• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Burma

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2019
Goedemiddag beste mensen,

Ik heb een factuur systeem gemaakt op Excel en ik ben er best tevreden over, alleen loop ik tegen één probleempje aan. Het begint bij het kiezen van een bedrijf via een lijst met gegevensvalidatie. Nadat dit bedrijf is gekozen vult Excel zelf de gegevens in en uiteraard die gekoppeld zijn met dit bedrijf. Nadat dit is gebeurd heb ik een gegevensvalidatie gemaakt die gekoppeld is aan deze keuze voor het kiezen van één of meerdere contactpersonen. Dit werkt allemaal prima!

Nu komt het probleem. Ik heb zelf een formule gemaakt die een e-mail adres ophaalt afhankelijk welke contactpersoon is aangevinkt, echter werk ik met mensen die op meerdere afdelingen of bij meerdere bedrijven werken, waarbij een andere e-mail adres is vereist. Nu haalt mijn formule wel een e-mail adres op, maar gewoon de eerste die het systeem vindt.

Voorbeeld: Piet werkt bij Banden fabriek, maar ook bij Velgen fabriek. Nu heeft Piet bij Bedrijf Banden E-mail adres; piet@banden.nl en bij de andere piet@velgen.nl. Echter zal mijn formule maar 1 zelfde e-mail adres ophalen bij beide keuzes, oftewel de eerste die die kan vinden.

Code:
=ALS(ALS(K14<>"";VERT.ZOEKEN(K14;'G:\Alg\finan\[DATABASE.xlsx]Full list'!I2:J9001;2;0);"")=ALS(K14<>"";VERT.ZOEKEN(K14;'G:\Alg\finan\[DATABASE.xlsx]Full list'!I2:J9001;2;0);"");ALS(K14<>"";VERT.ZOEKEN(K14;'G:\Alg\finan\[DATABASE.xlsx]Full list'!I2:J9001;2;0);"");"")

K14 = Naam contactpersoon
Rij I (in ander bestand)= alle namen
Rij J (in ander bestand)= alle e-mail adressen

Wat ik zelf denk benodigd te hebben is de toevoeging van cell K4 = bedrijfsnaam en rij K (in ander bestand) = alle bedrijfsnamen.

Ik kom hier alleen zelf niet uit.

Weet iemand hoe ik dit kan toevoegen in mijn formule waarbij de keuze van e-mail adres gekoppeld is het met de gekozen naam + bedrijfsnaam! en niet alleen de gekozen naam. Ik snap dat een voorbeeld bestand handig zou zijn, echter zou ik deze even apart moeten maken i.v.m. privacywetgeving. Graag hoor ik of dit benodigd is.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Burma

Zie bijgevoegd

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Gaarne rekening houden dat normaliter het 2e tabblad in een ander bestand staat. Nu zoek ik een manier waarbij de e-mail adres wordt weergegeven gelinkt met bedrijfsnaam + contactpersoon

1. Allereerst heb ik de zoekformules in B4 t/m B9 versimpeld tot:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($B$3;Tabel1[#Gegevens];RIJ(A2);0)&"";"")
Deze formule ondervangt de weergave van nulwaarden en foutmelding als geen gegevens gevonden worden, en kun je doortrekken naar onderen zonder benodigde aanpassingen.
Let er op dat er geen spaties achter namen staan (zoals bijv. in N2 in je voorbeeld).

2. Verder zou ik de tabel geheel vullen zodat kolom K overbodig wordt, maar ok.

3. Zoekfunctie in G11 wordt dan bijvoorbeeld:
Code:
=INDEX('Voorbeeld data'!$J:$J;VERGELIJKEN($B$11&$B$3;Namen&Bedrijven1;0))
Let op: dit is een matrix-functie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hi @AlexCEL

Allereerst bedankt voor de reactie! Ik heb de functie toegepast, echter resulteert hij in #N/B

Zo ziet de formule erbij mij uit (namen & bedrijven zijn juist, zoals bij het voorbeeld):

Code:
=INDEX('[DATABASE.xlsx]Full list'!$J:$J;VERGELIJKEN($K$4&$K$14;Namen&Bedrijven1;0))

Uiteraard en komt er {FORMULE} .... als ik niet afsluit met Control+Shift+Enter komt er #WAARDE te staan i.p.v. #N/B

De #N/B duidt erop dat de VERGELIJKEN functie geen overeenkomst vindt. Hier zul je dus moeten speuren. Is het bereik van Namen en Bedrijven1 gelijk? Zijn de (bedrijfs)namen EXACT gelijk gespeld (geen punten, komma's, spaties etc)

@AlexCEL is er geen andere optie? want ik kan de oorzaak niet echt vinden.

@AlexCel Laat ik het zo zeggen, zodra ik al mijn data kopieer en in ons voorbeeld bestand plaats.... werkt het! Maar hierbij maken we gebruik van 1 bestand en niet 2 zoals in mijn situatie, is dit wellicht dan de oorzaak?

Zelfs als ik het voorbeeld opsplitst in een database en een zoekbestand, dan werkt het (database met wel open staan). Zonder je echte bestanden kan ik ook moeilijk inschatten waarom er geen overeenkomst te vinden is.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan