• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verschillen zoeken tussen lijsten met de zelfde betekenis maar andere benaming

Status
Niet open voor verdere reacties.
en de discrepantie zit in banaan en watermelon.

Hier ben ik van uit gegaan dus hopelijk zat ik goed. :eek:
Heb niet veel zin om alles te herschrijven.
 
Ik vroeg het omdat ik bezig was met een oplossing waarbij de overeenkomstige waarden worden weergegeven, maar die zal wel niet meer nodig zijn denk ik.
 
Kon het toch niet laten. Kolom C verschillen, kolom D gelijkenissen.
 

Bijlagen

  • Dai_II.xlsm
    24,6 KB · Weergaven: 32
Prachtig Rudi !
De vragensteller heeft nu zeker alles wat hij nodig heeft.
 
@ zapatr

Dankjewel :love: (niet al te letterlijk nemen hé :p)
 
Je mag wat mij betreft in de wolken zijn.
Wel vreemd overigens dat vragensteller Dai niets meer van zich laat horen.
 
Ben ik weer

Bedankt voor alle reacties! Ik heb het erg druk gehad de afgelopen periode vandaar dat ik niets van me heb laten horen.

Ik heb het probleem inmiddels op mijn eigen manier opgelost, maar ik ben erg benieuwd om te zien hoe jullie het hebben aangepakt.
Wanneer ik tijd heb zal ik laten zien wat mijn oplossing was in een voorbeeld bestand. :)

Nogmaals bedankt allemaal!
 
Oplossing en nieuw probleem.

Mijn oplossing hoewel wat omslachtig, toch effectief genoeg. Je kopieerd de twee cellen (uit een ander bestand) die je wilt vergelijken. Plakt deze in B2 en B3 respectievelijk. Vervolgens filter je in kolom F de lege cellen weg en hou je het verschil over (hier ben ik een macro voor aan het maken zodat je met 1 druk op de knop alles naar voren krijgt). "WAAR" als het product in beide lijsten staat, "ONWAAR" wanneer dit niet zo is. En aan kolom E en I kun je zien in welke van de twee lijsten het product voorkomt.

Door de manier hoe ik het in elkaar heb gezet loop ik echter tegen een probleem op. Wanneer een product meerdere malen in één cel voorkomt werkt het niet altijd. Als een product bijvoorbeeld 1x in het pakket zit, maar 3x op de rekening voorkomt dan geeft deze tool geen verschil aan omdat het in principe alleen een JA/NEE checker is en het product op beide lijsten voorkomt.

Wat ik dus wil doen is een formule maken die telt hoevaak een bepaalde zin (uit de vertaaltabel) voorkomt in de cel B2 (of B3).

Ik heb dit geprobeerd: =LENGTE(B2)-LENGTE(SUBSTITUEREN(B2;C13;"")) maar dan telt hij het aantal tekens(inclusief spaties) op en krijg ik 72. Als ik vervolgens /C13 eraan toevoeg dan krijg ik #WAARDE te zien omdat C13 geen getal is maar een zin. Is het mogelijk om het getal van de formule te delen door het aantal tekens in C13 met een formule? Handmatig alles uitschrijven is namelijk geen optie.

Weet iemand hier iets meer over?

Bekijk bijlage Voorbeeld oplossing.xlsx

Edit: Ik ga nu even alle oplossingen bekijken!

Edit2: Ik zie dat mijn oplossing redelijk omslachtig is vergeleken met wat jullie hebben gedaan haha.. Excel nieuweling :eek:
Hoe kan ik zien wat voor macro/script achter zo'n knop zit? Anders kan ik hem niet naabootsen voor mijn eigen bestand.. :)

Edit3: =(LENGTE(B2)-LENGTE(SUBSTITUEREN(B2;C13;"")))/Lengte(C13) <- Nu werkt het.. :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan