Geachte heer/mevrouw,
Naar aanleiding van klachten hebben wij moeten constateren dat er op uw computer/internetverbinding een onveilige open proxy is ontstaan. Een open proxy is een vrij ernstig beveiligingsprobleem welke zodra aanwezig ook op flinke schaal wordt misbruikt voor niet toegestane activiteiten. Kortweg gezegd komt het er op neer dat andere mensen (kwaadwillenden) in staat zijn om via het internet uw computer te benaderen, en te misbruiken voor onder andere het versturen van grote hoeveelheden ongewenste e-mail (spam). Wij gaan er natuurlijk vanuit dat er geen sprake is van opzet aan uw kant, maar het is uiteraard wel zaak om verdere overlast voor andere internetgebruikers te voorkomen.
De meest voorkomende oorzaak van dit probleem is een bot die zich genesteld heeft in het besturingssysteem van uw computer. Deze bot zal van tijd tot tijd enorme hoeveelheden spam verzenden. Doordat de bot zijn eigen mailprogramma aan boord heeft, ziet u hiervan niets terug in uw postvak uit of verzonden items van uw mailprogramma. Doordat een bot geen virus is, zal een virusscanner ook niets vinden. Doordat er veel kennis benodigd is om een gecompliceerd probleem als dit op te lossen, raden wij u aan het systeem te formatteren, zodat u zeker van het probleem af bent. Vervolgens is het belangrijk te zorgen dat uw nieuw geïnstalleerde besturingssysteem wordt voorzien van alle windows-updates en servicepacks. Tevens raden wij u aan een goede virusscanner en anti-spyware programma?s te installeren en een goede rootkit scanner. De meeste programma's hebben deze drie functies standaard aan boord. Telfort biedt haar klanten de mogelijkheid gebruik te maken van Pc-beveiliging Totaal. Zie hi
ervoor
http://internet.telfort.nl/shop/veiligheid/pc-beveiligingtotaal.html.
Mocht u gebruik maken van een Zyxel 2602 of Zyxel D1A, dan kunt u de firewall van de router dusdanig instellen, zodat uitgaand emailverkeer enkel nog via smtp.tiscali.nl verzonden kan worden. Hiermee voorkomt u dat er spam via uw computer verzonden wordt, doordat de router dit blokkeert. Dit profiel kunt u downloaden op
http://downloads.telfort.nl/telfort/abuse/diy/diy.htm . Meer informatie vindt u op deze website. Let op dat deze methode enkel is bedoeld om de computer in kwestie te kunnen opsporen, en dat dit geen oplossing is van het probleem.
Zodra u alle stappen gezet heeft om het probleem op te lossen is het helaas niet mogelijk voor ons om te kunnen testen of het probleem dan ook daadwerkelijk opgelost is. Een open proxy is een proces op uw computer welke niet altijd actief hoeft te zijn op het moment dat u uw pc aan heeft staan. Telfort baseert incidenten op basis van klachten en daarbijbehorend logverkeer om te kunnen vast stellen of dergelijk misbruik op een datum in het verleden daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.
Zoals gezegd is het formatteren de veiligste optie om het probleem op te lossen. Na formattering is het verstandig om met een account te werken met beperkte rechten. Zie de pagina van Microsoft hierover waarom dit belangrijk is:
http://www.microsoft.com/belux/nl/athome/security/online/logoff_admin_account.mspx
Ook surfen en emailen via alternatieve oplossingen draagt bij aan de veiligheid. Doordat Internet Explorer en Outlook (express) vaak slachtoffer zijn van veiligheidslekken, is een alternatieve oplossing wenselijk. Op
http://www.mozilla.com/en-US/ kunt u Firefox en Thunderbird downloaden in de Nederlandse taal. Beide programma's zijn in staat favorieten en adressen over te nemen.
Indien u geen gehoor geeft aan dit bericht bestaat de kans dat wij opnieuw klachten zullen ontvangen. Indien wij 48 uur na verzending nog klachten binnen krijgen over dit probleem zal dit ook voor Telfort als provider zijnde gevolgen gaan hebben, en zijn wij helaas genoodzaakt uw internetverbinding tijdelijk te blokkeren tot het probleem is opgelost. U zult hier niet verder vooraf over bericht worden.
Met vriendelijke groet,
Telfort B.V.
Raymond Teunissen
Klantenservice internet
http://www.telfort.nl/klantenservice
E-mail:
abuse@telfort.nl