verwijzingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansVol

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2007
Gelukkig 2010 allemaal.

In mijn site staat een nogal ingewikkeld artikel over koolzuur in een aquarium. Ik heb definities van een aantal termen in een aparte pagina gezet, het gaat te ver die allemaal in het artikel op te nemen.
Zie http://www.h-a-web.nl/Weten/Teksten-w/CO2.shtml
Hoe kan ik vanuit het artikel bij elke term een koppeling maken naar de definitie en hoe kan ik vanaf die definitie terug naar de oorspronkelijke term in het artikel?
Alvast bedankt
Hans

Hoi Hans,
Dit kan je doen door op de definitie-pagina aan elk definitie-woord een eigen "id" te geven bijvoorbeeld:
HTML:
<h2 id="chloroplast">chloroplast</h2>
Dan kan je op de andere pagina's een link maken van dit woord, dat naar deze bladwijzer toegaat:
HTML:
<a class="definitie" title="klik voor definitie" href="definities.htm#chloroplast">chloroplast</a>
Verder kan je met css deze interne link naar de definitie-pagina er wat anders uit laten zien dan een gewone link, bijvoorbeeld door de link-onderstreping weg te halen en er een stippeltjeslijntje onder te zetten, door er een vraagteken-cursor van te maken, enz.

De landing op de definitie-pagina is nu telkens precies op de hoogte van het woord van aanvraag.

Terugkomen kan je vergemakkelijken door er een link "terug" bij elk woord te zetten, dat met een stukje javascript automatisch terugkeert naar waar je vandaan kwam.
Nu hebben sommigen een browser zonder javascript, of hebben javascript uitgezet (tegen vervelende pop-ups e.d.). In dat geval wordt de link "terug" niet getoond (want de link is er zelf ook met javascript ingezet). De bezoekers zonder javascript moeten zo slim zijn om op de Terug-knop van hun browser te klikken, want die doet het ook.
Eigenlijk is de terug-link alleen extra service aan de bezoekers.
  • Een voorbeeld met één woord heb ik hier voor je (klik om te proberen!). :)
De hoofdzaken van de gebruikte codes staan erbij, en de rest kan je in de broncode vinden. Voor andere woorden gaat het precies op dezelfde manier.
En: ook op de definitiepagina zelf kan je een woord naar de definitie ervan laten verwijzen: het werkt ook intern op één pagina. Prettig, nietwaar? :D

Succes!
CSShunter

CSSHunter bedankt!

Kijk, zo zou iedere helper op elk forum moeten reageren. Snel, duidelijk en volledig.
Het werkt perfect.

Hans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan