virusscanner

• Onderwerp starter Onderwerp starter hels
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

hels

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2005
Hallo helpers,

Als virusscanner gebruik ik NOD 32.
Heb ik daarnaast nog andere scanners nodig?
Zoals bijvoorbeeld:
AdAware
CCleaner
Spybot
enz.
Graag jullie advies.
Alvast bedankt.
Groet,
hels

Ja, die heb je ook nodig. CCLEANER is een tool om je pc schoon te houden en heeft dus niks met virussen te maken en de rest zijn Adware en Spyware scanners en dat is iets wat NOD32 ook niet doet of in ieder geval in mindere mate.

Hallo Raymond.

Zoals je adviseerde heb ik Ad-aware 2007 gedownload, free edition, helaas alleen in het engels.
Van al die kreten snap ik niets.
Gescand met Smart.
Alweer 87 infections detected. critical 0 en privacy 87
Gaan die 87 nu eruit met Ignore of Scheduler?
Moet ik : Are you sure you want to reset settings to default? yes /no?
Wat betekent Average TAI of infections 2.90.
Ik kom er niet uit!
Graag je hulp.
Bij voorbaat dank
Groet,
hels

Hallo Raymond.
Ik ben Chato, maar geeft niks, Henk ;)

Zoals je adviseerde heb ik Ad-aware 2007 gedownload, free edition, helaas alleen in het engels.
Van al die kreten snap ik niets.
Goeie keuze. Wat betreft het Engels: Ad-aware is zeer eenvoudig in gebruik. Wat het heeft gevonden mag gewoon verwijderd worden. Vaak geeft het ook MRU's aan. Ik zal je de technische details besparen, maar het zijn (over het algemeen) onschadelijke programma's die in een Most Recent Used-lijst staan. Onschadelijk, maar je kan ze ook veilig verwijderen. Simpel dus.

Gaan die 87 nu eruit met Ignore of Scheduler?
Nee, nee! Pas op: niet op Ignore klikken. 'Ignore' betekent 'negeren'. M.a.w.: Jouw AntiVirus laat deze (kwaadaardige) software voor wat het is en doet er dus niets mee.
De scheduler is voor als je bepaalde taken wil plannen. Bijvoorbeeld: je wilt elke dinsdagavond om acht uur dat de scanner de PC gaat scannen. Deze optie in- of uitschakelen is een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Moet ik : Are you sure you want to reset settings to default? yes /no?
Kan in ieder geval geen kwaad. Vrij vertaald: met het klikken op Yes zet je alle instellingen terug naar de standaard-instellingen. En dat is vaak OK. Vooral voor de wat minder ervaren PC-gebruikers.
Wat betekent Average TAI of infections 2.90.
De TAI (Threat Analysis Index) geeft aan hoe zeker het is dat de scanner heeft gevonden wat -ie aangeeft en hoe ernstig het kwaad kan. Dit gebeurt op een schaal van 0 tot 10.
Bij een maximale TAI betekent dat ,dat de AV-scanner zeker weet dat het die-en-die malware (=virussen enzo) betreft. Een lage TAI-score geeft aan dat de scanner niet zeker weet of het die-en-die virus is. Bijvoorbeeld: een programma vertoont verschijnselen van virus.X, maar heeft niet dezelfde patronen in de code. Pff, nou wordt het technisch. Laat ik maar zeggen dat jij daar als gewone PC-gebruiker niet ongerust om te maken. Elke AntiVirus hanteert zijn eigen TAI-waardes (bij sommige wordt dit Threat Assessment Chart (TAC) genoemd) . Bijvoorbeeld Ad-Aware zal pas iets aangeven als het een TAI-waarde heeft van 3 of meer. Dit soort scores zijn interessant voor de wat meer ervaren PC-gebruikers die zich bezig houden met malware-onderzoek.
Dat geeft een lagere TAI-waarde. 'Critical 0' , dus niet kritiek, een lage TAI-waarde dus.
Die 87 privacy-threats zijn, voor zover ik het kan beoordelen, tracking-cookies. Niet destructief, maar tasten wel je privacy aan. Prima te verwijderen met eerder genoemde Ad-aware en/of Spybot S&D.

Verder zijn de eerder genoemde tools prima in combinatie met Nod32.

Laatst bewerkt:
Hallo Chatto,

Bedankt voor je uitvoerige informatie.
Na enige pogingen lukt het.
Ik remove er op los!
Nog een vraag over schedule.
Dit is om bepaalde zaken te plannen.
Ik plan Ad-aware op b.v. 5 uur en dag.
Moet de computer dan aanstaan?
Alvast bedankt!
Groet,
hels