• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vlookup #N/A voorkomen bij geen waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Allochteun

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2009
Beste mensen,

Ik heb al het nodige gegoogled en op het forum gezocht, maar ik krijg het helaas niet werkend. Als het toch ergens stond, excuses voor de vervuiling.

Ik zit met het volgende:

Ik heb een grote download met brondata, dit is het blauwe deel op Tab 1.. Via een aantal IF formules maak ik een eerste selectie om verticaal zoeken mogelijk te maken. Nu zijn het 2 categoriën, maar het zijn er in werkelijkheid 5.
De upload die hierbij zit, is een zeer vereenvoudigde weergave. Mijn werkgever gaat het niet waarderen als ik de jaarcijfers op internet pleur, vandaar ;).

Vervolgens ga ik heb ik op tabblad 2 een Vlookup formule staan, om zo de data gerangschikt te krijgen op de manier die ik hebben wil.

Even heel simpel gezegd.
A, B, C etc zijn onze sales organisaties, Doosjes en Kistjes zijn onze productgroepen.
Ik zoek met vlookup in de productgroepen, maar niet elke sales organisatie heeft sales in beide gevallen. De sales organisatie komt dus niet in beide gevallen voor.

Het resultaat is dan #N/A.

Probleem 1.
Is het mogelijk een formule te schrijven, die in één keer 0 neerzet ipv #N/A?

Via paste special gaat het heel gemakkelijk, maar ik wil mijn brondata maandelijks verversen, en dit automatisch laten leiden tot nieuwe grafieken die ik weer koppel aan mijn data op Tab 2. Het verwijderen van de formules heeft dus niet mijn voorkeur.

Probleem 2.
Fictief heb ik alvast in Tab 2 de gewenste 0 ingevuld in cel C9, D9 en F9.
De formule in cel E9 en G9 moet een procentueel getal uitrekenen. 0 delen door 0 vindt Excel niet leuk.
Is die formule wellicht ook te herschrijven? Ik zou graag daar ook een 0 willen hebben als uitkomst bij 0/0....

Ehm.. Kan dit? Of wil ik echt te veel?

Bijlagen

probleem 1: =ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(B7;'Tab 1'!I:L;2;0);0)
probleem 2: =ALS.FOUT(D9/C9*100;0)
voor excel 2007

probleem 1: =ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B7;'Tab 1'!I:L;2;0));0;VERT.ZOEKEN(B7;'Tab 1'!I:L;2;0))
probleem 2: =ALS(C9=0;0;(D9/C9*100))
excel 2003

aanpassingen voor cel c7 en e9
René

Super bedankt!

Ben nu thuis, en in mijn Nederlandse versie van Excel, werkt het perfect. Probleem zat hem ook deels in het feit dat ik wel Nederlandse informatie vond, maar enkel Engelse excel heb.

Heb het bestand hier opgeslagen en naar mijn werk gemaild, als het goed is worden de formules dan automatisch omgezet in de Engelse variant.

Ik kan mijn dag morgen weer vullen ;)

Nogmaals bedankt, even puzzelen om het in een veel ingewikkelder format van 10 tabbladen ellende te proppen, maar de basis heb ik nu!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan