• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verschillende woorden zoeken in kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

NogGeenGuru

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2015
Beste forumleden,

Ik heb een kolom waarin ik bestratingstypes invul (tegels, klinkers etc.)
een type kan meerdere keren voorkomen in de kolom.

nou wil ik op een ander blad, maar in het voorbeeld in kolom C, een lijst krijgen van de verschillende bestratingstypes in kolom A.
maar deze lijst moet in volgorde komen van het aantal keer dat het bestratingstype voorkomt. (van klein naar groot)

ik weet dat wanneer het cijfers betreft, i.p.v. woorden, gebruik gemaakt kan worden van =grootste(<range>;k)
door k te veranderen zou ik dan de volgorde krijgen. maar is er ook zo'n functie voor woorden?

Ik ben nu als best een eind op weg met een matrix formule.
maar deze gaat opzoek naar een woord dat een aantal keer voorkomt.
dit geeft dus bijv. NB als geen enkel woord precies 2x voorkomt.
en als meerdere woorden precies 2x voorkomen dan krijg ik er maar 1 te zien.

heeft iemand hier een oplossing voor?
ik wil dit het liefst met een formule oplossen.
bepaalde computers hier zijn beveiligd tegen het uitvoeren van macro's :rolleyes:

Dezelfde functie werkt ook op alfanumerieke waarden, heb je dat al geprobeerd?

@Ad Becude

sorry, het voorbeeld is idd niet geupload.
Bij deze dan.

@OctaFish

Ik heb even gegoogled naar alphanumerieke waardes maar ik snap er eigenlijk niks van...
voor wat ik begrijp is het een nummerieke waarde die aan elk datatype gekoppeld kan worden.
maar ik snap niet echt hoe ik dit in excel toe pas.... dat zou wel de grootste()/kleinste() functie mogelijk maken lijkt mij.

Bijlagen

Ik heb en oplossing gevonden!

Code:
=ALS(ALS.FOUT(INDEX(E$4:E$2000;VERGELIJKEN(ONWAAR;ISGETAL(VERGELIJKEN(E$4:E$2000;A$5:A5;0));0));"")=0;"";ALS.FOUT(INDEX(E$4:E$2000;VERGELIJKEN(ONWAAR;ISGETAL(VERGELIJKEN(Invoeren!E$4:E$2000;A$5:A5;0));0));""))

de eerste ALS functie wordt gebruikt om 0 waardes te filteren.
Daarom komt het tweede gedeelde 2x voor.

alle credits gaan naar de auteur op deze site:
http://www.h2o-betterwin.nl/know-how/tips-trucs/excel-unieke-waarden-weergeven/

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan