Vertrouwde documenten in een thuisnetwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Sinds Windows 8 heb ik problemen met bestanden vanaf mijn NAS-server. IK kan Office-bestanden alleen maar openen nadat ik eerst een waarschuwing heb gekregen en bijvoorbeeld een RAR-bestand kan alleen maar geopend worden als ik ook hier een waarschuwing heb gekregen. Dit is niet alleen lastig, maar mijn backup-programma komt niet verder, want die kan zo'n RAR-bestand niet testen na het maken van een backup, omdat die die waarschuwing niet kan beantwoorden. Mijn backup mislukt dus steeds.

IK heb in mijn gehele netwerk alles op delen zonder wachtwoord gezet, maar ik kom er niet verder mee. In vorige Windows-versies was dit nooit een probleem.

Hoe kan ik alles op de NAS vertrouwd maken?

Kijk eens naar de rechten instelling van de NAS?
Als je geen accounts aanmaakt dan zullen de bestanden van "iedereen" moeten zijn om ze te kunnen openen, lijkt me.
Wat zegt de handleiding hierover?

Op zich zit daar wel wat in, maar met vorige Windowsversies maakte in in de Verkenner steeds netwerkconnecties aan en dan moest ik eenmalig de username en wachtwoord van de NAS intikken. Dat is nu ook het geval, maar het werkt dus niet als ik een bestand wil openen met een programma, zoals Excel, Access en WinRAR.

ja.... de vorige versie.. ok,.... dan betekent dat de bestanden eigendom zijn van de vorige versie Windows...
Je hebt nu een nieuwe versie Windows... dus de rechten daarvan kunnen anders staan en hoe gaat de NAS daarmee om?
Je moet dus via de interface v/d NAS de rechten op "iedereen" zetten.
Kijk de handleiding maar na, staat daar iets over rechten in?
Anders met Google kom je dit vast tegen, want dit probleem is vast eerder voorgekomen, lijkt me...

PS: het is ook handig om te vermelden welke windows versie je hebt en welke NAS en als je het weet welke instellingen daar gebruikt zijn.

Het zijn niet de oude instellingen, zowel niet van Windows als niet van de NAS. Ik kocht een geheel nieuwe computer en heb Windows 8 Pro geïnstalleerd en de NAS is ook geheel opnieuw geïnstalleerd. Het gaat om de Eminent 4071.

Aanvulling: Voor RAR-bestanden krijg ik de melding, dat het openen van bestanden schadelijk kan zijn voor de computer vanwege internetbeveiligingsinstellingen. Vanuit de Verkenner kan ik de bestanden normaal benaderen, maar ik krijg dus binnen Excel en Acces de waarschuwingen.

Laatst bewerkt:
Staan de securities van Office soms (te) hoog? En van de virusscanner?

en... de kwaliteit van onze antwoorden hangt ook af van wat je aan info gaf over jouw situatie... en dat was niet veel.... nu pas lezen we dat...

De instellingen van zowel Office als de virusscanner staan niet te hoog. Aan de Avast virusscanner is helemaaql niets gedaan, dus die staan op standaard. In Office heb ik de beveiliging voor netwerkbestanden omlaag gezet door bestanden in het netwerk te vertrouwen. Het is echter niet mogelijk de netwerklokaties toe te voegen als zijnde vertrouwd. ER wordt bij de foutmelding geen reden voor opgegeven.

En tja, ik meende redelijk volledig te zijn geweest met het noemen van Windows 8, ervan uitgaande dat de verschillen tussen de twee versies van Windows 8 erg gering waren voor dit onderwerp. Ik zie ook geen verschil tussen "oude" en "nieuwe" Windowsbestanden, dus ik heb geen idee gehad om dat in mijn vraagstelling mee te nemen.

Zijn de NAS mappen als lokale schijf beschikbaar?
Probeer anders Netdrive eens, die kan ook lokaal netwerkschijven aanmaken met letters.
Is gratis voor thuis gebruik.

De NAS-mappen zijn gewoon bereikbaar. Ik heb dus niet het idee, dat het met rechten te maken heeft. IK krijg alleen steeds de beveiligingswaarschuwingen, die ik weg kan klikken, maar een backup-programma kan dat uiteraard niet.

Het zijn niet de oude instellingen, zowel niet van Windows als niet van de NAS. Ik kocht een geheel nieuwe computer en heb Windows 8 Pro geïnstalleerd en de NAS is ook geheel opnieuw geïnstalleerd. Het gaat om de Eminent 4071.

Aanvulling: Voor RAR-bestanden krijg ik de melding, dat het openen van bestanden schadelijk kan zijn voor de computer vanwege internetbeveiligingsinstellingen. Vanuit de Verkenner kan ik de bestanden normaal benaderen, maar ik krijg dus binnen Excel en Acces de waarschuwingen.
Dit lijkt erop:
http://www.9lives.be/forum/windows-...an-geen-gedownloade-exe-bestanden-openen.html

en zet je zone van internet en zo eens minder strak:
http://www.helpmij.nl/forum/showthr...gramma-s-niet-openen-door-internetbeveiliging

Start -> Uitvoeren -> gpedit.msc Ga naar :

Gebruikersconfiguratie ->
Beheersjablonen ->
Windowsonderdelen ->
Internet Explorer ->
Onderdeel internetopties van het Configuratiescherm ->
Zone internet ->
Programma's en onveilige bestanden starten

Kijk welke configuratie-instelling hier staat!

Tip: Kijk ook (bij punt VI) bij:
zone lokaal intranet en
zone lokale computer..

Laatst bewerkt:
De instructie gaat goed tot "Zone Internet", want die komt in mijn rijtje niet voor.

Ik moet ook zeggen, dat mijn wenkbrauwen wat begonnen te fronzen bij "Internet Explorer", want die heeft met dit probleem eigenlijk niets te maken, maar wellicht heb je daar een goede reden voor.

De eerste oplossing met de link inzake exe-bestanden gaat niet op, want ik krijg de waarschuwing ook al, als ik Eigenschappen wil openen.

Hé, lopen we nu vast? Dat zou jammer zijn.

Als ik zo deze discussie lees, kan ik nergens uit op maken dat je de instructies uit reactie nr. 2 opgevolgd hebt..

De instructie gaat goed tot "Zone Internet", want die komt in mijn rijtje niet voor.

Ik moet ook zeggen, dat mijn wenkbrauwen wat begonnen te fronzen bij "Internet Explorer", want die heeft met dit probleem eigenlijk niets te maken, maar wellicht heb je daar een goede reden voor.

De eerste oplossing met de link inzake exe-bestanden gaat niet op, want ik krijg de waarschuwing ook al, als ik Eigenschappen wil openen.

Ik heb de instructie dus wel gevolgd, maar kwam niet verder.

Laatst bewerkt:
Heb je nu wel of niet de zone security aangepast? Kies voor zo weinig mogelijk veiligheid om te kijken of het daar aan ligt. Strakker kan altijd nog.

Nee, ik heb dat niet, want ik kwam niet verder.

Deze instructie is gevolgd:

Gebruikersconfiguratie ->
Beheersjablonen ->
Windowsonderdelen ->
Internet Explorer ->
Onderdeel internetopties van het Configuratiescherm ->

Verder kwam ik dus niet, want er staat bij mij dan geen Zone Internet.

Nu zie ik echter, dat er nog een regel tussen moet, t.w. Het tabblad Beveiliging. Maar dan ontbreekt "Programma's en onveilige bestanden starten" in mijn rijtje, dus ik kan de instructie niet afmaken.

Maar wat mij een beetje ontgaat is het wijzigen van instellingen van Internet Explorer, terwijl ik dat programma dus niet gebruik voor het openen van bijvoorbeeld zo'n RAR-bestand.

Heb je dat als admin gedaan?
Instellingen van Internet Explorer hebben ook een relatie met de Verkenner.... dus het maakt uit...

IK ben de enige gebruiker op deze PC, André, en heb mijzelf dus ook als administrator benoemd.

Dag André, kun je nog een duwtje in de goede richting geven? Ook bij Eminent komt men er niet uit.

Heb je windows SmartScreen al eens uitgezet om te kijken of dit helpt?

Hiervoor ga je naar het Onderhoudscentrum van het configuratiescherm. De snelste manier om daar te komen is om op het startscherm 'onderhoudscentrum' in te voeren, rechts te kiezen voor Instellingen en dan op de knop Onderhoudscentrum te klikken.

In het onderhoudscentrum klik je Beveiliging open, scroll je een beetje omlaag en selecteer je onder Windows SmartScreen de optie Instellingen Wijzigen.

Zou hem eens een keer helemaal uitschakelen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan