• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal en horizontaal zoeken

• Onderwerp starter Onderwerp starter JJH
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

JJH

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2008
Wie kan mij de formule geven om snel zowel verticaal als horizontaal tegelijk te zoeken?
Zie voorbeeldje

Dankje.

Bijlagen

Wie kan mij de formule geven om snel zowel verticaal als horizontaal tegelijk te zoeken?
Zie voorbeeldje

Dankje.

Formule voor cel c3 van Blad1.
Code:
=INDEX(Blad2!$A$1:$D$4;VERGELIJKEN($A3;Blad2!$A$1:$A$4;0);VERGELIJKEN(Blad1!C$1;Blad2!$A$1:$D$1;0))

Deze formule kan je doortrekken naar de andere cellen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bedankt!
Zover was ik zelf inderdaad ook gekomen, alleen ik krijg een #n/b melding terwijl de betreffende combinatie in mijn bestand toch echt bestaat. zie voorbeeld. Dacht dus dat het niet de oplossing was.

enig idee?

Groeten
Joyce

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ja, er zat een fout in je formule.

Code:
=INDEX('tm juni'!A1:G20;VERGELIJKEN(Blad1!A4;'tm juni'!A1:[COLOR="Red"][B]A[/B][/COLOR]20;0);VERGELIJKEN(Blad1!D1;'tm juni'!A2:G2;0))

Daar stond G ipv A.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Super! Ik pakte inderdaad daar het hele bereik. Dat is dus de fout.
Dankjewel.

he, wat doe ik nu weer fout.

Hij werkt in mijn goede bestand. Echter, hij neemt de cel erboven?!?!?!

Hij zoek ze bij elkaar en gaat dan een rij naar boven....heb ik dat nu ergens in mijn formule gezet??? Waar?

groeten en bedankt.

vreemd. Ik heb het opgelost. Begrijpen doe ik het alleen niet helemaal.
Ik heb het bereik bij vergelijken op beide plekken groter gezet dan eigenlijk nodig is en nu doet hij het wel goed. Als iemand daar nog een verklaring voor heeft, graag! Dan is het voor mij makkelijker te begrijpen voor de volgende keer dat ik de formule gebruik.

Bedankt voor de hulp.

groeten,
Joyce

Zou je dat bestandje eens willen uploaden? Dan ik zien hoe je formule erbij staat (niet dat ik verwacht dat je de "A" waar Roncancio het over had verkeerd hebt neergezet, maar op deze manier heb ik geen idee van de fout).

Dat bewuste bestand kan ik niet uploaden. Is te groot en te gevoelige informatie.
Ik kan je wel even opzetten wat ik in de formule had staan en wat ik gewijzigd heb:

=INDEX('totaal'!$A$2:$u$20;VERGELIJKEN(Blad1!$A4;'totaal'!$A$2:$A$20;0);VERGELIJKEN(Blad1!D$1;'totaal'!$A$2:$u$2;0))

Het bereik klopt in principe exact, maar omdat hij niet functioneerde ben ik gewoon gaan prutsen en heb ik dit gewijzigd:

=INDEX('totaal'!$A$2:$u$25;VERGELIJKEN(Blad1!$A4;'totaal'!$A$2:$A$25;0);VERGELIJKEN(Blad1!D$1;'totaal'!$A$2:$X$2;0))

Daarna functioneerde hij opeens wel.
Wat heeft de nul trouwens precies voor betekenis in deze formule?

Groeten,
Joyce

De 0 in de vergelijkingsfunctie houdt in dat de exacte waarde moet worden gevonden en dus niet een waarde wat in de buurt ligt.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

=INDEX('totaal'!$A$2:$u$20;VERGELIJKEN(Blad1!$A4;'totaa l'!$A$2:$A$20;0);VERGELIJKEN(Blad1!D$1;'totaa l'!$A$2:$u$2;0))

Als het goed is kreeg je de foutmelding #NAAM? die kreeg ik namelijk ook toen ik bovenstaande formule invoerde in jouw bestand TEST.xls . En het probleem zit hem in de spatie in het 2 woordje "totaal" Toen je aan het "prutsen" heb je dit schijnbaar ook aangepast.

=INDEX('totaal'!$A$2:$u$25;VERGELIJKEN(Blad1!$A4;'totaal'!$A$2:$A$25;0);VERGELIJKEN(Blad1!D$1;'totaal'!$A$2:$X$2;0))

De eerste rode "25" is het bereik van de formule =index(). Je moet een kolomkop én een rijkop opgeven (of aan de hand van bv de formule =vergelijken() binnen het bereik, het heeft dus geen zin om je bereik groter te maken dan de tabel.

de tweede rode "25" heeft geen zin omdat je rij maar tot 20 gaat, het is trouwens logischer dat deze tot 19 gaat want je hebt geen rijkop voor de totaalrij om te beargumenteren voor de formule =index() .

voor de rode "X" is het bijna hetzelfde: Je kolommen gaan maar tot "G" dus het heeft geen zin om hier te reiken tot kolom "X".

Wat heeft de nul trouwens precies voor betekenis in deze formule?

Gevonden in de "Help" van de formules: In de menubalk "Invoegen" => Functie => Functie zoeken waar je wat over wilt weten en dan klikken op "Helpinformatie over deze functie"

Als criteriumtype_getal 1 is, zoekt VERGELIJKEN de grootste waarde die kleiner is dan of gelijk is aan zoekwaarde. zoeken-matrix moet in oplopende volgorde zijn gesorteerd (...;-2; -1; 0; 1; 2;...A-Z; ONWAAR; WAAR).

Als criteriumtype_getal 0 is, zoekt VERGELIJKEN de eerste waarde die precies gelijk is aan zoekwaarde. zoeken-matrix mag in willekeurige volgorde zijn gesorteerd.

Als criteriumtype_getal -1 is, zoekt VERGELIJKEN de kleinste waarde die groter is dan of gelijk is aan zoekwaarde. zoeken-matrix moet in aflopende volgorde zijn gesorteerd (WAAR; ONWAAR; Z-A;...2; 1; 0; -1; -2;...).

Als u criteriumtype_getal weglaat, wordt uitgegaan van de waarde 1.

Laatst bewerkt:
Nee, in de test ging alles goed. Ik heb daarna de formule toegepast in mijn echte bestand en daarbij hoort de naam van het tabblad: totaal. Ik kreeg ook geen foutmelding, maar hij nam de waarde over van de cel die boven het gevonden punt zat!

Dus bv... in cel D4 staat de waarde die hij over moet nemen als ik zoek naar de waarde in A4 en D1 en hij neemt dan de waarde over van D3.....?!?!?!? Vreem toch?

Ik heb echt alleen aan de bereiken geprutst. Daarna nam hij de juiste cel over.....en aangezien de bereiken inderdaad al groot genoeg waren vind ik het zo vreemd. Vandaar mijn vraag.

Groeten,
Joyce

Het is logisch dat de verkeerde waarde wordt gekozen omdat het bereik van het 1e vergelijk niet goed is.

Code:
=INDEX(totaal!$A2:$U$25;VERGELIJKEN(Blad1!$A4;totaal!$A$[COLOR="Red"][B]1[/B][/COLOR]:$A$25;0);VERGELIJKEN(Blad1!D$1;totaal!$A$2:$X$2;0))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan