• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijk maximum

Status
Niet open voor verdere reacties.

stoney512

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2004
Even een eenvoudig voorbeeld van mijn excel-sheet

001 58
001 33
001 36

002 67
002 98
002 16

Nu wil ik een aparte cel de maximum waarde die hoort bij 001 afdrukken (58 dus) en in een andere cel de maximum waarde bij 002 (98)
De excel-sheet wordt regelmatig aangepast: er komen regelmatig extra rijen tussen.

Hoe kan ik dit oplossen ?

Hoi,

is het iets om met bijv. =MAX(A2:A4) te werken??
Die A4 moet je dan op bijv. A30 zetten om ervoor te zorgen dat nieuwe regels ook worden meegenomen. Weet eigenlijk niet of je die ook dynamisch kunt houden.

Maar misschien begrijp ik je ook niet helemaal goed...!?

Stoney512,

Behalve het ontbreken van het voorbeeld bestandje heb ik nog wel een vraag:
Is die 001 een tekst?

Martin

met een matrix formule:
Code:
=max(als("range met 001 en 002..."="001";range met getallen))
bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER.

met een matrix formule:
Code:
=max(als("range met 001 en 002..."="001";range met getallen))
bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER.

Zo iets had ik ook in gedachten, maar bij het invoeren (heb zelf een Engelse versie) van deze formule: =MAX(IF(A2:A8;B2:B8)), dan krijg ik een melding #VALUE!
De eerste kolom is tekst-veld

Even ter verduidelijking: ik wil in een aparte cel de maximale waarde die bij 001 hoort afdrukken. Ik kan niet eenvoudig een MAX(B2:B4) kiezen, omdat er soms extra rijen ingevoegd moeten kunnen worden. Dus van alle voorkomens met de waarde "001" in de eerste kolom moet de maximale bijbehorende waarde uit kolom B worden gezocht.

Even een eenvoudig voorbeeld van mijn excel-sheet

001 58
001 33
001 36

002 67
002 98
002 16

Nu wil ik een aparte cel de maximum waarde die hoort bij 001 afdrukken (58 dus) en in een andere cel de maximum waarde bij 002 (98)
De excel-sheet wordt regelmatig aangepast: er komen regelmatig extra rijen tussen.

Hoe kan ik dit oplossen ?

een oplossing zou kunnen zijn:

sorteren op de tweede kolom zodat de hoogste waarde bovenaanstaat en dan een vert.zoeken toepassen.
Vert.zoeken zal dan de eerste waarde die hij tegenkomt overnemen (laatste criterium van vert.zoeken op onwaar zetten) :thumb:

Edit: zie bijlage

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zo iets had ik ook in gedachten, maar bij het invoeren (heb zelf een Engelse versie) van deze formule: =MAX(IF(A2:A8;B2:B8)), dan krijg ik een melding #VALUE!
De eerste kolom is tekst-veld

Even ter verduidelijking: ik wil in een aparte cel de maximale waarde die bij 001 hoort afdrukken. Ik kan niet eenvoudig een MAX(B2:B4) kiezen, omdat er soms extra rijen ingevoegd moeten kunnen worden. Dus van alle voorkomens met de waarde "001" in de eerste kolom moet de maximale bijbehorende waarde uit kolom B worden gezocht.

In mijn Nl versie werkt deze matrix formule van "Bandito Bob" perfect, in mijn Eng versie geeft hij inderdaad de foutwaarde #VALUE! :eek:

Iemand hiervoor een verklaring ?

Joske

Het is nog vroeg hé, :o

De formule werkt in beide versie perfect !

@ stoney512
bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER (matrixformule)

Joske

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan