• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Coeberghm

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2018
Hallo,

Ik zit met het volgende vraagstuk. Ik heb een tabel in excel waarin ik graag twee dingen zou willen instellen:

1) De doelcel (A1) heeft een bepaalde waarde, tenzij twee andere cellen beide de waarde '0' hebben (A2 + A3). Dan wordt het getal in de doelcel (A1) afgetrokken met de waarde van weer een andere cel (A4).

2) De doelcel (B1) wordt afgetrokken met een andere cel (B2) tenzij de waarde van cel B4 kleiner wordt dan cel B5. Dan wordt cel B3 afgetrokken door de waarde van cel B2.

Het is een beetje vaag beschreven maar hopelijk is de vraag duidelijk. Zo niet dan hoor ik het graag.

Vriendelijke groet,

Michiel

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Welkom. Zoals hier (https://www.helpmij.nl/forum/announcement.php?f=5) beschreven zie we altijd graag een voorbeeldbestandje (incl. handmatig enkele verwachte uitkomsten).

Met wat ik uit je vraag opmaak zoek je zoiets als dit:
Code:
1) =ALS(EN(A2=0;A3=0);"bepaalde waarde"-A4;"bepaalde waarde")
2) =ALS(B4<B5;B3-B2;"bepaalde waarde"-B2)

Merk op dat je niet EN een waarde EN een formule in cel A1 of B1 kunt hebben. Het is OF het een OF het ander.

Laatst bewerkt:
Toevoeging bestand

Ik heb een voorbeeldbestand toegevoegd met een kleine toelichting van een iets ander vraagstuk. Zou je daar misschien nog naar kunnen kijken?

mvg Michiel

Kan het zijn dat het bestand totaal niet aansluit met de vraag in jouw OP?

Dank voor je bericht VenA. Ik snap de verwarring. Ik heb geprobeerd hetzelfde vraagstuk op een iets andere manier op te lossen omdat ik dacht dat dat misschien makkelijker zou zijn.

Ook vanwege de genoemde beperking door AlexCEL die aangaf dat het niet mogelijk is om zowel een waarde als een formule in 1 cel te combineren.

Dit is een behoorlijke financiële berekening met best wat haken en ogen, waar voor mij nog wat onduidelijkheden (fouten?) in zitten.

Nu ben ik geen financieel expert dus:
- Waar komt het aflossingsbedrag vandaan? Op een gegeven moment ga je op 2 leningen aflossen, moet het bedrag dan verdeeld worden in dat jaar?
- Netto rente uitgaven is rentekosten A+B minus renteaftrek?
- Is "netto gederfd onderhoud" een kostenpost of juist een opbrengst?
- Jaarlijkse voordeel lijken mij kosten (nadeel?). Is deze post niet afbetaling + netto rentekosten + netto gederfd onderhoud?
- Hoe kan een afbetaling nu op eens winst worden? Nogmaals, ben geen financieel expert maar minder (aflossings-/rente)kosten is toch niet hetzelfde als winst...

Zou je handmatig de tabel eens in kunnen vullen, dan kunnen we eventuele formules controleren op juistheid.

Laatst bewerkt:
De totale tabel is nog wat groter. Ik heb in deze tabel alleen deze posten gezet om het overzichtelijker te maken.

De bedragen komen voort uit andere tabellen. Ik snap dat het onduidelijk is maar wat ik graag zou willen weten, ondanks dat de getallen en de herkomst ervan onduidelijk zijn, of het mogelijk is om het 'netto jaarlijks voordeel' eerst van 'Resterend bedrag lening A' af te halen totdat die is terugbetaald, vervolgens ermee het 'Resterend bedrag lening B' af te betalen totdat die is terugbetaald en het daarna op te laten tellen bij een derde kolom 'winst'.

Ben even aan het hobbyen geweest. In bijlage volgens mij wat je vraagt. Ik heb alle tussenliggende zaken weggehaald om het overzichtelijk te houden. Hopelijk biedt het een basis waar je mee verder kunt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank voor je snelle reactie. Dit is precies wat ik bedoelde, heel erg bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan