• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorraadadministratie met Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eriks87

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2008
Beste mensen,

Ik ben aan het afstuderen bij een zandbedrijf. Nu heb ik een vraagje over Excel.

In werkblad 1 heb ik het totale overzicht.
beginvoorraad + opgepompt zand - reserveringen = de voorraad.

Nu wil ik in werkblad 2 alle offerteaanvragen en ontvangen orders zetten. Als de verkoper de order dan accepteerd, wil ik met een pijltje kunnen selecteren dat hij geaccepteerd is, en dat hij dan automatisch bij de gereserveerde goederen wordt geteld.

Hoe doe ik dit?

Ik bedoel zeg maar zulke pijltjes:
http://img293.imageshack.us/img293/7955/excelzx6.png

Alvast bedankt!

Erik

En weet misschien iemand of het volgende kan:

Ik selecteer via het pijltjessysteem de juiste klant, en dan komt er bijvoorbeeld automatisch in de cellen ernaast de gegevens te staan van deze klant.

Dus ik selecteer klant A en dan geeft hij weer:

klantnaam adres postcode woonplaats datum vandaag

Alvast bedankt!!

Voor de antwoord op je 1e vraag:

In bijgevoegd bestand staat in het 2e werkblad een tabel met klantnaam, hoeveelheid en daarnaast de mogelijk om via een knop aan te geven of het akkoord is of niet.

Indien akkoord wordt gegeven dan is wordt de hoeveelheid van de desbetreffende klant toegevoegd aan het overzicht van blad 1.

Voor een antwoord op de 2e vraag:

Op dit forum staan vele voorbeelden van antwoorden op je vraag.
Zoek en gij zult vinden !

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het maken van het model!!

Maar als ik een bedrag invul, en ik druk op akkoord, dan wordt het nog niet automatisch ingevuld in blad 1?

Wat doe ik fout?

En hoe kan ik de omschrijving akkoord/niet akkoord in bijvoorbeeld geaccepteerd/niet geaccepteerd?

Alvast bedankt!

Oke mensen bedankt voor de reacties. Ik heb nog wel een vraagje:o

Hij deed het bij mij niet omdat ik een te hoge macro beveiliging had.

Er staat een getal van 5, als ik dit wijzig in 10 veranderd het niet mee in het voorblad. Verder als ik nu de status weer verander in "niet akkoord" wordt het ook niet gewijzigd in blad 1?

Hoe maken jullie zoiets? Zodat ik een hele lijst kan maken?

groeten,

Erik

Oke mensen bedankt voor de reacties. Ik heb nog wel een vraagje:o

Hij deed het bij mij niet omdat ik een te hoge macro beveiliging had.

Er staat een getal van 5, als ik dit wijzig in 10 veranderd het niet mee in het voorblad. Verder als ik nu de status weer verander in "niet akkoord" wordt het ook niet gewijzigd in blad 1?

Hoe maken jullie zoiets? Zodat ik een hele lijst kan maken?

groeten,

Erik

De macro werkt als in de kolom waar "akkoord, "niet akkoord" iod staat, een cel wordt gewijzigd in akkoord.
De vraag is eigenlijk wanneer je de wijziging wilt laten ingaan.
- Bij het wijzigen van de hoeveelheid
- Bij het wijzigen van de status
etc.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

oke, het kan begrijp ik dus niet allebei?

Als ik de status op niet akkoord zet, veranderd er niks. En als ik op akkoord zet veranderd hij. En dat ik dan ook de hoeveelheid nog kan aanpassen?

En hoe koppel je hem aan het eerste blad dan?

oke, het kan begrijp ik dus niet allebei?

Als ik de status op niet akkoord zet, veranderd er niks. En als ik op akkoord zet veranderd hij. En dat ik dan ook de hoeveelheid nog kan aanpassen?

En hoe koppel je hem aan het eerste blad dan?

Het kan wel allebei, maar mijn vraag was/is eigenlijk wanneer je de macro wilt laten lopen? Dus simpel gezegd alles kan maar hoe wil je het hebben.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

oke da!

Nou ik wil graag dat ik altijd het bedrag kan wijzigen, en dat dan automatisch word veranderd in het eerste blad. Maar als hij nog niet als akkoord is genoteerd, moet er niks mee gebeuren. Maar als hij akkoord is en ik verander hem, het getal, dan moet hij wel wijzigen.

Hoe doe ik dit?

Bijlagen

oke da!

Nou ik wil graag dat ik altijd het bedrag kan wijzigen, en dat dan automatisch word veranderd in het eerste blad. Maar als hij nog niet als akkoord is genoteerd, moet er niks mee gebeuren. Maar als hij akkoord is en ik verander hem, het getal, dan moet hij wel wijzigen.

Hoe doe ik dit?

Als in bijgevoegd bestand gekozen wordt voor akkoord dan wordt het bijbehorende waarde toegevoegd aan het 1e werkblad.
Wijzig je de waarde in blad 2 van een regel die op akkoord staat, dan gebeurt hetzelfde.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Super!!! Hardstikke bedankt!! :thumb::thumb::thumb::thumb:

Zo wil ik het graag hebben. Zou je me kunnen uitleggen hoe je dit doet? Zodat ik een hele lijst kan maken waarop dit toepasbaar is?

Ik wil graag weten:

- Hoe je ervoor zorgt dat blad 1 wijzigd, ik zie daar namelijk geen formule;
- Hoe je ervoor zorgt dat ik nu wel later het bedrag kan aanpassen in blad 2 en dat hij dan automatisch veranderd in blad 1
- En dat je net zoals jij hebt gedaan ervoor kunt zorgen dat als hij op akkoord staat wel veranderd en als hij op niet akkoord staat dat hij dan niet veranderd.

Als je me in het kort nog kan uitleggen, dan weet ik genoeg:D

Super!!! Hardstikke bedankt!! :thumb::thumb::thumb::thumb:

Zo wil ik het graag hebben. Zou je me kunnen uitleggen hoe je dit doet? Zodat ik een hele lijst kan maken waarop dit toepasbaar is?

Ik wil graag weten:

- Hoe je ervoor zorgt dat blad 1 wijzigd, ik zie daar namelijk geen formule;
- Hoe je ervoor zorgt dat ik nu wel later het bedrag kan aanpassen in blad 2 en dat hij dan automatisch veranderd in blad 1
- En dat je net zoals jij hebt gedaan ervoor kunt zorgen dat als hij op akkoord staat wel veranderd en als hij op niet akkoord staat dat hij dan niet veranderd.

Als je me in het kort nog kan uitleggen, dan weet ik genoeg:D

Dit is de uitleg en antwoord op je 3 vragen:

Ik maak geen gebruik van formules maar van VBA-code.
Als in blad2 iets wordt gewijzigd dan kijkt de macro of dat in de 3e of 4e kolom (C en D dus) is gebeurd.
Is dat het geval dan kijkt de computer of in de D-kolom van de gewijzigde regel het woord "akkoord" staat.
Is dat het geval dan wordt de waarde in het 1e blad gewijzigd.

De code kan je vinden bij:
- EXTRA - MACRO - VISUAL BASIC EDITOR
- BEELD - PROJECTVERKENNER
- dubbelklik op het blad2.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Kijk zo werkt dat dus!

Nou probeerde ik dit toe te passen op mijn eigen excel document, maar hier wil ik ook per soort zand. Ik wil zeg maar dus dit:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Column = 4 Or Target.Column = 5 Or Target.Column = 6 Then
If Cells(Target.Row, "G").Value = "Ophoogzand" end if Cells(Target.Row, "H").Value = "Order geaccepteerd" Then
Worksheets(1).Range("B10").Value = Worksheets(1).Range("Cells(Target.Row, "B").Value = "Ophoogzand"B10").Value + Cells(Target.Row, "B").Value
End If
End If

End Sub

Er moeten dus 2 keuzes worden gemaakt, maar als ik dan intyp "end if" dat accepteerd hij niet. Wat is hier de formule voor?

Bijlagen

Kijk zo werkt dat dus!

Nou probeerde ik dit toe te passen op mijn eigen excel document, maar hier wil ik ook per soort zand. Ik wil zeg maar dus dit:

If Cells(Target.Row, "G").Value = "Ophoogzand" end if Cells(Target.Row, "H").Value = "Order geaccepteerd" Then
Worksheets(1).Range("B10").Value = Worksheets(1).Range("Cells(Target.Row, "B").Value = "Ophoogzand"B10").Value + Cells(Target.Row, "B").Value
End If
End If

End Sub

Er moeten dus 2 keuzes worden gemaakt, maar als ik dan intyp "end if" dat accepteerd hij niet. Wat is hier de formule voor?

Ik neem aan dat je bedoelt AND ipv END.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bedankt voor de snelle reactie!!

Als ik het verander in AND:

If Cells(Target.Row, "G").Value = "Ophoogzand" and if Cells(Target.Row, "H").Value = "Order geaccepteerd" Then
Worksheets(1).Range("B10").Value = Worksheets(1).Range("B10").Value + Cells(Target.Row, "B").Value
End If
End If

End Sub

Dan blijft deze regel rood..

Wat doe ik fout?

Bedankt voor de snelle reactie!!

Als ik het verander in AND:

If Cells(Target.Row, "G").Value = "Ophoogzand" and if Cells(Target.Row, "H").Value = "Order geaccepteerd" Then
Worksheets(1).Range("B10").Value = Worksheets(1).Range("B10").Value + Cells(Target.Row, "B").Value
End If
End If

End Sub

Dan blijft deze regel rood..

Wat doe ik fout?

Je moet de 2e IF verwijderen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan