Vkv_oplosser

Status
Niet open voor verdere reacties.

tranceftw

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Hey,

Ik ben net begonnen met java programmeren en heb eerst met Bluej gewerkt en dergelijke. Maar gisterenavond ben ik uit de Bluej-wereld gestapt en heb ik een programmatje gemaakt zodat het geopend kan worden zonder Bluej. Uiteraard heb je wel jre/jdk nodig, anders kan je het ook niet openen.

T'is dus in java gemaakt( voor mensen die niet weten wat Bluej is :P)
Er zitten wel nog wat bugs in denk ik, als je er één vindt, zeker laten weten!

Dit is de link waar je het kan downloaden!

http://rapidshare.com/files/246668754/Vkv_oplosser.jar.html

Ik heb hem geprobeerd, maar hoe kan ik de kwadraat invoeren? ^2 werkt namelijk niet :P

Haha nee, inderdaad niet :P ² staat links boven op je toetsenbord onder escape.

Oh, hier niet.. ik kopieer/plak hem wel

Probeer anders in te bouwen dat ^2 wel werkt, door bijv. bij het inlezen van de functie dit te doen:

Code:
invoer = replaceAll("^2", "²");

Misschien is het ook handig om eventuele kommagetallen af te kappen ;) ("Er zijn twee nulpunten: 0.302275265489564568 en -3.3654684984654)

Goed idee, bedankt voor de tip! Enjah, ik ben op zoek naar een manier om kommagetallen af te ronden maar ik vind die niet echt. Enkel round(double a) in Math, maar die returnt een integer en das iets te scherp afgerond. Ik ben dus op zoek naar iets dat afrond tot op 2 getallen na de komma.

Jij een idee?

Misschien op zo'n manier?:

Code:
Double getal = 2.12903719283712912;
String getalString = getal +"";

int punt = getalString.indexOf(".");

If(punt != -1 && getalString.length() > punt+2)
{

getalString = getalString.substring(0,punt+2);
}

//eventueel weer double van maken:
getal = Double.parseDouble(getalString);

Eerst maak ik van het getal een string, daarna zoek ik de plaats van de punt. Als er geen punt in staat (dan is de index -1), hoef ik niks te doen. Anders neem ik de substring van het eerste cijfer t/m het tweede cijfer achter de punt.

Misschien is hier wel een 'kant-en-klare' functie voor, maar die weet ik zo niet :P

Nee, volgens mij bestaat er geen zo'n functie enjah, ik probeer het eens. Bedankt voor de hulp!

Bedankt! Dit werkt perfect!
Je hebt wel iets over het hoofd gezien. Het moet punt +3 zijn, anders toon hij maar 1 getal achter de komma hé!

Nog eens bedankt :-)

Oh oke,, nja, gewoon ff proberen dan merk je het vanzelf wel!:P

is het niet eenvoudiger om bvb volgende methode te gebruiken (mijn Java is wat roest, maar tis het idee ;) )
Code:
getal *= 100; //voor 2 cijfers na de komma, gebruik andere machten van 10 voor meer/minder presicie

getal = (double) Math.round(getal);
getal /= 100; //zelfde macht van 10 als waarmee je eerst vermenigvuldigde
Zo blijft je getal altijd een getal..

is het niet eenvoudiger om bvb volgende methode te gebruiken (mijn Java is wat roest, maar tis het idee ;) )
Code:
getal *= 100; //voor 2 cijfers na de komma, gebruik andere machten van 10 voor meer/minder presicie

getal = (double) Math.round(getal);
getal /= 100; //zelfde macht van 10 als waarmee je eerst vermenigvuldigde
Zo blijft je getal altijd een getal..

Hey thx. Goeie oplossing en ook veel simpeler!
Thx!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan