Virus verwijderen d.m.v. systeemherstel !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Stel, je vermoedt een virus (je bemerkt dat dingen anders gaan/reageren), maar je kan niets vinden wat er op wijst.
Als je dan naar een vorig herstelpunt terug gaat; en stel dat er inderdaad sprake was van een virus, raak je dat virus dan op deze manier kwijt.

Systeem: AMD-Athlon 1600+, 512 MB, WindowsME, incl. alle veiligheidsupdates geinstalleerd.

Nee, niet alle bestanden worden hersteld, dus besmette bestanden zijn dan nog steeds aanwezig. Daarnaast is de kans groot dat de system restore bestanden zelf besmet zijn, je zet dan besmette bestanden terug.

Als je een virus wilt verwijderen, moet je ook je herstelpunten verwijderen, om besmetting via system restore te voorkomen.

Mag ik hier uit op maken dat je niet over een Virusscanner beschikt? En gaat het om een specifiek virus?

meerdere opties

ik zou meerdere on-line virusscanners proberen (panda, bitdefender en norton) ervaring leert dat geen enkele virusscanner 100% betrouwbaar is.

startpagina -> antivirus-> online virusscanners (allen gratis)

Je noemt er drie. Ik neem aan, dan alle drie even betrouwbaar.
Welke draait tevens altijd op de achtergrond en welke is dan de meest gebruiksvriendelijkste.

Als je beetje informeert over virussen bij ME dan leer je het volgende = ME maakt om de zoveel tijd een restore (herstel) punkt.
Om sommige hardnekkige virussen te verwijderen moet men bij ME (en XP ook) het functie systeem herstel uitschakelen. Op dat moment gaan alle herstelpunten verloren.
Men start PC vervolgens op in veilige modus, scant op virussen, verwijdert deze.
Daarna systeem herstel opnieuw aanzetten, PC normaal opstarten.
Dus de antwoord zou zijn (op jou vraag) = oude herstelpunten kunnen en zijn in principe besmet zijn. Daarom verwijdert men deze.
Is dit duidelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan