vervolgkeuzelijst wil niet lukken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tamara27

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2010
Ik weet dat dit topic al verschillende keren behandeld én opgelost is, maar ik geraak er zelf maar niet uit. Ik heb al meerdere voorbeelddatabanken gedownload (ook die van Microsoft Office zelf) alles op juist dezelfde manier gedaan maar ik krijg mijn formuliertje niet aan het werken.

Mijn probleem (een probleem wat wel meerdere hebben ...)

Ik heb keuzelijst 1 en keuzelijst 2.
Keuzelijst 1 bevat 3 waarden.
Afhankelijk van de keuze, gaat er in keuzelijst 2 natuurlijk een andere lijst komen.
Ik krijg het niet voor elkaar. Soms neemt keuzelijst 2 gewoon de lijst van 1 over, soms heeft het totaal geen nut....

Bijkomend probleem hier is dat de waarden die in keuzelijst 1 en 2 gekozen worden, opgeslaan moeten worden in een tabel met gegevens. (het formulier dat ik gemaakt heb, dient dus meer voor de invoer van de gegevens dan voor het opzoeken ervan)

Ik heb al alles gedaan, update na bewerken, query's gemaakt. Niets lijkt te werken.

Kan iem me stap voor stap uitleggen wat ik moet doen?

Bedankt!

Ik heb het filmpje gevolgd, waarvoor dank!
Het enige wat tot dusver echt niet wil lukken is de "AfterUpdate".

Nog even wat uitleg misschien over de opbouw:
Colitis Ulcerosa in het 1ste lijstje --> 2de = aantal cm, pancolitis
Crohn in het 1ste lijstje --> 2de = anus ... tot terminale ileum
Ongedefinieerd geeft niks.

Ook nog bijkomende vraagjes:
Kan ik van de tweede keuzelijst ook een keuzelijst maken waarin meerdere opties worden aangeduid?

Alvast bedankt!

Bijlagen

Als ik je bestandje bekijk, lijkt er weinig mis met de <AfterUpdate>; hij doet het prima, toch?
Wat betreft je extra vraag: als je de tweede keuzelijst selecteert en naar <Opmaak>, <Wijzigen in> gaat, kun je van de keuzelijst met invoervak een keuzelijst maken.

Bij mij werkt de update niet...
De eerste keuze is goed, maar als ik dan keuzelijst 1 herzie, past 2 zich niet meer aan....

Kijk eens naar deze variant. Hier heb ik alvast de keuzelijst voor je aangepast.
Overigens heb ik niks aan de eerste keuzelijst gedaan, en hij werkt echt!

Bijlagen

Hmm, heb uw versie geopend, heb net hetzelfde probleem..
Zou het kunnen dat er in mijn access een instelling niet goed is?

Concreet:
ik kies optie 1 in keuzelijst 1, keuzelijst 2 past zich mooi aan
ik herzie keuzelijst 1 naar optie 2, keuzelijst 2 past niet aan...

De reden waarom ik denk dat het aan de AfterUpdate ligt, is omdat als ik de keuze herzie in lijst1, en dan op "vernieuwen" klik in mn werkbalk, het wel mooi aanpast ...

Krijg je ergens een foutmelding? Want ik zou niet weten waarom hij het bij mij wel doet, en bij jou niet. Ik maak zo een versie die de query 'live' op de keuzelijst zet. Mag je zo uitproberen.

Helemaal geen foutmelding, het 2de lijstje past zich gewoon helemaal niet aan... (past zich pas aan, als ik op "vernieuwen" klik... )

Probeer deze eens.

Bijlagen

Al heel erg bedankt voor de moeite!
Ik vrees echter dat het echt aan mn instellingen ligt...
Ik krijg bij uw versie 3 zelfs geen keuzelijst 2 meer .. :-(

Dan gaan we eens naar je instellingen kijken!
Als je in het VBA scherm zit, (<Alt>+<F11>) mag je kijken wat er bij <Extra>, <Verwijzingen> staat. Eventueel een printje van maken, als je dat makkelijker vind!
Wat heb je aan geladen bibliotheken staan?

In bijlage die verwijzing waar je naar vroeg.
Sorry dat het zolang geduurd heeft!

Ik heb ondertussen nog vanalles geprobeerd, het formuliertje werkt onder access 2003 en niet onder 2007...
ik kan er maar niet aan uit...

Alvast bedankt!

Oh ja: is het ook mogelijk om de keuzelijstjes niet automatisch te laten alfabetiseren?

Bijlagen

• IBD.jpg
    IBD.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 39
Ik wil even een testje met je doen. Kun je op de AfterUpdate van de 1e keuzelijst de code aanpassen zoals hier staat?

Code:
Private Sub cmbIBD_AfterUpdate()
Dim strSQL As String

strSQL = "SELECT [AANTASTING-NAAM], [IBD-NAAM] FROM T_IBD WHERE ([IBD-NAAM]='" & Me.cmbIBD & "') GROUP BY [AANTASTING-NAAM], [IBD-NAAM]"
Dim tmp
Me.cmbAANTASTING.RowSource = strSQL
Me.cmbAANTASTING.Requery
Me.Repaint
tmp = InputBox("", "", Me.cmbAANTASTING.RowSource)

End Sub
Je krijgt nu bij het kiezen van een optie een inputbox te zien, waar de sql van de tweede keuzelijst in staat. Als je die kopieert, en bijvoorbeeld in een nieuwe query plakt (geen tabel selecteren, maar gelijk naar het SQL venster gaan en plakken) dan kun je controleren of de keuzes wel goed op de tweede lijst worden gezet.
Eventueel hier het resultaat terugposten, als er iets geks gebeurt.

OK, heb de code geplakt... maar er verandert niks...
de tweede lijst past zich mooi aan bij een eerste keuze, herzie ik die keuze, geen verandering...
wel als ik op vernieuwen klik.

krijg ook geen input ofzo...

Verandert de tekst van de inputbox ook niet als je een andere waarde selecteert?

Dan lijkt het erop alsof de keuzelijst geen waarde accepteert. Kun je met een msgbox
Private Sub cmbIBD_AfterUpdate()
MsgBox Me.cmbIBD
eens controleren of er wel een waarde wordt uitgelezen?
(we geven niet zomaar op...)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan