Voeding doorgebrand?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronald89

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
30 nov 2008
Beste allen,

Ik heb vanmiddag een strookje extra RAM geheugen bijgeplaatst, maar vergeten de stroom van de voeding af te halen. Hoorde een klein beetje geknetter, zie hier wat foto's. Is dat ding nu doorgebrand?

Foto 1: Klik
Foto 2: Klik

Alvast bedankt voor jullie hulp

Nee hij start niet meer, er gaat ook niks eventjes aan. Geen enkele reactie.
Denk dat CPU, HD en mobo nog goed zijn

heb je nog een andere voeding om je pc te testen ?

Nee ook dat niet, anders had ik dat geprobeerd.
Heb inmiddels een nieuwe besteld, een Tagan van 600 watt. Moet goed zijn.

nou meschien is je voeding wel goed en is er een kabel los gegaan.
is het een 20 pins voeding of een 24pins (de ATX stekker?)

Ik heb alle kabels gecheckt nadat ik merkte dat ie niet meer op wou starten. Ze zijn nooit los geweest dus ze zitten sowieso goed aangesloten, alles zat er goed diep in.

Ik heb trouwens een 24 pins ATX 2.0, die nieuwe voeding ook (tagan tg600 om precies te zijn).

Het zal niet aan de onderdelen liggen, de computer is nog geen 2 maanden oud.
Het gaat om een packard bell imedia 6028, hier de specs:

AMD Athlon 64 X2 5000+, 2600 MHz
Western Digital 320 GB HD, 2 gb ram.

Originele voeding is een FSP250-60HEN met 250 watt, had al gezocht op internet en wel meer mensen hebben problemen gehad met deze voeding.

Oke .... probeer de voeding een los op te starten met 1 paperclip.
door die paperclip tegen deze 2 pinnen te houden:

Dus voor de duidelijkheid pin 16 en 17 met elkaar verbinden en dan de stekker erin.. als het goed is moet hij dan aangaan :)

Draaide de pc nog of had je alleen de stekker er nog in zitten.
Zo ja dan is het toeval dat je voeding defect is, maar dat kun je toch zien als er wat verbrand is.

De pc was uit, alleen de stekker zat er nog in.
Heb wel eerder een doorgebrande voeding gehad, maar daar kwam ook echt rook uit.
Hier is zo te zien alleen plastic gesmolten en toch doet ie niks meer, vandaar mijn vraag hier.

Ik zal zo eens even kijken of dat werkt BluRay.
Alvast bedankt voor de hulp!

Reken er maar op dat die defect is, je kunt nog even kijken of er geen glas zekering in zit die is door gebrand vaak kun je deze vernieuwen.

Ik snap denk ik niet helemaal wat je bedoelt BluRay, maaar ik heb een paperclip gehouden tussen pin 16 en 17 op de ATX stekker van de voeding, geen reactie.
Is het de bedoeling dat ik deze paperclip tussen de stekker van de voeding en het contact op het mobo houdt?

Ik denk zelf ook dat ie kapot is SJJ. Voor zover ik weet is de glaszekering nog heel, maar al die witte vlekken (gesmolten plastic zo te zien) voorspelt niet veel goeds.
De nieuwe voeding (tagan tg600) komt er in ieder geval aan. Ik post wel even een berichtje als ie het weer doet.

Bedankt voor jullie hulp!

Zou gewoon een nieuwe proberen want als er wat gesmolten is kun je beter geen risico nemen.

Nee inderdaad SJJ.
Ik had sowieso al begrepen dat de standaardvoeding die Packard Bell erin propt heel slecht is, fabrikant is FSP group.

Vandaar dat ik ook gelijk maar even een Tagan heb besteld, dat staat bekend als een goed merk. Wou eigenlijk een Zalman, maar die was er niet in de goede afmetingen.

Nee inderdaad SJJ.
Ik had sowieso al begrepen dat de standaardvoeding die Packard Bell erin propt heel slecht is, fabrikant is FSP group.

Vandaar dat ik ook gelijk maar even een Tagan heb besteld, dat staat bekend als een goed merk. Wou eigenlijk een Zalman, maar die was er niet in de goede afmetingen.

FSP is een a-merk, net als Zalman. Tagan zit daar wel weer boven.
Alleen 250W is een vrij lichte voeding. Om die te vrrvangen voor een 600W-voeding.....
Nouja, je hebt in elk geval voorlopig genoeg vermogen.

Als ik zo google op het type voeding krijg ik niet zo gek veel positieve verhalen naar voren.
Maakt verder ook niet uit, vind 250watt sowieso al licht voor een desktop pc'tje, dus dat ie doorgebrand is kan ook liggen aan alle hardware erachter.

Ach goed, met die 600watt is er in ieder geval genoeg vermogen beschikbaar.

Als ik zo google op het type voeding krijg ik niet zo gek veel positieve verhalen naar voren.
Maakt verder ook niet uit, vind 250watt sowieso al licht voor een desktop pc'tje, dus dat ie doorgebrand is kan ook liggen aan alle hardware erachter.

Ach goed, met die 600watt is er in ieder geval genoeg vermogen beschikbaar.

En das een belangrijke reden waarom er zoveel ellende mee is: de OEM'ers stoppen zoveel hardware in een machine, dat de voeding het wel heel zwaar krijgt.
Ik kies voor een 500W-voeding, terwijl de OEM'ers misschien een 300-350W-voeding erin zetten. Kopers hebben toch geen verstand van voedingen....

Trouwens: je hebt minimaal 1, maar eigenlijk nog veel langer, garantie op een machine. Dat jij de stekker niet uit het stopcontact hebt gehaald doet daar niets aan af: Ik vergeet het ook wel eens. Gewoon packard hell een nieuwe vragen (al had je eigenlijk niet de voeding open moeten schroeven....)

Marsmannetje, ik heb al eerder contact opgenomen met de fabrikant toen ik problemen had met mijn toenmalige pc, was ook Packard Bell trouwens.
Toen werd me doodleuk verteld dat ik geen upgrade kon krijgen, alleen hetzelfde product. Dan zou ik dus weer opgescheept zitten met een 250 watt voeding, en daar heb ik niet zoveel zin in. Dan krijgen we in februari weer hetzelfde gezeik.

Sowieso ga ik er nu zelf een videokaartje bijplaatsen, een nvidia 8500 GT met 512 mb. Dan is 250 watt sowieso niet meer voldoende :p

Marsmannetje, ik heb al eerder contact opgenomen met de fabrikant toen ik problemen had met mijn toenmalige pc, was ook Packard Bell trouwens.
Toen werd me doodleuk verteld dat ik geen upgrade kon krijgen, alleen hetzelfde product. Dan zou ik dus weer opgescheept zitten met een 250 watt voeding, en daar heb ik niet zoveel zin in. Dan krijgen we in februari weer hetzelfde gezeik.

Sowieso ga ik er nu zelf een videokaartje bijplaatsen, een nvidia 8500 GT met 512 mb. Dan is 250 watt sowieso niet meer voldoende :p

Verbaast me niets, bij dat bedrijf. Maar toch zou ik om die voeding vragen: en dan verkoop je die desnoods op marktplaats ofzo... (of houdt hem als reserve)
Ik kan me wel voorstellen dat je een nieuwe voeding koopt.

Met een Tagan 600W kan je een echt dik game-systeem draaien, zelfs een HD4870X2 moet nog wel kunnen lukken. (al is dit wel de uiterste grens hoor ).
Je zou dus ook een minder zware kunnen overwegen. Of je moet met de toekomst rekening willen houden...

Packard Bell is inderdaad geen topbedrijf nee. Service kennen ze niet, en zoals je zegt: OEM's gooien alleen heel basic hardware erin: ruim voldoende voor normaal surfen en werken, maar wil je een beetje gamen moet je toch wel wat meer hebben dan 250watt.

Nog een andere vraag, in de behuizing van die PC zit aan de achterkant geen ruimte voor een casefan. In de zijkant zit wel een geperforeerd gedeelte, weet jij toevallig nog een oplossing om de kast zelf te koelen, en niet alleen de cpu en gpu?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan