verzendbaar formulier (html-codes)

Status
Niet open voor verdere reacties.

mikeon

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2008
Ik ben een eigenwebsite aan het maken, en heb hem al paar keer op gratis host gepubliceerd om te kijken of het werkt. Alles doet het wel, maar het formulier niet.

Ik heb een formulier gemaakt dat bestaat uit de volgende html codes:

<FORM method=post action="mailto:bestelling@logoc.com" target="_blank" >
<P>E-Mail*: <BR><INPUT maxLength=30 name=naam >
<P>Bedrijfsnaam: <BR><INPUT maxLength=30 name=naam >
<P>Slogan: <BR><INPUT maxLength=40 name=naam >
<P>Wensen (voor het logo):<BR><TEXTAREA cols=25 name=tekstvak ></TEXTAREA>
<P>Evt. opmerkingen/vragen:<BR><TEXTAREA cols=25 name=tekstvak ></TEXTAREA>
<P>Kruis aan wat u wilt bestellen: <BR><INPUT value=Logo CHECKED type=checkbox name=Logo >Logo <BR><INPUT value="Bureablad achtergrond" type=checkbox name=Logo >Bureablad achtergrond <BR><INPUT value="Klein logo" type=checkbox name=Logo >Klein logo <BR><INPUT value="Groot logo" type=checkbox name=Logo >Groot logo <P>
<P><INPUT value="Verzenden gegevens" type=submit ></FORM></P>

Als ik het formulier invul en op verzenden druk, dan komt er een melding dat ik me email zichtbaar maak voor de ontvanger, en daarna een melding dat ik geen outlookaccount heb en daarom het verzenden niet gaat.

Dit betekend volgens mij dat de site probeert het formulier te verzenden via de outlook van de persoon die hem invult. Kan dit ook anders? want dat was niet echt de bedoeling. Ik wil gwn dat het gaat zoals op iedere andere site.

Thx

Als je gebruik maakt van "action=mailto:email@adres.iets" wordt het formulier idd verzonden via de mailclient van de gebruiker. Als je dat niet wilt (en dat wil je niet) moet je gebruik maken van een server-side taal als PHP, ASP, perl,... Dit moet je host dan wel ondersteunen.

Als je gebruik maakt van "action=mailto:email@adres.iets" wordt het formulier idd verzonden via de mailclient van de gebruiker. Als je dat niet wilt (en dat wil je niet) moet je gebruik maken van een server-side taal als PHP, ASP, perl,... Dit moet je host dan wel ondersteunen.

Oke, DAAR snap ik dus helemaal niks van. (ben zwaar beginner ;))

Nou.... zoals Supersnail al zei: je gebruikt mailto: in je action van je form:
HTML:
<FORM method=post action="mailto:bestelling@logoc.com" target="_blank">
Dit zorgt ervoor dat het de gebruiker zijn mail-programma gebruikt om de mail te sturen (outlook in de meeste gevallen).

Als je wilt dat dit niet via bv. outlook gebeurt, moet je een script gebruiken. Het makkelijkste (en meestal meest ondersteunde) is PHP-script. Als je er meer over wilt lezen, google dan eens naar php mail. Zoals gezegd, dit is een server-side scripttaal, ofwel, de server handeld de mail af. Je server moet dan dus wel PHP ondersteunen.

Nou.... zoals Supersnail al zei: je gebruikt mailto: in je action van je form:
HTML:
<FORM method=post action="mailto:bestelling@logoc.com" target="_blank">
Dit zorgt ervoor dat het de gebruiker zijn mail-programma gebruikt om de mail te sturen (outlook in de meeste gevallen).

Als je wilt dat dit niet via bv. outlook gebeurt, moet je een script gebruiken. Het makkelijkste (en meestal meest ondersteunde) is PHP-script. Als je er meer over wilt lezen, google dan eens naar php mail. Zoals gezegd, dit is een server-side scripttaal, ofwel, de server handeld de mail af. Je server moet dan dus wel PHP ondersteunen.

Ow oke, dus ik meld me aan bij een domeinnaam. bv logoc.com. En dan moet ik kijken bij wie ik dat heb geregistreed om te kijken of die PHP ondersteunen. En hoe ziet dat script er dan uit?

(dam.. hoe weten jullie dat allemaal? XD)

Heb je die html zelf geschreven ?, of heb je die ergens vandaan geplukt ?

Als je namelijk html kent, dan is het leren van php niet echt moeilijk meer hoor. :thumb:

Heb je die html zelf geschreven ?, of heb je die ergens vandaan geplukt ?

Als je namelijk html kent, dan is het leren van php niet echt moeilijk meer hoor. :thumb:

Deels. Ik heb hem wel geschreven, maar dan wel met sites waar de codes opstaan. dus kleine dingen als <INPUT value=...>, <BR> en <P>. En dan zelf in mekaar gepuzzeld.

Dan is php best wel aan te leren.

Als eerste moet je weten dat alles wat in php geschreven is tussen
<?php
en ?>
komt te staan.

Even een simpel scriptje:
in je form:
<FORM action="mailzend.php" method="POST">

mailzend.php
Code:
$submit=htmlspecialchars($_POST['submit']);
$naam=htmlspecialchars($_POST['naam']);         
$emailadres=htmlspecialchars(htmlspecialchars($_POST['emailadres']));  
$onderwerp=($_POST['onderwerp']); 
$bericht=htmlspecialchars($_POST['bericht']); 

$msg=' naam: '.$naam.' - emailadres: '.$emailadres.' -  bericht: '.$bericht;

$recipient="jouw@email.com";	
$subject=$onderwerp;
$mailheaders .= "From: Website \n";
$mailheaders .= 'Reply-To: '.$emailadres;
 //send the mail
 mail($recipient, $subject, $msg, $mailheaders);
  echo '<br><br><center><font size="5" color="blue"> Bericht is verzonden</font></center><br><br>';

Err, de stap naar php vanaf html is nog best groot. HTML is een markup-language, php een scripttaal.

Anywho: je kan wat makkelijke php-mail-tutorials zoeken op google. Zoals ik al zei, google eens op php mail of simple php mail tutorial- er zijn een extrem grote hoeveelheid simpele beginners-tutorials over dit onderwerp. Ik denk dat je langer bezig bent met Jedi's script te editen (of begrijpen...) dan dat je even zo'n tut doorloopt :)

:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan