Voeding kapot of zo??

Status
Niet open voor verdere reacties.

sander0606

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2007
Ik ben bezig een oudere pc aan het verbouwen en in het begin kreeg ik hem opgestart tot er iets opkwam van bios.. Ik heb een aantal keren gewoon de verdeelstekker uitgeschakeld (ik kon hem niet gewoon afsluiten) maar laatst schakelde ik de voeding zelf uit. Als ik nu de pc aanzet, valt hij na een aantal seconden plots stil. Ik vermoed dat het aan de voeding ligt. Wat kan ik doen? Als ik m'n harde schijven loskoppel blijft hij wel draaien. Normaal gezien kan m'n voeding voldoende energie leveren voor mun mobo. heel raar allemaal!! :confused:

beetje weinig info.
kan better vermelden om wat voor pc het gaat en welke hardware er inzit.
9 van de 10 is het een voeding probleem dus vermeld even hoeveel watt deze is.

als de pc weer uitvalt meet dan de spanning op de stekkeraansluitingen van je randapparatuur, zw rood en gele draad.
je moet dan 5 volt en 12 volt meten. is dat dan niet zo is je voeding naar z'n grootje.

Ik heb ook zo'n voeding gehad, zodra 2 of meer apparaten er aanhangen kapte die ermee

meer als een standaard multimeter heb je niet nodig.
zwart is - rood is 5 volt en geel is 12 volt

Het probleem is dat ik geen multimeter heb. Ik hoop er binnenkort eentje te kunnen lenen van iemand.

Als ik in het setup menu kijk dan zie ik dat er ongeveer 5V en 12V geleverd wordt aan het mobo, wa goed is. Hiermee weet ik natuurlijk nog steeds niet waaraan het ligt.

Ik heb eens goed gekeken en geluisterd en heb gemerkt dat alles uitvalt wanneer de cd-rom schijf of harde schijf sneller begint te draaien.

Moederbord krijgt ook nog 3,3 volt. Zie schema van de ATX moederbord stekker:
attachment.php

Nou ik merk nu dat ik iets heel belangrijks ben vergeten wat misschien het probleem verklaart. Ik heb namelijk geen afstandbusjes gebruikt. Hoe zien die eruit en waar kan ik die vinden? Die heb ik namelijk nooit bij m'n mobo gekregen.

Een voorbeeldje:
picture_3117.jpg

Je hebt ze in verschillende soorten.

De schroefgaten op het moederbord zijn "geisoleerd". De afstandhouder zorgt er alleen voor, dat de soldeerpunten van het moederbord de montageplaat niet kunnen raken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan