Vista ultimate 64bit of gewoon Xp?

Status
Niet open voor verdere reacties.

francozero

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2005
hoi peeps,
heb eindelijk besloten om toch nog maar 's een torentje samen te stellen.
de hardware heb ik al, maar ik zit in twijfel wat betreft het besturings-systeem.
logisch gezien zou ik voor vista ultimate 64bit gaan, daar dat natuurlijk het nieuwste is. maar ik hoor zoveel problemen over vista, vooral wat betreft software (games en apps) die niet meer zouden draaien.
is er ergens een lijst te vinden waarin men kan vinden wat wel en niet draait onder vista? en zo ja, waar kan ik die vinden?

zo nee, wat raden jullie mij aan om op m'n nieuw systeem te zetten... vista ultimate of xp pro?
m'n nieuwe systeem ziet er ongeveer zo uit:
- Gigabyte 775 P35-DS3L (MoBo)
- Intel Core 2 Quad Q9450 2.66Ghz 775 + Ventilador 64Bits (CPU)
- 2x Kingston DDR2 2048/800 (Mem)
- Seagate 750 GB 7200 SATA II (HDD)
- Gigabyte NVIDIA GeForce 8800GT 512 MB PCI-E (GPU)
- DVR Samsung S203P SATA Lightscribe (DVD-RW)
- PowerLine F500+ (PSU)
- Thermaltake Soprano DX Black Window (case)

PS: hopelijk staat m'n vraag hier zowat op z'n plaats... vond niet echt een "twijfel-topic" bij de besturings-systemen forums...

alvast bedankt,

franco

Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon XP doen, en dan wél de 64 bits versie, anders heb je niet zo veel aan de 4 GB Ram ....

bedankt voor de reactie... ik was al bang dat ik dat als antwoord zou krijgen.
toch ni erg intelligent om een besturingssysteem zo te veranderen dat meer dan de helft van je (toch duur betaalde) software ni meer werkt.

zonde... 'k vind vista nochthans heel mooi. ik heb 't op m'n laptop staan, maar daar staan geen games of zo op... die dient om centjes te verdienen, geen speelgoed dus.
misschien moet ik ze er maar allebei op zetten, maar welke moet dan eerst? vista of xp?

nog 's bedankt,

franco

eerst XP er op zetten, dan Vista die zelf een dual boot maakt.
hierna kan je met opstarten kiezen of je XP of Vista opstart.

32bit!!!!

beter deze vraag, vista 32bit of XP. Als jij problemen wilt dat je geen drivers kan vinden etc. Dan moet je maar een 64 bit nemen vriend haha. Ik deed het even voor de grap, weet je wat hetgeeen was dat niet gevonden kon worden....mijn internet, kon alles weer in 32bit installeren, had gedacht even via internet te kunnen driverupdaten lol.

mijn mening, weet niet hou jij tegenover staat,
Danny

eerst XP er op zetten, dan Vista die zelf een dual boot maakt.
hierna kan je met opstarten kiezen of je XP of Vista opstart.

bedankt, nu nog een xp pro 64bit nl vinden... ;)

@djartistic: hoezo je vista kon geen internet vinden???... lijkt me nogal sterk.
ik heb over vista al veel negatiefs gehoord, maar dit slaat wel alles. ben je zeker dat je hardware wel geschikt was om er een vista op te draaien? ik heb een vista home premium op m'n laptop staan, en die doet alles perfect. ik heb ook niet 1 driver moeten updaten, want die zitten blijkbaar al in de os... en internetten gaat prima.
volgens mij is al die kritiek op vista wel 'n beetje overdreven. ik herinner me nog toen xp uitkwam... was toen net 't zelfde liedje. de meesten zweerden bij 98se, die zooooveel beter was. maar uiteindelijk draait nu toch iedereen xp (behalve dan degenen die vista aandurven)...
stilstaan is achteruitgaan, vind ik.

franco

oké....

uhmz, als ik mijn ervaring deel dan is het niet de bedoeling dat eraan getwijfeld wordt.
Ga niet liegen op dit forum over mijn eigen ervaring/mening......

Maar goed, ik bedoel ermee dat mijn DRAADLOOS internet adaptertje niet gevonden kon worden door windows vista en dat ie ook helemaal niet bestond voor de 64-bit uitvoering.
Het was een linksys wireless G adaptertje waar je achteraf niks aan had. Ik heb sinds kort een wereldadapter en gelijk ook een nieuw draadloos router gekocht. Als ik een tip mocht geven over een draadloos router met adapter dan prefereer ik die naar de NETGEAR RANGEMAX NEXT. Dit ding is SNELLER dan met de kabel, 300mbs is goed genoeg voor me, en games online speel ik zonder stotteren dat waarschijnlijk ook logisch is als het sneller dan de kabel is. Heb gelijk dus ook me internet verhoogd naar 12Mbs zodat ik er eens goed van kan genieten lol. 1.62mb/s is goed lol.

Niet om jouw mening af te kraken, absoluut niet. Ik denk dat de 64-bit windows vista/xp dit nieuwe speeltje wel zal vinden. Maar 1 tip is om je drivers na te gaan zoals geluidskaart/netwerkkaart/videokaart en daarvan alvast de drivers te downloaden en op cd/dvd te branden. Dan zit je nooit zonder mocht je hetzelfde probleem krijgen als ik heb mocht je de 64bit versie erop willen zetten.

Anders doe je het zo...

Eerst windows xp/vista 32bit installeren en dan een dualboot met windowsxp/vista 64 bit.

hoop dat je mijn mening nu wat meer bevalt lol.
tot gauw, cya

hey ja, dat verklaart al een en ander...
ik zit hier ook met een draadloze router/modem van telefonica, daar er geen kabel is in spanje (althans toch niet in het zuiden, te veel bergen en rotsen). maar m'n vista (op m'n laptop) vond 'm meteen.
het eerste wat ik deed met vista, was zowiezo een herstelschijf maken... zo raak je niks kwijt.

het is ook niet omdat ik geen vertrouwen heb in vista dat ik er een xp bij wil zetten, maar omdat veel software niet onder vista draait. persoonlijk vind ik zelfs dat vista vlotter draait dan xp ooit gedaan heeft, maar je hardware moet er wel op voorzien zijn...
en de 64bit versie moet erop omdat anders een deel van m'n hardware nutteloos word, maar dat is met xp niet anders.

ik vind ook niet dat je m'n mening afkraakte... goeie raad is altijd welkom. als ik steevast bij mijn mening zou blijven, zou ik hier op 't forum geen raad komen vragen... ;)

franco

precies lol.
Maar goed, ga je nu 2 besturingssystemen installeren of ga je toch een 64bit er in 1 keer op zetten waardoor je de problemen MOGELIJK tegemoet komt?
vergeet de DVD met drivers van te voren dan niet.

Die bestaat niet.

En voor Vista 64 bits zijn meer drivers beschikbaar dan voor XP 64 bits. XP is nooit zo aangeslagen bij de fabrikanten (helaas :().

oeps, dat wist ik niet (dat xp pro 64bit nl niet bestond)... :o
als ik het goed begrijp moet ik dus een 64bit os installeren, wil ik m'n hardware 100% kunnen aanspreken. dus ofwel is dat een engelse xp 64bit, ofwel een nederlandse vista dus...
eerlijk gezegd word het er niet eenvoudiger op... :confused:

toch bedankt voor alle reacties. moest er iemand hier een gulden middenweg voor hebben, aarzel dan niet om 'm hier neer te zetten.

franco

Die 4 GB RAM, wanneer gebruik je dat nou? Ik heb hier ook 4GB DDR3 in me kast en ik gebruik misschien maximaal als ik een groot spel gestart heb, 1.8 Gigabyte....

Die 4 GB RAM, wanneer gebruik je dat nou? Ik heb hier ook 4GB DDR3 in me kast en ik gebruik misschien maximaal als ik een groot spel gestart heb, 1.8 Gigabyte....

Die gebruik je als je heel veel applicaties open hebt staan. Of als je hele zware games hebt en achtergrond applicaties. Of server programma's draait. Of...

Ik weet in ieder geval wel dat ik niet meer zonder wil ;).

Hoe dat met francozero weet hij zelf het beste.

Ik heb ook 4 GigaByte, betekend dus met mijn windows vista ultimate 32bit verbinding, dat dit niet het optimale is wat ik eruit trek. Maar ik ben bang dat ik niet alle programma's kan openen...

Voor programma's valt het wel mee, de meeste programma's die niet voor x64 gemaakt zijn zullen prima werken in compabilteitsmodus.
Voor drivers is het echter een risicovoller verhaal.

Okey dankjewel. Heb je een keer mijn vraag beantwoord lol. Na de ervaring dat me internet usbflashstick driver niet gevonden kon worden. Heb nu inmiddels een veel betere maar toch. Bedankt. Even mijn topic Q6600 moederbord beantwoorden als je dat tenminste weet, alvast bedankt XP_PC:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan