• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vertikaal zoeken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

eline55

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2018
Berichten
10
Hoi,

ik weet nog niet zo heel veel van formules in Excel, maar ik doe m'n best.....

Zie bijlage: ik heb dus een formule in de cellen F3 t/m F8 staan, maar deze werkt dus niet

Ik heb er onder gezet hoe het zou moeten worden, wie kan mij helpen?

Alvast bedankt voor een reactie!
 

Bijlagen

  • TEST PLANNING.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 43
Waarom zou P3 gelijk moeten zijn aan PB3?

Normaal doe je dat zo.
Code:
=INDEX($B$12:$B$17;VERGELIJKEN(E12;$C$12:$C$17;0))
 
Index

Hoi HSV,

ha fijn, dit begint al ergens op te lijken (P3 was een typfout ;)), maar nu loop ik toch tegen een ander probleem aan.

In werkelijkheid staat er soms extra tekst in de cel, die moet meegenomen worden en bij deze formule lukt dat dus niet

Ben benieuwd!
 

Bijlagen

  • TEST PLANNING1.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 35
Wat een vreemde constructie, je zoekt naar PB3 en je krijgt de waarde retour van PB3?

Ook al een formule van niks.
Code:
=ALS.FOUT(ALS(LENGTE(C20)>3;C20;INDEX($B$15:$B$20;VERGELIJKEN([COLOR=#0000ff]C20;$C$15:$C$20[/COLOR];0);1));"")
Rara, waar zal Piet toch staan?

Ik zoek mijn paard,.... maar zit erop.

Dit doet hetzelfde.
Code:
=ALS(C15="";"";ALS(LENGTE(C15)>3;C15;B15))
 
Wat is de verwachte uitkomst? Waarom is het 'PB2 / inwerken' ipv 'Berlinda / inwerken'?
Maak in bestanden gebruik van heldere kolomkoppen dat maakt de vraag vaak al duidelijker. Wie of wat is PB# en welke relevantie zoek je? PB2 gaat PB2 inwerken of gaat Berlinda PB2 inwerken?

Met een matrixformule:
Code:
=IFERROR(SUBSTITUTE(INDEX($B$15:$B$20;MATCH(E15;LEFT($C$15:$C$20;3);0))&INDEX($C$15:$C$20;MATCH(E15;LEFT($C$15:$C$20;3);0));E15;"");"")

Eventueel even vertalen. En afsluiten met <Ctrl> + <Shift> + <Enter>
 

Bijlagen

  • TEST PLANNING1.xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 37
Hoi,

toch nog een probleempje (ligt aan mij, vraagstelling was niet goed)

Zie bijlage: soms staat en achter een PB nog meer tekst, deze tekst moet ook meegenomen worden.
Tekst "PB" kan variëren van PB1 t/m PB15 (max 4 karakters dus)

Zie voorbeeld...

Vind nog iemand het leuk om te helpen? :(

Groetjes,
Eline
 

Bijlagen

  • TEST PLANNING2 (1).xlsx
    11 KB · Weergaven: 29
Heb je wel de vorige post bekeken? Uit de lottotrommel kun je nooit 2 keer dezelfde nummer trekken.


noem het dan Joke| PO2 met Belinda.
 
Laatst bewerkt:
vert.zoeken.png
eline, hier de uitleg van vert.zoeken uit de gratis online cursus van VDAB.
Zeker aan te raden
 
Hoi,

#8 ben ik mee bezig geweest om die uit te breiden naar meer PB's, maar dat lukt me dus niet (in de nieuwste bijlage).....
 
In de nieuwe bijlage is niets van de formule te vinden.

Code:
=IFERROR(SUBSTITUTE(INDEX($B$2:$B$15;MATCH(E2;LEFT($C$2:$C$15;4);0))&INDEX($C$2:$C$15;MATCH(E2;LEFT($C$2:$C$15;4);0));E2;"");"")
 
Waarom is het bereik in jouw voorbeeld bestanden telkens anders?

Code:
=IFERROR(SUBSTITUTE(INDEX($B$1:$B$10;MATCH(E1;[COLOR="#FF0000"]TRIM[/COLOR](LEFT($C$1:$C$10;[COLOR="#FF0000"]4[/COLOR]));0))&INDEX($C$1:$C$10;MATCH(E1;[COLOR="#FF0000"]TRIM[/COLOR](LEFT($C$1:$C$10;[COLOR="#FF0000"]4[/COLOR]));0));E1;"");"")
 
Het is een matrixformule. Afsluiten met <Ctrl> + <Shift> + <Enter>
 
Het is een matrixformule deze moet je afsluiten met <Ctrl> + <Shift> + <Enter>
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan