Vicieuze cirkel NAS vs Smart TV

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 nov 2001
Berichten
2.402
Beste helpers,

Heb al menig forum afgestruind en blijf vastlopen op haperingen tijdens afspelen van
mediacontent op mijn DS231j NAS. Weet dat de 213j niet megasterk is in transcoderen
en dat het kán meespelen in enige haperingen, maar daar ligt volgens mij niet echt
het probleem..:confused:

Wat is de situatie.... Ik probeer om vanaf een externe locatie op een samsung smarttv
met de ds video app mijn NAS te benaderen, dit lukt allemaal en gaat op sommige
momenten goed tot zeer goed, maar zoals in het begin al aangegeven haperen films de
ene keer wel bij afspelen via de tv en de andere keer weer niet :shocked:
Diverse fora melden dan, dat het kan dat de processor op dat moment te zwaar belast
wordt door andere processen op de NAS, waardoor het transcoderen het onderspit moet
delven en weer andere antwoorden gaan weer richting de container van het filmformaat
waarbij dus de ene .avi of .mkv film het verschil zou maken...

Wat ik wel vreemd vind dat als ik, extern inlog via quickconnect, de betreffende film afspeel
op de web omgeving van de NAS, dat deze eigenlijk naadloos afspeelt en de CPU en RAM
processen mooi stabiel blijven..:rolleyes: Maar maak ik extern verbinding dus via de smart tv
met de DS Video app, schiet mijn CPU en RAM proces ineens omhoog... dit zou ondermeer
een oorzaak kunnen zijn van haperingen, ware het niet dat op een gegeven moment de
de processen naar een rustpunt toegaan ( zeg rond de 50 à 60 %) en er dan nog steeds
haperingen optreden in afspelen...

Dit alles tezamen gepakt lijkt mij dat toch de smart tv de bottleneck is ... graag hoor ik
jullie mening of tips ..!! :thumb:

Alvast dank voor de moeite :d


Remy
 
Definieer eens duidelijk "Externe locatie". Wat is dat?
Is dat een ander ip-netwerk op een lokaal thuisnetwerk (bijv. via een router-na-router setup) of bedoel je hier (hoop ik van niet) een netwerk dat totaal niet lokaal is (bijv. bij de buren/familie etc., dus op een andere Internet-verbinding)?

Een duidelijk netwerkplaatje die duidelijk maakt hoe die smart tv de NAS zou moeten bereiken zou al flink helpen. Zou extra helpen als je aangeeft welke link-speed elk netwerk heeft (bijv. 100mbps, 1000mbps etc.)
Ook andere zaken zoals "download pc's" (YUCK) die relevant zijn voor (de snelheid van) de verbinding opnemen in het netwerkplaatje zou ook helpen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Tijs,

Ik maak verbinding vanaf een externe locatie, dus een andere internet verbinding als mijn eigen :)
In de app heb ik dus mijn externe ip adres van mijn provider ingevoerd... De verbinding lijkt goed
omdat op dezelfde externe locatie gewoon ingelogd kan worden op de NAS, ook alle relevante
poorten zij geforwarded in mijn ziggo router en zijn te bereiken.. verder is er geen andere pc of
andere apparatuur die op dat moment verbinding maken met de NAS althans bij broncontrole
geeft het systeem aan dat ik op dat moment allen verbonden ben via het ip adres van de externe
locatie... netwerk werken bij mijn weten op beide locatie met 100mbps netwerk apparatuur :rolleyes:
 
Tsja, dat is verre van optimaal...

Waar je dan mee te maken hebt is de upload- en downloadsnelheid van beide Internet-verbindingen! [En natuurlijk ook nog welke bandbreedte er ondertussen wordt afgesnoept door andere apparaten op beide Internet-verbindingen.]

Voorbeeld: Stel dat op jouw NAS-locatie er 10 mbit upload-snelheid is en 20 mbit/s download-snelheid op de externe locatie, dan kan er (dus) maar met 10 mbit/s gestreamd worden.
Voorbeeld2: Stel dat op jouw NAS-locatie er 6 mbit upload-snelheid is en 20 mbit/s download-snelheid op de externe locatie, dan kan er (dus) maar met 6 mbit/s gestreamd worden.

Die haperingen liggen dus (wat mij betreft) er aan dat er een Internet-verbinding tussen ligt, het dus geen lokaal netwerkverkeer betreft... Misschien heb je daar nog wat anders over te zeggen, maar dit is mijn inschatting.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm :confused: tja dat is moeilijk te staven.... kan uiteraard zo maar een oorzaak zijn...
maar zoals gezegd, via quickconnect ingelogd in de webbrowser op de externe locatie
kan ik feitelijk de hele film ongestoord bekijken en zie je eigenlijk geen (extreme) schommeling
in CPU of RAM percentage. Maar bij gebruik via de smart tv gebeurd dit wel ..
Zou de netwerk capaciteit van de TV nog van invloed kunnen zijn dat deze bijvoorbeeld
ingeperkt wordt... hetzij door software matige instellingen of aan de hardware zijde ?

Heb namelijk ook al bij de instellingen in de tv gezocht, maar niet echt iets gevonden wat
aangepast dan wel gewijzigd moet of kan worden...:(
 
Die quickconnect, die zal zeker niet de film op dezelfde resolutie en kleurdiepte als de tv afspelen, hè (1920x1080p full hd, bijv.)
Verdiep je eens in streaming, en dan vooral welke gevolgen hogere resoluties/hogere kleurdiepte hebben op de hoeveelheid data die gestreamd moet worden voor goed resultaat.

Mogelijk kan transcoderen naar de hoogste compressie codec (met natuurlijk gevolgen voor de kwaliteit) je helpen om beter beeld te krijgen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ja het codec en container verhaal (.avi .mkv) komt ook in diverse fora naar voren als
mede oorzaak, maar bij afspelen via quickconnect in webbrowser gebruik ik de ingebouwde
divx webplayer. Mss dat deze weer andere codecs beter kan hanteren als de DS video app
op de tv...?? daar zou mogelijk al een oplossing kunnen liggen? maar dan zou ik dus
in de richting van DS video moeten gaan zoeken óf zelfs de Samsung TV ... :(


De viciueze cirkel lijkt voorlopig nog lang niet gebroken te gaan worden vrees ik .. :rolleyes:
 
Je vertelt niet welke upload-snelheid er is vanaf je NAS netwerk en hoeveel download-snelheid er is op de externe locatie.
Aanbevolen wordt 20 mbps upload-snelheid, maar met rond 9 mbps upload-snelheid zou je ook al wat moeten kunnen (gegeven een stevige compressie, H.264 bijv.). Als ik me goed herinner gebruikt een HD tv-kanaal zo'n 12 mbit/s.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt in je setup een aantal zwakke schakels. Zelfs als je de oorzaak weet vast te stellen, dan geeft dat je nog geen oplossing.

Als je full HD probeert te streamen dan heb je een constante upload van rond de 10MB/s nodig. Iets wat de meeste internetverbindingen niet stabiel kunnen leveren.
 
Upstream oftewel upload staat op onbeperkt als het goed is, maar zoals gezegd zou dit
dan ook niet aan het licht moeten komen bij het gebruik in de webbrowser zelf als ik de
interne mediaspeler aanspreek ?


Maar zoals Roger al aangeeft, als er hick-ups optreden dan zou het kunnen dat de
smart tv gevoeliger is voor deze wisselingen in constante upload als de webbrowser.. :(
 
Sorry, maar wat denk je nou werkelijk dat ik bedoelde met "Je vertelt niet welke upload-snelheid er is vanaf je NAS netwerk en hoeveel download-snelheid er is op de externe locatie." dat ik wil weten of je de NAS hebt afgeknepen qua lokaal netwerk-gebruik?
Waar het mij (natuurlijk :rolleyes:) om gaat: De upload-snelheid die de Internet-provider beschikbaar aan het NAS netwerk en de download-snelheid die de Internet-provider beschikbaar stelt op de externe locatie.
Dáár zijn mijn postings en voorbeelden op gericht geweest, hè... :confused:

Maar goed, ik heb sowieso verder niets meer toe te voegen aan wat ik al geschreven had.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@Remy. Ergens zou je wel verwachten dat er geen verschil is tussen de twee. Je neemt dit wel waar. Blijkbaar werken de 2 technieken dus anders

Probleem is echter dat er weinig instellingen zijn die je kunt aanpassen om dit beter te krijgen. Hoe de streams precies verschillen tussen browser en netwerk zul je moeten reverse engineeren of hopen dat de developers antwoord weten. Wat de Smart TV betreft zijn er geen instellingen te bereiken anders dan die zichtbaar zijn in de menus. Kort samengevat. Dit is typisch een vraag die heel veel moeite kost om uit te zoeken waar het probleem zit, om dan te constateren dat er met de huidige setup niks aan te verbeteren valt.
 
@ Roger..

:thumb: Dat is idd ook de conclusie die ik langzaam al zelf had getrokken, maar dacht gooi het nog een keer
op Helpmij.... Ik kan idd weinig toevoegen aan de vraagstelling van Tijs, alleen dat ik weet dat mijn download
120Mb en upload 15 Mb is en de andere partij heeft een vergelijkbare situatie..

Het zit hem dus wrs in de overhead op beide systemen dat achtergrondprocessen op één van de systemen
zorgen voor de verstoringen op random momenten... zal er maar mee leren leven ;)

Thanx voor je reactie Roger
 
@Remy. Geen punt. Zou andersom ook zonde zijn als je het niet vraagt en de oplossing super simpel blijkt te zijn.
 
Roger,

Het probleem wordt op het Synology forum reeds beantwoord zie ik... :rolleyes: De bottleneck blijkt hoofdzakelijk
toch bij de software van de smart tv te liggen. De óf een gebrekkige DLNA implementatie wordt als één van
de redenen aangemerkt voor haperingen in video weergave... tel daarbij op dat je NAS cpu even zwaar belast wordt
en je hebt het circus compleet ;)

Zo blijf je dus even zweven tussen diverse fora's en de diverse meningen en oplossingen.... Had al langer mijn
bedenkingen bij de software van de Smart tv's maar dat lijkt nu toch maar weer bevestigd te worden.
Het verklaart deels ook waarom het in een webbrowser wel redelijk soepel blijkt te verlopen...
Voortaan toch maar gewoon via een androidbox of andere mediaspeler mijn content laten streamen :p

Gr,


Remy
 
Laatst bewerkt:
Een RaspBerry Pi met RaspBMC erop valt zeer aan te raden.
 
Wat misschien nog helpt is, om niet in te loggen met je tv via quickconnect, maar rechtstreeks naar je ip-adres.
Quickconnect is leuk en makkelijk maar je logt niet rechtstreeks op je NAS in maar via de servers van Synology.
En een omweg betekent vertraging...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan