Video chip linux

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zal dat burn image gebruiken ;) ik gebruikte eerst IMGBurn alleeen die deed het niet toen gwn op de cd gezet.Maar wat is uberhaupt BIOS en hoe kom je daar? :p

Basiboy
 
Er stond tijdens het opstarten bij mij dat ik F2 moest drukken dat had ik gedaan toen zag ik een heel menu en toen zag ik iets van boot daar ging ik naartoe en heb het boot menu bij het opstarten aangezet :p zodat ik windows en linux kan dualbooten ofzo xD.Alleen heo moety ik dan instellen dat de pc eerst naar de cd speler kijkt?Trouwens als ik het laad balkje van microsoft krijg begint de cd wel te ratelen maar dan start windows al op :S.
 
Er stond tijdens het opstarten bij mij dat ik F2 moest drukken dat had ik gedaan toen zag ik een heel menu en toen zag ik iets van boot daar ging ik naartoe en heb het boot menu bij het opstarten aangezet :p zodat ik windows en linux kan dualbooten ofzo xD.Alleen heo moety ik dan instellen dat de pc eerst naar de cd speler kijkt?Trouwens als ik het laad balkje van microsoft krijg begint de cd wel te ratelen maar dan start windows al op :S.
BIOS heeft met dual booten geen donder te maken, als Ubuntu eenmal correct geïnstalleerd is heb je gelijk dual boot. Ik zou trouwens eerst even de handleiding van je PC lezen voordat je in het BIOS gaat rommellen.

Dus.
1. zorg dat je het .iso bestand als image brandt en niet gewoon op de schijf dumpt. Controleer dit door de schijf in de CD/DVD speler te doen terwijl windows aan staat. Als het goed is krijg je dan een soort introductieverhaal van ubuntu. Krijg je dit niet dan is er iets mis met je CD

2. zorg dat je PC bij het opstarten eerst naar de CD kijkjt en dan naar de harde schijf, soms is de PC standaard zo ingesteld. Mocht je dit aan moeten passen, lees dan eerst de handleiding van je PC/moederbord voordat je in het BIOS duikt.
 
Je kunt een ISO branden met bijv. PowerISO. :)
 
Je kunt een ISO branden met bijv. PowerISO. :)

Ik ben nog nooit een brandprogramma tegengekomen dat het niet kan. Voor poweriso moet je kennelijk ook nog eens betalen. Op windows gebruik ik zelf meestal infrarecorder.
 
Dat gerommel in de bios was blijkbaar wel goed :p ik had het boot menu geopent bij opstarten door op f12 te klikken en toen de cd driver gekozen en dan doet ubuntu installer het nu nog installeren xD
 
Trouwens zoals jullie (denk ik) weten heb ik windows vista alleen als ik ubuntu 10.04 ga installeren dan krijg ik zo,n scherm dat ik zelf moet slecteren hoeveel gb ik vrij wil maken voor ubuntu alleen hoeveel zouw ik moeten vrijmaken?Trouwens bij mij staat er niet alleen in die balk windows vista maar ook windows vista recovery loader ofzo :p maar daar moet ik overheen met een balkje om 8gb te krijgen hieronder plaatje van het schermpje(het rood omcirkelde geval ik het balkje zoals hierboven beschreven staat):
258m5pj.png

hier boven op het plaatje staat windows xp maar bij mij is het windows vista home basic en daarnaast staan groene hokjes en dat is de windows vista recovery loadermaar als ik met het balkje er overheen ga zodat er rechts ubuntu 5.1 gigabyte staat ben ik bang dat ik die loader wis is dat ook zo? Maar hoe moet dat gedeelte precies want ikw il windows wel houden.


Basiboy
 
Windows blijft er wel op. Alleen Grub denk dat het XP is, maar dat maakt niet uit.
 
GRUB is een bootloader die alle dualbootzaken regelt.
 
Waarom lees je niet eerst eens alles over hoe en wat voordat je er aan begint?
Er is een speciaal Ubuntu forum, ik maak de nieuwsbrieven waarin in de eerste brief al duidelijk staat hoe je eerst eens kan kijken hoe Ubuntu werkt zonder dat je hem installeert.

Ik weet hoe dit gaat eindigen namelijk. Als je de verkeerde optie aanklikt en hij zal je hele schijf gaan gebruiken bij installeren, ben je Windows kwijt en dan ligt het weer aan Ubuntu. Zo is het meestal met mensen die zich niet eerst een inlezen.

Zeker als je geen verstand van computers hebt, moet je dat gewoon eerst doen.

Verder staat er in de nieuwsbrieven links waarin goede zaken vermeld staan die je moet weten!!

http://sites.google.com/site/computertip/
 
Waarom lees je niet eerst eens alles over hoe en wat voordat je er aan begint?
Er is een speciaal Ubuntu forum, ik maak de nieuwsbrieven waarin in de eerste brief al duidelijk staat hoe je eerst eens kan kijken hoe Ubuntu werkt zonder dat je hem installeert.

Ik weet hoe dit gaat eindigen namelijk. Als je de verkeerde optie aanklikt en hij zal je hele schijf gaan gebruiken bij installeren, ben je Windows kwijt en dan ligt het weer aan Ubuntu. Zo is het meestal met mensen die zich niet eerst een inlezen.

Zeker als je geen verstand van computers hebt, moet je dat gewoon eerst doen.

Verder staat er in de nieuwsbrieven links waarin goede zaken vermeld staan die je moet weten!!

http://sites.google.com/site/computertip/

Dankje wel (ik heb de trail al gedaan hoor) en ik heb ook het een en ander op wiki.ubuntu.org gelezen maar ik zal het forum nog eens grondig bekijken ;)
 
GRUB is een lastig ding...

Lees dit maar eens door :).
 
Opgelost ik heb nu ubuntu en ben al zeeeeer tevreden:thumb:
 
Prima! Wel even alles nog na de installatie doen hè. Dat is om de multimedia en alles goed te laten werken. Ook dat is te vinden op de site die ik gegeven heb.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan