• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaarde dat 2 cellen tekst bevatten anders foutmelding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wett53

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2018
Kan iemand mij helpen met het volgende probleem.

Als ik in Cel A19 tekst(tijd) heb staan en in cel N19 staat geen tekst (A of B en) dan moet er een foutmelding komen.
Dit geldt ook omgekeerd.

Dus de voorwaarde is dat beide cellen gevuld moeten zijn om geen foutmelding te geven in cel N19.

Als beide cellen leeg zijn dan hoeft er geen melding te komen.

Verder moet nadat beide cellen A19 en N19 gevuld zijn met tekst er op basis van welke letter er in N19 er is ingevuld (A,B, enz..) er een X komt te staan afhankelijk welke letter in bepaalde kolom een X komen staan.

Bv. Als A wordt ingevuld in kolom N19 komt er een X te staan in cel G19 en een B wordt ingevuld in N19 er een X komt te staan in H19 enz..

Laatst bewerkt door een moderator:
Lees je vraag nog eens terug... Misschien is het voor jou duidelijk wat er moet gebeuren, maar voor mij persoonlijk is het glazen bol werk.

Dus: graag een Excel voorbeeldbestandje met daarin enkele (handmatig) uitgewerkte regels van wat je verwacht.

Als ik in Cel A19 tekst(tijd) heb staan en in cel N19...
foutmelding te geven in cel N19.
Ik ga ervan uit dat deze voorwaarde niet alleen voor rij 19 geldt, maar voor de hele kolom.
Hoe zie je het voor je om in Kolom N zowel een handmatige ingave (A-E) te combineren met een foutmelding?

In G3:
Code:
=ALS(G$2=$N3;"X";"")
Doortrekken naar beneden en opzij

Helaas werkt dit niet.

Ik had hiervoor eerst de volgende regels bedacht echter dit werkt ook niet na behoren.

=ALS(EN(ISTEKST(A18);N18<>"A");"fout";"")&ALS(EN(ISTEKST(A18);N18="A");"X";"")

Hierbij wordt alleen bij het invoeren van A de foutmelding gegeven en ik wil deze uitbreiden met meerdere letters A, B, C, D, E,

WAAR moet die foutmelding komen te staan? Ik heb 'm nu maar achter de tabel gezet (kolom O). Andere optie kan zijn gehele rij rood maken of zo, maar ik heb wederom geen glazen bol van wat je nu wilt.

Zie bijlage.

Bijlagen

Misschien is het verstandig te vertellen in welk kader je dit nodig denkt te hebben: wat is de uitgangssituatie, wat is de beoogde doelsituatie.

Nog niet helemaal

De oplossing is al wat dichter bij maar nog niet precies zoals ik graag zou zien.

Mocht in A3 geen tijd worden ingevuld en in N3 staat wel een van de volgende letters A, B, C,D, E dan dient er een fout melding te staan in O3.

Mocht in A3 een tijd staan en N3 is leeg dan dient in O3 een foutmelding te staan.

Mocht in A3 een tijd staan en in N3 een andere letter dan A, B, C,D, E dan dient er in O3 een foutmelding te staan.

Als A3 leeg is en N3 is ook leeg dan geen foutmelding in O3.

Als in A3 de tijd staat en in N3 staat de letters A, B, C,D, E dan in O3 geen foutmelding.

Beste Alex, bedankt voor de oplossing.
Dit was precies wat ik zocht.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan