• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dukkel,

Je bent er bijna.
Upload het excel bestandje dus geen plaksel in je tekst.
Hier kunnen we niets mee en zien ook geen formules.

Ik zal maar net doen alsof ik die opmerking niet gelezen heb.
Met die opmerking is niets mis, maar je begrijpt niet waar het hier exact om draait.

Zal mij benieuwen of Peter e.a. het begrijpen en kunnen oplossen?

Je bent er bijna.
Upload het excel bestandje dus geen plaksel in je tekst.
Hier kunnen we niets mee en zien ook geen formules.

Ja, dat is al tig keer gezegd maar Dukkel wil dat maar niet begrijpen. Dus dan zeg ik dat Dukkel totaal niet begrijpt hoe het in Excel werkt.

Laatst bewerkt:
Zonder excel bestandje met je gegevens en de formules die je nu al hebt blijven we elkaar niet goed begrijpen.
Daarom nogmaals de vraag om een excel voorbeeldbestandje hier te plaatsen.

Volgens mij heb ik in Bericht #19 het totale voorbeeld gegeven.
Maar hierbuij nogmaals het voorbeeld, maar nu juist geproposioneerd

En nu gaat het om Kolom H
te berekenen naar omschrijving vermeld in kolom B
Als omschrijving in Kolom B ="Dijklander Purmerend" dan moet er in kolom H 13 wordn vermeld
Als omschrijving in Kolom B ="Dijklander Volendam" dan moet er in kolom H 1,3 wordn vermeld
Als omschrijving in Kolom B ="Apotheek Waterland-Oost" dan moet er in kolom H 1,3 wordn vermeld
Als omschrijving in Kolom B ="Dijklander Hoorn" dan moet er in kolom H 23 wordn vermeld

Als er in Kolom iets anders dan het hierboven genoemde staat, wil ik het met de hand in moeten kunnen vullen.

Ik hoop dat ik met dit voorbeeld duidelijk ben geweest, en anders hoor ik graag hoe ik het wel moet doen.

64c3eead4a151-Schermafbeelding_2023-07-27_212914.png

Laatst bewerkt:
Misschien gaat dit je een beetje helpen.

Bijlagen

• Upload Bestandje.png
    Upload Bestandje.png
    96,6 KB · Weergaven: 23
Nogmaals, in een plaatje kunnen we niet in "werken".
En als ik je fototje zo zie dan gaat het helemaal fout van wat je wilt.
Je bent koeien met kamelen, lama's en krokodillen aan het vergelijken.

Laatst bewerkt:
Dukkel,

wat snap je niet in deze zin:

plaats svp een excelbestandje met de betreffende gegevens

De syntax die gebruikt is hierbij:

=ALS.VOORWAARDEN(B5="Dijklander Purmerend";13;B5="Dijklander Hoorn";23;B5="Dijklander Volendam";3;B5="Apotheek Waterland-Oost";2;B5<>"Dijklander Hoorn";B5="Dijklander Volendam";B5<>"Dijklander Purmerend";5)

Excel Schermafdruk 2023-07-28 183419.png

Zou het hierbij dan wel lukken?

Het handelt ntuurlijk om kolom H

Afstand naar Dijklander Purmerend is 13km
Afstand naar Dijklander Hoorn is 23km
Afstand naar Dijklander Volendam is 1,3km
Afstand naar Dijklander Apotheek Waterland-Oost is 1,3km

De andere afstanden zijn niet automatisch in te voeren denk ik, dus dat zal met de hand moeten

Aanmerking:
Regel 3 t/m 6 lijken juist, maar waarom dan is regel 12 en 14 dan ONWAAR ?

Laatst bewerkt:
Dukkel,

Helaas niet het is en blijft een plaatje.
Je dient een excel bestandje te uploaden zoals in de bijlage.

Bijlagen

=ALS.VOORWAARDEN(B5="Dijklander Purmerend";13;B5="Dijklander Hoorn";23;B5="Dijklander Volendam";3;B5="Apotheek Waterland-Oost";2;B5<>"Dijklander Hoorn";B5="Dijklander Volendam";B5<>"Dijklander Purmerend";5)

Waarom ben je afgeweken van de oplossing die werkte in de eerste posts?

H3, H4, H5 zijn goed. Of heb je die handmatig ingevuld?
H6 is fout. Wij kunnen niet zien welke formule daar staat! Zoals ik al aangaf de geringste fout, een teken geeft al een ONWAAR

Als de rij B3 is wordt het B3 ! Ga op de eerst cel staan van de kolom waar je de eerste formule plaats en dan verschijnt er een zwart blokje, pak deze en (sleep) trek dan de cel door naar beneden, dan komt in alle cellen de juiste formule (rijnummers).

Code:
=ALS(B2="Dijklander Hoorn";23;ALS(B2="Dijklander Purmerend";13;ALS(B2="Dijklander Volendam";1,3)))

Deze formule kun je aanvullen met andere namen. Ga door met ;ALS(B2=...

Laatst bewerkt:
Ik krijg dat bestand in de uploader
Daarna druk ik op gereed, en dan komt er niets op mijn scherm

Afdruk tbv Peter en Senso 2023-07-28 194452.png

Peter en Senso2 2023-07-28 194604.png

Waarom komt dat bestandje (Testmap2) niet op m'n scherm

Er staat wel wat in, ik heb dat bestandje net nog geopend.(vanaf mijn Download )

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dukkel,

Van harte. Het is je gelukt. Nu kunnen andere forumleden ook hun zegje en/of suggesties doen.
M.a.w., nu kunnen we gaan stoeien en misschien vereenvoudigen.
Ik ben al aan het denken om een z.g. gegevens tabel te maken waaruit je kunt kiezen (gegevensvalidatie) dus niet meer handmatig want dat werkt fouten in de hand.
Een punt, komma verkeerd of b.v. een extra spatie en de formule ligt op de vot (vot is Limburgs voor ****).

Jouw bestand is goed en mijn formule werkt prima in jouw bestand.
Ik ben al aan het denken om een z.g. gegevens tabel te maken waaruit je kunt kiezen (gegevensvalidatie) dus niet meer handmatig want dat werkt fouten in de hand.

TS gaf aan een beginneling in Excel te zijn, dus fouten maken is goed, daar leer je van. Maar in Excel moet je zeer zorgvuldig werken en vaak op internet met zoektermen uitleg proberen te vinden. Je kunt als beginneling niet zo maar ingewikkelde formules produceren.

Laatst bewerkt:
Dukkel,

Van harte. Het is je gelukt. Nu kunnen andere forumleden ook hun zegje en/of suggesties doen.
M.a.w., nu kunnen we gaan stoeien en misschien vereenvoudigen.
Een punt, komma verkeerd of b.v. een extra spatie en de formule ligt op de vot (vot is Limburgs voor ****).

Peter
Je bent een KEI !!! Geweldig dus.

Maar hoe komt het dat ik nadat ik op gereed heb gedrukt. dat bestand niet op m'n Bericht krijg. Zie hieronder
Jullie kennelijk wel dus

Toevoegen 2023-07-28 200223.png

Laatst bewerkt:
@Senso

Over welke formule heb je het? Welke kolom? Mijn inziens klopt er in het geheel niet veel van.

TS gaf aan een beginneling in Excel te zijn, dus fouten maken is goed, daar leer je van.
En ja, maar met b.v. gegevensvalidatie te werken kan al veel leed worden voorkomen.

TS gaf aan een beginneling in Excel te zijn, dus fouten maken is goed, daar leer je van. Maar in Excel moet je zeer zorgvuldig werken en vaak op internet met zoektermen uitleg proberen te vinden. Je kunt als beginneling niet zo maar ingewikkelde formules produceren.

Senso
Hier heb je helemaal gelijk in, daarom zal ik jullie wat uit mijn verleden vertellen:

In 1980 begon ik met computers, en 1,5 jaar later zelfs ook met programmeren in DOS4 en ook Databases maken in de voorlopers van EXCEL
Alleen het is nu zo'n 43 jaar later, en alles is nu anders.
En ik ben natuurlijk een veel vergeten, ik ben op 2 maanden na 80 jaar.
Daarom is het zalig dat ik nu zulke goede en bereidwillige collega's heb.

Dukkel,

Door weer terug te gaan naar je bericht dus eigenlijk naar "home".
Dan zie je, zie bijlage tbv Dukkel
Of als je met je bericht bezig bent en je hebt de bijlage geüpload dan kan je iets naar beneden scrollen en dan zie je b.v. tbv Dukkel1

Bijlagen

• tbv Dukkel.png
    tbv Dukkel.png
    28,3 KB · Weergaven: 17
  • tbv Dukkel1.png
    tbv Dukkel1.png
    46,9 KB · Weergaven: 18
Dat bestand uit post 31 van Dukkel is prima en kun je zo op klikken en dan heb ik deze op mijn bureaublad staan.

Mijn formule uit post 30 is prima en werkt goed in kolom H. Met de vulgreep doortrekken. Maar goed, de oplossing stond ook al in de beginposts. Dukkel zei zelf: Hij werkt, PicoBello !!! Wat TS dan gaat doen is veranderen en onnodige haakjes plaatsen, dan even later met ALS.VOORWAARDEN gaan gooien. Dat schiet niet op! Iets dat werkt, ga je niet veranderen.

Blijft mijn mening dat je met Google met goede zoektermen snel veel uitleg en voorbeelden van Excel kunt vinden. Dat heb je gewoon nodig in het begin.
Zelf in het begin als beginneling formules maken is lastig en zeer tijdrovend immers ieder fout teken, operator etc. geeft een fout resultaat.

Blijft natuurlijk mijn waardering voor Dukkel. Het is soms lastig in te schatten waar hij mee bezig is en begrijpen we elkaar niet goed. Soms spreken we toch net een iets andere taal.

Laatst bewerkt:
Hallo Senso

Het zal wel erg dom overkomen, maar dáár geef ik niet om.

Wat is de betekenis van TS ?

Wat is de betekenis van TS?
Het betekend Topic Starter oftwel vraagsteller.

Groetje
Johan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan