• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaarde 1 moet in een andere cel een kleur geven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aanbod

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2006
Hallo,

Ik zou graag punt 1 eerst verwezenlijk zien. Als punt 2 ook kan zou ik het helemaal fantastisch vinden.

1. Ik zou graag als cel A1 een x staat vermeld dat cel A4 een kleur krijgt.

2. Als het bovenstaande mogelijk is zou ik eventueel de formule willen uitbreiden.
En dan moet er in cel A2 gekeken worden of er een A, E of O staat. En deze letter eerst vergelijken met cijfer in A3.
Als deze E (A2) = even getal (A3) en in cel A1 staat een x dan krijgt cel A4 een kleur.
Als deze O (A2) = oneven getal (A3) en in cel A1 staat een x dan krijgt cel A4 een kleur.
Als deze A (A2) =even of oneven (A3) en in cel A1 staat een x dan krijgt cel A4 een kleur.

Alvast bedankt.

Punt 1 is heel makkelijk te doen met Voorwaardelijke Opmaak. En met dezelfde techniek kun je ook punt 2 oplossen.

Gaat het over hetzelfde kleur voor alle voorwaarden of per voorwaarde een ander kleur?

Alle opties getackeld, als aanbod nu nog niet tevreden is.... :confused:

Hallo allemaal,

Heel erg bedankt. Tof van jullie dat jullie dit zo kunnen oplossen.
Bedankt nogmaals ik kan weer goed vooruit werken.

Groet

Beide oplossingen.... Ben door de suggestie op het idee gekomen om met kleuren te werken.
En nu ik aan het uitproberen ben en de letter B erin zet lijkt het verkeerd te gaan.
Dan zou deze formule eigenlijk niks geen kleur moeten geven.
Dat onderzoek ik eerst even of dat zo is of dat ik een fout heb gemaakt in de uitleg wat mijn wens is......

Groetjes....

@ Axcel
Er zit een foutje in de opmaak bij de gele kleur. Je verwijst naar A1 terwijl het A2 moet zijn.

Bedankt voor de opmerking.

Als ik toch met 1 kleur wil werken kan ik deze 3 formules dan in 1 formule zetten?

Code:
=EN(REST($A$3;2)=1;$A$2="O";$A$1="x")
=EN(REST($A$3;2)=0;$A$2="E";$A$1="x")
=EN($A$2="A";$A$1="x")

Als 1 van de velden "onwaar" is of te wel niet overeen stemt met wat er in het veld vermeld wordt. Dan moet het veld geen kleur krijgen.

Mijn wiskunde is niet goed onderlegd dan wel het "programmeren" van excel, maar dan zou het volgende zoiets moeten zijn.

Code:
=[B]EN(REST($A$3;2)=1;$A$2="O";$A$1="x")[/B] of [I]EN(REST($A$3;2)=0;$A$2="E";$A$1="x")[/I] of [U]EN($A$2="A";$A$1="x")[/U]

kortom als de eerste (dik gedrukt) waar is of de tweede (schuin gedrukt) waar is of als de derde (onderstreept) waar is dan krijgt de cel als kleur geel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het wil nog niet echt lukken met de formule.
Ik heb dit keer het excel-bestand toegevoegd.

Op het tabblad "planning 2013 - 2014" cel E5 dient een kleur te krijgen als aan 1 van de volgende voorwaarde wordt voldaan:

- als op tabblad "namen klaarover" cel F4 een "x" vermeld wordt en dat er in cel K4 een "A" staat vermeld.
of
- als op tabblad "namen klaarover" cel F4 een "x" vermeld wordt en dat er in cel K4 een "E" staat vermeld. Bij de letter E moet worden vergeleken met cel E2 op tabblad "planning 2013 - 2014" of het een even getal is. Kortom Cel F4 moet waar zijn EN cel K4 moet waar zijn. Is 1 van beide onwaar blijft de cel "wit"
of
- als op tabblad "namen klaarover" cel F4 een "x" vermeld wordt en dat er in cel K4 een "O" staat vermeld. Bij de letter O moet worden vergeleken met cel E2 op tabblad "planning 2013 - 2014" of het een oneven getal is. Kortom Cel F4 moet waar zijn EN cel K4 moet waar zijn. Is 1 van beide onwaar blijft de cel "wit"

Bekijk bijlage helpmij schema klaarover.xlsx

Bedoel je dit?

Kijk onder voorwaardelijk opmaak / regels beheren voor de formule:

=ALS(EN('Namen klaarover'!F4="x";'Namen klaarover'!K4="a");1;ALS(EN('Namen klaarover'!F4="x";'Namen klaarover'!K4="E";IS.EVEN('Planning 2013 - 2014'!E2));1;ALS(EN('Namen klaarover'!F4="x";'Namen klaarover'!K4="o";IS.ONEVEN('Planning 2013 - 2014'!E2));1;0)))

Bijlagen

Dit is hem.
Bedankt iedereen.

Jullie hebben mij enorm geholpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan