Hallo Bart je had 2 problemen.
1. de voorgebakken optie "Cellen opmaken die de volgende tekst bevatten" testen altijd elke cel indivudueel dus als je in C11 "water" hebt staan en in D11 "stromend dan zegt die optie dus D11= stromend en geen "water" dus cel niet kleuren
Dat probleem los je op door te kiezen via "Regels beheren" voor de optie "Een formule gebruiken om te bepalen welke cellen worden opgemaakt.
daar zet je dan in de volgende validatie formule
=$C$11=Jaarblad!$B$13 en voor van toepassing op stel je in.
=$C$11:$D$11 en dan werkt de uitkomst voor beide cellen. En net zo als in het normale leven voor sommige mensen geld: het spelen met de dollartekens in de validatie formule bepaald de mate van succes en de uitkomst.. als je de formule =C11=Jaarblad!$B$13 erin zou zetten dan werkt het ook niet want dan word in cel D11 nog steeds D11 getest, (dat is feitelijk de methode die jij nu hebt ingesteld maar waar excel een mooie standaard functie voor heeft bedacht
In de zelfgebouwde formule zorgen de dollartekens er dus voor dat zowel de kolom als het rijnummer worden vastgezet waardoor de opmaak afhankelijk word aan het voldoen aan de voorwaarde in cel C11 (of beter $C$11) eigenlijk gebruik ik bijna alleen nog maar die formule omdat ik dan perfect kan spelen met wel of niet het vastzetten van de validatie-cel
Het tweede probleem wat je hebt is dat je even al je teksten goed moet nalopen sommige bevatten namelijk spaties en anderen niet. Zo stond bij het jaar 1952 en 1953 achter de tekst "water" 3 spaties er stond dus echt "water " terwijl in alle andere cellen "water" (zonder spaties staat voor het menselijk oog niet waarneembaar voor een excel formule is het iets totaal anders..
Ter illustratie heb ik de spaties nu weggehaald bij 1952 en dit staat ook actief in bestand zodat je kunt zien dat de nieuwe opmaak werkt, maar bij 1953 staat de tekst water er nog met spaties en je zult zien dat dan de opmaak niet werkt als je 1953 als jaar kiest. en als je zelf de spaties weghaalt bij 1953 dan zal de opmaak wel goed toegepast moeten worden.
Er staat je dus 2 dingen te doen.
- als je opmaak over meerdere cellen moet gelden moet je de opmaak opnieuw opbouwen door de beschreven formule te gebruiken
- het jaarblad controleren op "loslopende spaties".
omdat kolom B alleen maar teksten van 1 woord bevat kun je dat snel in 1x doen met zoeken en vervangen
1. selecteer heel kolom B
2. kies CTRL + H
3a. zet in het vak zoeken één spatie
3b. laat het vak vervangen leeg
4. kies alles vervangen
dan zijn de spaties overal weg.
edit: cobbe had het kennelijk sneller door van die spaties als ik en had minder uitleg te tikken
en ik had de post al die tijd openstaan dus niet gezien dat er al antwoord was