Voeding kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

AndreazZz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
18 okt 2009
Hallo,
Ik wilde net mijn pc opstarten, maar -zoals wel eens vaker gebeurt- hij start niet op. Alles draait, voeding, cpu koeler, dvd speler, fan en videokaart. Als ik mijn troubleshoot kaart erin stop, geeft hij geen foutmelding maar de ledjes die horen te branden (+3V3; +5V; +12V; -12V; CLK [brandt als mobo stroom krijgt]). Als ik mijn voedingstester op de 24pins aansluit, brandt PG (weet iemand wat dat betekent?); sata, brandt alleen +12V (+3 3V en +5V niet), bij molex brandt 3,3V niet (logisch) en bij de CPU en PCI brandt alleen +12V.

Weet iemand of dit het einde van mijn voeding is?

Ok, dat ga ik dan maar proberen, ik moet toch een andere voeding hebben i.v.m. een nieuwe pc, kan ik het gelijk testen. Dankje!

Die van stonk toen verschrikkelijk. Maar dit hoeft niet noodzakelijk voor u te gelden.

Mmm, als hij zegt dat het vermogen goed is, dan zou de voeding ook goed moeten zijn. Maar de processor heeft toch niet alleen 12V, en sata zou ook 3,3 en 5V moeten hebben, toch?

Hallo

en sata zou ook 3,3 en 5V moeten hebben, toch?

Alle sata voedingsconnectoren die ik tot nu toe heb gezien , bezitten enkel +12V en +5V.

Indien een drive intern 3.3V nodig heeft , wordt deze intern (p.c.b. drive) gemaakt.

Een 2.5" drive gebruikt enkel 5 V

Een 3.5" drive gebruikt meestal (altijd?) ook nog de 12V

De PG (power good) is een signaal die de voeding afgeeft , indien alle (gemeten) voedingsspanningen stabiel zijn en het motherboard mag opstarten.

Dit wil wel niet zeggen dat alles o.k. is met de voeding , want je weet niet welke uitgangsspanningen echt worden gecontroleerd.

Peter

Sorry voor het late reageren, maar ik was de afgelopen in Barcelona, lekker 25°C :).

Ga nu een voeding halen voor mijn nieuwe pc en kan ik gelijk testen. Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal straks nog eens kijken, want wat je aangeeft is natuurlijk wel zo: het is raar dat dan die lampjes branden.

Computer met de andere voeding getest, hij start nog niet op, wel blijven weer alle koelertjes draaien. Ben bang dat iets anders het probleem is. Wat denken jullie: processor of moederbord? En: hoe kan ik dit testen?

alles 1 voor 1 los van het moederbord koppellen totdat het moederbord wil door starten inclusief de processor en het ram behalve de voeding natuurlijk

moederbord zal gaan piepen als hij goed door start tenzij hij al doorstart voordat je dat eruit hebt gehaalt

Helaas, het werkte niet. Wat ik vergeten te vertellen ben, is dat de lampjes (rode en groene) niet branden. Dit was in het begin al, en ook met de harde schijf aangekoppeld, brandt het rode lampje niet. Hij geeft ook geen piepjes. Is het moederbord overleden?

Hallo

Is het moederbord overleden?

Lijkt er sterk op ....

Merk/typenr/ouderom motherboard vindt ik altijd nuttig , maar wordt jammer genoeg niet vermeld.

Controleer ook eens of er nergens geen bolle of lekkende condensatoren op het motherboard terug zijn te vinden.

Bij "dode" motherboard is dit de meest voorkomende oorzaak van defekt.

Peter

Het moederbord is een MSI K9A2 CF van ongeveer 2 jaar oud. De pc is niet vaak gebruikt (=gemiddeld 1x/week een uur). Ik kan geen brandplekken of lekkende/bollende condensators vinden.

Hallo

Controleer eens "voor de lol" of het b.i.o.s. batterijtje niet leeg is .

Er zijn nog steeds motherboards die volledig dood lijken te zijn indien dit batterijtje leeg is.

Al moet ik om eerlijk te zijn er meteen bij vermelden , dat ik niet denk dat deze vlieger hier zal op gaan.

Peter

Zoals je al vermeldde, dit was het probleem helaas niet. Kan ik hieruit de conclusie trekken dat het moederbord kapot is?

Hallo

De eindconclusie is inderdaad zo goed als zeker defekt motherboard.

Ik verdenk een of meerdere defekte condensatoren op het mohterboard.

Of doordat deze defekt zijn , er nog andere componenten zijn gesneuveld ???

Peter

Waar zou het aan kunnen liggen? Aan de voeding? Of overbelasting?

Hallo

Niet evident om van op afstand en een onbekende p.c. de preciese oorzaak van uiteindelijk falen te bepalen.

Komt grofweg hier op neer :

Uitgedroogde condensatoren door te warme systeemkast , of omdat men eenvoudigweg veel te goedkope exemplaren heeft gebruikt.

Dit kan komen door een voeding met deze symptomen , of motherboard.

Het een trekt uiteindelijk het ander de dieperik in .

Peter

Dit kan alleen dan door het tweede veroorzaakt worden: de kast is namelijk redelijk goed gekoeld, en de componenten lopen altijd stressed rond de 40/45°C. Zou ik dit bij een pc winkel kunnen laten testen?

Hallo

...pc winkel kunnen laten testen

Ik betwijfel het sterk of men daar de benodigde technische kennis en materiaal bezit om op component niveau een diagnose te stellen .

Een lokale deftige t.v. technieker zal echter een voeding met zijn ogen dicht kunnen herstellen.

Defekte condensatoren op een motherboard zal deze ook kunnen vervangen , al moet ik toegeven dat dit wel enige meer specifieke ervaring vereist.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan