• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijk opmaak probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.

glda19

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jan 2008
Hi
Wat wil ik bereiken
Werkt iemand halftijds zie gele cellen op de kalender op het afwezigheid sjabloon.
In 2020 is hij week 1 2 dagen thuis en week 2 3 dagen thuis.

Maar in 2021 is hij week 1 3 dagen thuis en week 2 2dagen thuis.
Dit heeft te maken of er 52 of 53 weken zijn in een jaar.

En in z10 aa10 ab10 komen de 3 dagen afwezigheid te staan.

En ik heb dit getest het blad formule voorwaardelijke opmaak.
En daar voor 2 dagen thuis
En dit werkt

Nu dacht ik als ik onder staande formule in vo zet op het afwezigheid sjabloon blad mits aanpassing van de cellen
Maar voorwaardelijke opmaak doet moeilijk onderstaande formule werkt daar niet.
Code:
ALS(ISO.WEEKNUMMER(DATUM(jaar;12;31))=53;EN(TEKST(C7;"[$-813]DDDD")=E7;TEKST(D7;"[$-813]DDDD")=F7;IS.ONEVEN(I7)))

Hoe komt dat ?
En ze staat op het sjabloon blad als in vo als eerste

2 de vraagje
Hoe kan ik bij voorwaardelijk opmaak door een lange formule loop die niet volledig zichtbaar is zonder dat de formule veranderd.

Bedankt voor de hulp.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Nu dacht ik als ik onder staande formule in vo zet op het afwezigheid sjabloon blad mits aanpassing van de cellen
Huh???

VO-condities moeten altijd WAAR of ONWAAR als uitkomst hebben. Jouw conditie heeft dat niet. Een ALS functie hoort over het algemeen niet in VO.

Je kan door de formule heen lopen door eerst op F2 te drukken zodat helemaal linksonder in je scherm "bewerken" staat.

Ik kan er nu even niet verder naar kijken, misschien morgen. Maar dan mag moet je je eigen tekst nog wel eens doorlezen, ik kan nog er nog geen chocola van maken. Wat wil je nu precies met de VO bereiken bijvoorbeeld?

Laatst bewerkt:
thx cow 18
Er staan nu vaste dagen in de formule en dit kan niet daar niet iedereen op de zelfde dagen thuis is bij halftijds.
ik gebruik nu deze formule voor het kleuren van de dag als iemand 4/5 werkt
Dus ga ik op het werkblad nog in cel z10 aa10 ab10 de dagen die de persoon thuis is zelf laten selecteren zoals bij 4/5
Code:
=TEKST(B5;"[$-813]DDDD")=$X$10
En en bij komend probleem is uw mag enkel werken als y9 = halftijds.
en het zelfde voorde 4de voorwaardelijke opmaak enkel werken als y9=4/5

zo te zien eerder kleine problemen op te lossen door het toevoegen van een extra EN of een OF in de VO-formule.

thx cow18 en nog maals bedankt voor de hulp
Versta de formule totaal niet
Kun je ze eens uitleggen.
Waarom bij het deel datum(2020;1;6) waarom zo en niet (datum(a2;1;6)
en waarom dag 6

Laatst bewerkt:
@ cow18
Even gezocht op internet en daar een filmpje met uitleg tegen gekomen .
https://support.microsoft.com/en-us/office/video-if-with-and-and-or-2a47066d-85d8-4751-a59d-3c69d2931c3e?ui=en-us&rs=en-us&ad=us
Denk dat ik ze al een beetje snap een vo word enkel uitgevoerd als de formule waar is niet.
Als je enkel de eerste 2 argumenten zou staan hebben en er is een waar dan word de vo uitgevoerd dus die cel gekleurd die waar is niet ?
En waarom ga je de 2 datums van elkaar aftrekken en maar waarom gebruik je bij datum vaste datum? En waarom maandag 6 januari 2020
En waarom ga je volgend jaar b5-datum van (2020,1, 6) doen en niet b5-datum(2021;1;6) ?
Waarom delen door 7 ?

Tip soms eens de formule in worden uitleggen. Sommige schrijven formules zoals we nederlands spreken maar niet iedereen wel ik ben zo iemand. Voor iemand die zelden met excel werkt kan ik er toch redelijk wat van.
Ga meestal geen excel uitdaging uit de weg zeker als ik er zelf iets met kan.

Laatst bewerkt:
Het gestelde in #2 is WAAR maar niet geheel.
VO-condities moeten altijd WAAR of ONWAAR als uitkomst hebben
VO-condities moeten altijd een getal opleveren. Normaal is WAAR/TRUE 1 of in VBA -1 en ONWAAR/FALSE 0. In de VO wordt er gekeken naar de 0 ONWAAR/FALSE. Elk ander getal zal het resultaat WAAR/TRUE opleveren. Dus de VO wordt uitgevoerd bij alle condities die <> 0/ONWAAR/FALSE zijn.

ik heb het filmpje en de rest niet bekeken.

De uitleg over die vaste datum 6 januari 2020 :
Je gaf aan dat alternerend de ene week er 3 en de andere week er 2 dagen vrijaf was en dat je dan nog met het probleem van 52 of 53 weken zat.
Bon, dat laatste, dat is, volgens mij, je probleem slecht omschreven, eigenlijk wil je over de jaren heen gewoon die alternerende weken toepassen.

6 januari 2020 heb ik gewoon gekozen omdat dat de 1e maandag van 2020 was, maar verder dan dat het een maandag is en vroeger, dus voor de rest ligt, hoef je daar verder niets achter te zoeken, het mag voor mijn part ook ergens de 29e februari zijn van het jaar x (x<2020), maar dan wel een maandag !

Vervolgens, in je VO, trek je van een bepaalde datum die bepaalde maandag af, dat verschil deel je door 7 en je houdt alleen het gehele deel over.
Logischerwijs, krijg je daardoor de ene week een even geheel getal en de daarop volgende week een oneven geheel getal.
Daarop verder bouwend, moet ik helemaal geen rekening houden met een jaar van 52 of 53 weken, ik kijk gewoon of het verschil in weken tussen die vaste maandag en die bepaalde datum even is of niet en bijgevolg 2 of 3 dagen per week zou moeten krijgen.

PS. voor de grap : ma 29/2/2016 is ok

Laatst bewerkt:
Dus volgende jaar ga je van bv het verschil berekenen tussen bv 2/1/2021 en 1/6/2020.
Maar waarom verwijs je niet naar Cel A2
Heb dit gedaan dan werkt het niet meer correct.
En waarom een maandag.
Dus volgende jaar ga je van bv het verschil berekenen tussen bv 2/1/2021 en 1/6/2020.

Maar heb het afwezigheid sjabloon bij gewerkt.
Maar in uw formule verwijs je naar de woensdag donderdag en vrijdag. En wat als er een ander personen de eerste 3 dagen van de week thuis is.
Daarom moet de persoon aangeven in z10 aa10 a11 welke dagen hij in eeen week van 3 dagen thuis is.

En de dagen halftijds mogen enkel gekleurd worden als er in cel y9 bij soort te werkstelling halftijds staat.

Al vast bedant voor de hulp cow18

Bijlagen

Laatst bewerkt:
je wil toch over de jaren heen doorlopend de ene keer een week van 2 en dan een week van 3.

Dus neem 1 vaste maandag ergens in een ver verleden, willekeurig, en denk later nooit meer waarom.
Vanaf die dag is die week zelf week 0, dus even, dus bv. 2 dagen, de daaropvolgende week, week 1, dus oneven, dus 3 dagen.
etc, etc, ... .
Tenzij je nu met het nieuws afkomt, dat de 1e week van een nieuw jaar alles reset en je dus anders moet tellen, maar tot nog toe heb ik dat niet gelezen.

Z10 tot AB10 zouden de 3 dagen voorstellen waarop 1 en ander moet gebeuren.
Dus moet je je VO daar op aanpassen. Als je in die 3 cellen de maandag, de dinsdag en de vrijdag kiest, wel als dat netjes 1-op-1 zo in je VO staat, dan ben je klaar.

Halftijds of 4/5de, soms volg ik je niet.

Verder ben ik bang om hier te veel tijd in te steken, ik geef enkel een denkrichting aan, straks wordt het weer een topic van 3 blz.

cow18 uw formule werkt correct man
respect voor je hulp.
Ga het vereenvoudigen.
De voorwaardelijke opmaak mag enkel uit gevoerd worden als y10 = halftijds.
hoe de code van de voorwaardelijke opmaak aanpassen
Code:
=OF(WEEKDAG(B5;2)=5;WEEKDAG(B5;2)=4;EN(WEEKDAG(B5;2)=3;IS.EVEN(GEHEEL((B5-DATUM(2020;1;6))/7))))

Probleem heb ik zelf op gelost met de formule van cow 18
Dit was het eenvoudigste om de voorwaardelijke opmaak zo aan te passen
En werkt super.

Code:
=EN($Y$9="halftijds";$AA$10="De laatste 3 dagen van de week";OF(WEEKDAG(B5;2)=5;WEEKDAG(B5;2)=4;EN(WEEKDAG(B5;2)=3;IS.EVEN(GEHEEL((B5-DATUM(2020;1;6))/7)))))
=EN($Y$9="halftijds";$AA$10="De eerste 3 dagen van de week";OF(WEEKDAG(B5;2)=1;WEEKDAG(B5;2)=2;EN(WEEKDAG(B5;2)=3;IS.EVEN(GEHEEL((B5-DATUM(2020;1;6))/7)))))

Bedankt iedereen

ben er eventjes van tussen geweest.
Zie bijlage

In geval van "halftijds" in Y9, kies je in Z10:AA10 je 2 vaste vrije weekdagen (1=maandag, ..., 7=zondag)
Je 3e alternerende vrije dag (om de 2 weken) staat dan in AB10.
Je kan ook 1 van die 3 cellen leeg laten voor het geval je bv. geen altererende dag hebt.
AC10 is 0 of 1 en dient enkel om alles een week op te schuiven, dus veronderstel dat je vaststelt, dat je vrije dag om de 2 weken eigenlijk net andersom moet zijn, dus je hebt vrij als je moet werken en omgekeerd, maak dan in AC10 van die 1 een 0 of omgekeerd.

Die 7 afkortingen van de weekdagen in kolom AF mochten eigenlijk op dat tabblad "datablad", maar dat was paswoord beveiligd en ik had eventjes geen zin/tijd om dat paswoord te kraken.

Ik heb met mijn versie van enkele dagen geleden verder gewerkt, want zag niet wat er in de bijlage die je na mij gemaakt had veranderd was. Dus je moet maar die ganse formule overnemen in jouw huidige versie.

Bijlagen

thx cow18
Ik ga het houden zoals het is als het is.
Her het er hard in gecodeerd. Ma wat doen die afkortingen van dagen in AF
En thx ga mijn formule aan passen zodat het ook alternerend word. Heb weer wat bij geleerd.
Moet het laatste stukje van de formule van u nog even bekijken. Het deel waar je alternerend doet.

Gewoon ter info. Je moet het niet maken maar zeg eens hoe je die cijfers in z10 tot aa10 zou kunnen vervangen door dagen.

Heel erg bedankt voor de meerdere hulp al cow18.

maak van die afkortingen in AF echte dagen, dus maandag ipv ma, dinsdag ipv di, ... en je krijgt in Z11 tot AB11 je dagen ipv afkortingen.
Dat was enkel voor demo, voor jou, VO deed niets met die cellen in rij 11.

Op 1 of andere manier wil jij toch die "dagen" gebruiken, het staat je vrij, maar wat is er gemakkelijker dan maandag gewoon 1 en zondag 7 te noemen.
Wil je, door geloofsredenen of andere, de week op een andere dag (bv. woensdag) beginnen, not problem, dat is gewoon kwestie van de begindag aan te passen in de formule van weekdag.
Je bent bij momenten toch wel vrij eigenzinnig en maakt je VO-formule langer en foutgevoeliger.

Wil je toch die cijfers in rij 10 er uit, dat is gewoon data-validatie, met die te verwijderen ben je er.

Moet voor de gebruiker zo duidelijke mogelijk zijn. wij als programmeurs weten dat maandag overeen komt met dag 1 maar ik wist dit ook niet voor ik met excel vba bezig was.
De vo moet soms worden aan gepast om te bereiken wat ik wil.

Hoe zou ik de 0 of 1 die jij gebruikt kunnen om zetten bv naar een woord dat voor de gebruiker duidelijk is ?
ik dacht te zetten even of oneven weken maar dit blijkt niet te lukken

Of hoe zou ik dit kunnen omschrijven

bedankt cow18 voor de help en ook de andere
maar heb uw formule zo veranderd daar dit werkt met dagen van de weekleem
Het verschuiven van de week is super in uw formule. Maar zou graag een tekst gebruiken op het werklad en deze omzetten naar 0 of 1 hoe doe ik dat

Code:
=EN($Y$9<>"Voltijds";OF(TEKST(B5;"[$-813]DDDD")=$Y$10;TEKST(B5;"[$-813]DDDD")=$Z$10;EN(TEKST(B5;"[$-813]DDDD")=$AA$10;IS.EVEN(GEHEEL((B5-DATUM(2020;1;6))/7)))))

maar hoe zou ik de cellen met gegevensvalidatie kunnen leeg maken als ik ik y9 4/5 selecteer of voltijds.
dan zou voor bij 4/5 z10 tot ab10 leeg moeten worden
en bij voltijds y10 tot ab10

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan