat het resultaat moet zijn?
De verschillen kleuren of in een aparte kolom een opmerking of iets anders?
 
In mijn voorbeeld bestand wil ik doormiddel van één of meerdere formules makkelijk kunnen achterhalen dat appel, peer en bosbes zowel op A2 als B2 vertegenwoordigd zijn en de discrepantie zit in banaan en watermelon. Opzich al moeilijk genoeg maar een extra probleem omdat A2 en B2 verschillende namen gebruiken voor het zelfde product.

Hoe het resultaat er uiteindelijk uitziet maakt mij niet zo heel veel uit, zolang er makkelijk uit te achterhalen is waar de verschillen zitten tussen de producten van A2 en B2.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp wil je dus weten WELKE woorden in A2 overeenkomen met de vertaling ervan in B2 ? (Hoe je met het antwoord daarvan dan moet verder werken lijkt mij nog een vraag apart, maar dit terzijde).
Het antwoord kan zijn dat 0, 1, 2, 3, of 4 woorden overeenkomen. De woorden staan in het Engels en Nederlands ook nog niet in dezelfde volgorde, dus dat maakt het vergelijken ook nog wat lastiger. Als je alle woorden in afzonderlijke cellen plaatst (via tekst naar kolommen), dan kun je het vergelijken wat eenvoudiger maken. Dat raad ik je dan ook aan.
 
Dan zou ik al beginnen met een extra kolom aan te maken en op basis van de vertaaltabel een vertaling naar het nederlands maken.
Dan zou je beide nederlandstalige kolommen kunnen vergelijken op verschillen.
 
Hoi Dai,

misschien kan deze helpen


mvg
Leo
 

Bijlagen

  • Verschil_Producten L.xlsm
    21 KB · Weergaven: 44
Code:
Sub tst()
    Dim sn
    With Sheets("Voorbeeldprobleem")
        sn = .Cells(1).CurrentRegion
        ReDim Preserve sn(1 To .Cells(1).CurrentRegion.Rows.Count, 1 To 3)
        For a = 2 To UBound(sn)
            Vertaling = Split(sn(a, 1), ", ")
            For b = 0 To UBound(Vertaling)
                resultaat = resultaat & Sheets("Koppeltabel").Columns(1).Find(Vertaling(b)).Offset(, 1).Value & ", "
            Next
            sn(a, 3) = Left(resultaat, Len(resultaat) - 2): resultaat = vbNullString
            Vergelijk = Split(sn(a, 3), ", ")
            For c = 0 To UBound(Vergelijk)
                If InStr(1, sn(a, 2), Vergelijk(c), vbTextCompare) = 0 Then
                    Eindresultaat = Eindresultaat & Vergelijk(c) & ", "
                End If
            Next
            Vergelijk2 = Split(sn(a, 2), ", ")
            For d = 0 To UBound(Vergelijk2)
                If InStr(1, sn(a, 3), Vergelijk2(d), vbTextCompare) = 0 Then
                    Eindresultaat = Eindresultaat & Vergelijk2(d) & ", "
                End If
            Next
            sn(a, 3) = Left(Eindresultaat, Len(Eindresultaat) - 2): Eindresultaat = vbNullString
        Next
        .Cells(1).Resize(UBound(sn), 3) = sn
    End With
End Sub
 
@ Rudi

krijg foutmelding, blokvariable niet ingesteld op deze regel

Code:
 resultaat = resultaat & Sheets("Koppeltabel").Columns(1).Find(Vertaling(b)).Offset(, 1).Value & ", "


mvg
Leo
 
Je moet de vertalingen op Blad2 omdraaien nl kolom A Engels en kolom B Nederlands.
Gezien de kolomkoppen leek mij dit een logische stap.
 

Bijlagen

  • Dai.xlsm
    24,3 KB · Weergaven: 27
@ Rudi

code in bestand is anders dan code eerder geplaatst,
maar is wel super.

mvg
Leo
 
Had nog een bug ontdekt in het geval dat de cel in kolom B leeg was zodat er geen vergelijking kon plaatsvinden.
 
Dai, wat wil je eigenlijk als resultaat, de overeenkomstige vruchten of die niet overeenkomen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan