• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak - cel kleuren bij volgend jaartal t.o.v. autom. 1ste datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

EllenDehaes

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2018
Dag iedereen,

Sorry de zoveelste vraag over werken met een voorwaardelijke opmaak.

Ik ben op zoek hoe ik een cel rood kan laten kleuren als de ingevulde datum in het opeenvolgende jaar valt dan de datum in de kolom ervoor.

Dus: Kolom K Kolom L

1/3/2018 2/5/2019 --> 2018 -> 2019, dus rood

1/6/2018 31/12/2018 --> 2018 -> 2018, niet rood

De datum in kolom K wordt bij nieuwe medewerkers echter automatisch gegenereerd door formules en vergelijkingen met voorgaande cellen. (Bij oudere werknemers is er standaard 31/2/2018 uit een kolom in een verborgen tabblad gehaald).

Het geanonimiseerd bestand zit in bijlage als voorbeeld.

Doel:

Normaal moet je 1x/jaar een evaluatiegesprek krijgen.
In kolom K wordt weergegeven op welke datum dit normaal zou moeten doorgaan (t.o.v. datum laatste gesprek).
Onze directie heeft echter beslist dat het OK is dat het nog in hetzelfde kalenderjaar gebeurd.
Dus het is pas "te laat" (=rood) als het in het volgende kalenderjaar valt.

Ik kan echter niet werken met een vergelijking met 2018 of 2019, omdat er in 1 kolom verschillende jaartallen kunnen staan vb. bestaande medewerkers hebben gesprek 1 in 2018, maar nieuwe medewerkers hebben gesprek 1 pas in 2019 ... .

De voorwaardelijke opmaak zou dus de volgende vergelijking moeten maken: datum-kolom L valt JA/NEE in het volgende jaartal dan datum-kolom K. Ja, dan rood; nee, dan niets.

Er zijn 2 bijkomende voorwaardelijke opmaken in die cel: de cel wordt groen als het gesprek tijdig [dus ten laatste op de datum uit kolom K (<= ZELFDE DAG)] viel en blijft gewoon ongekleurd als de datum erna valt (>ZELFDE DAG).
Het rood kleuren als het een volgend jaar is, moet er dus extra bij en op dat moment de opmaak "ongekleurd als >ZELFDE DAG" overrulen.

Bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groeten,
EllenBekijk bijlage overzicht-planning-evaluatie-loopbaangesprekken-medewerkers - kopie.xlsm

Laatst bewerkt:
mijn machientje is te licht om nog vo bij te zetten in uw bestand daarom heb ik in een apart bestand een mogelijke oplossing gezet.

P.S. is het echt nodig honderden vo in een blad te zetten?

Bijlagen

Beste Emields,

Bedankt voor de reactie.
Ik heb het document in bijlage aangepast. Er staan nu maar een 15-20tal regels in.

De oplossing die u voorstelde werkt op zich goed en had ik ongeveer al eens geprobeerd.

Het probleem zit echter dat de teller dan gewoon 1 jaar verder gaat, geteld van de vorige datum.

Het moet echter rood kleuren zodra het kalenderjaar van bijv. 2017 verandert in 2018, los van hoeveel tijd er tussen de 2 data zitten.

Vb.
1/1/2017 --> 1/1/2018: dan rood
17/5/2017 --> 2/2/2018: rood
31/12/2017 --> 1/1/2018: ook rood

Hierdoor kon ik niet met een 'verderteller' werken.
Ook de opties om te werken met het herkennen van tekst lukt niet (vb. "2018"), omdat er met verschillende jaren in 1 kolom gewerkt wordt.

Ellen

Beste VenA,

Bedankt voor de reactie.

Die heb ik ook al geprobeerd, maar dan botste ik op het probleem dat ik in 1 kolom met verschillende jaren zit.
Sommigen is moeten hun 1ste gesprek hebben in 2017, anderen 2018, nieuwe medewerkers zullen pas 2019 of zelfs later worden.
Dus bij de ene is het vergelijk 2017 --> 2018, anderen 2018 --> 2019, ... .

Maar mogelijks doe ik wel iets verkeerd met de JAAR() functie.

Als je er met voorwaardelijke opmaak niet uitkomt kan je ook eerste een formule in het werkblad zetten. Een voorbeeldbestand hoort de kern van het probleem/de vraag weer te geven en niet een heel project.

Voorbeeld van een voorbeeldbestand met oplossing

Bijlagen

Beste VenA,

Hartelijk bedankt voor de oplossing.

Deze formule werkt prima!

Ik zal in de toekomst ook rekening houden met uw opmerking als ik een voorbeeldbestand doorstuur.

Ellen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan