• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vertikaal zoeken, horizontaal wegzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

radar

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2006
Goedenavond excel(lenties),

Ik heb een behoorlijk bestand bestaande uit diverse kolommen met in een kolom cijferwaarden en een aantal andere kolommen tekst.
Ik zou graag per uniek nummer de diverse waarden, die nu onder elkaar staan achter elkaar hebben staan.
Bijgevoegd voorbeeld verduidelijkt een en ander.

Het basisbestand wordt maandelijks aangepast, waarna weer hetzelfde dient te gebeuren...

Wie kan me hiermee helpen.

Met vriendelijke groet,

Radar

Bijlagen

Je functie is niet zo moeilijk, maar begrijpen doe ik je vraag nog niet.
Kun je iets meer duidelijkheid geven?

tja..

Het moge duidelijk zijn dat ik niet in de fruitsector werkzaam ben, doch met de verzonnen variabelen in het voorbeeldbestandje een vergelijkbare situatie naboots, qua opzet hetzelfde doch qua inhoud anders, nl. klanten, producten en locaties.
Ik wil dus graag per klant(nummer) graag in een regel zien waar en welke producten hij afneemt.
Van deze drie waarden zijn zeer veel variaties mogelijk (zo.n 1500 klanten, 90 locaties en 30 verschillende producten.
Afhankelijk van de combinaties per rij, dus per klant moet ik verdere stappen doen.

In spreadsheet geef ik, dacht ik aan wat de beginsituatie is (kolommen B,C,D) en deels de wenselijke situatie (kolommen I t/m T) met kanttekening dat kolommen L, O, R niet noodzakelijk zijn, betreft herhaling van klant(nummer).
Voor mijn gevoel vertel ik vrijwel hetzelfde, ik weet niet zo goed wat ik nog zou moeten toevoegen.

Groet... en een goede nacht gewenst..,

Radar

Ik denk dat ik je ga begrijpen.
Ik denk ook dat je een functie moet gaan gebruiken "aantal.als"
Dan wordt een aantal keren geteld, als het klantnummer 4 is. (voorbeeld).

Ik heb even geen idee, hoe dit simpel in een document te plaatsen.

Maar, heb goede moed, er zijn een aantal experts op het forum. :)

Paul,

Het gaat mij niet om aantallen.
Ik wil graag op een regel hebben staan per klantnummer, wat nu onder elkaar staat in een aantal regels afhankelijk van hoevaak het klantnummer voorkomt.

Groet,

Radar

Hallo,

In bijgevoegd bestand zit een macro genaamd Fruit. (ja, ik moest ook iets verzinnen).
De macro start je op via Extra - Macro - Macro's.

De macro kijkt in de I-kolom en of de waardes van de B-kolom al ingevuld zijn. Is dit niet het geval dan worden de gegevens van kolommen B, C en D resp. in de kolommen I, J en K geplaatst.

Bestaat de waarde van de B-kolom al, dan gaat de computer naar de laatste ingevulde cel op de desbetreffende regel en begint vanaf dat punt de gegevens van de kolommen B, C en D over te nemen.

Het resultaat is identiek aan je voorbeeld m.u.v. de layout.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Roncancio,

Excellent, macro doet inderdaad wat ik wil.
Ik ben echter niet zo thuis in VBA wereldje; ik moet me erin gaan verdiepen hoe dit te vertalen naar mijn origineel sheet; dat wordt iets voor het weekend.
Mocht ik hulp nodig hebben bij deze vertaalslag klop ik nog eens aan...

Geweldig bedankt! :thumb:

Radar

Hallo Radar,
De macro die jou probleem opgelost heeft staat niet in dit forum. Zou je hem misschien nog een keer kunnen plaatsen?
Alvast bedankt.

KJB51,

Da's al lang geleden !
Ik heb gezocht naar genoemd voorbeeldbestand "fruit"van Roncancio; heb helaas alleen een macro kunnen vinden met die naam.
Ik hoop dat je wat verstand hebt van macro's ten einde de werking te kunnen lezen.
Het bestand waarin deze macro staond was verder leeg...:o

HTML:
Sub Fruit()
Dim Lng_Rij As Long
Dim Lng_Col As Long
Dim Lng_Wrt As Long

Lng_Rij = 1

While Cells(Lng_Rij, "B") <> ""
        With Range("I:I")
        Set nmb = .Find(Cells(Lng_Rij, "B"), LookIn:=xlValues, lookat:=xlWhole)
            If nmb Is Nothing Then
                Cells(Cells(65536, "I").End(xlUp).Row + 1, "I") = Cells(Lng_Rij, "B")
                Cells(Cells(65536, "J").End(xlUp).Row + 1, "J") = Cells(Lng_Rij, "C")
                Cells(Cells(65536, "K").End(xlUp).Row + 1, "K") = Cells(Lng_Rij, "D")
            Else
                For Lng_Col = 2 To 4
                    Cells(nmb.Row, Cells(nmb.Row, "IV").End(xlToLeft).Column + 1) = Cells(Lng_Rij, Lng_Col)
                Next
            End If
        End With
        Lng_Rij = Lng_Rij + 1
    Wend
End Sub

Radar,

Bedankt voor je snelle reactie. Het werkt helemaal super :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan