• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak voor datum van vandaag

Status
Niet open voor verdere reacties.

ingmar

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2001
Ik probeer in Excel 2000 "voorwaardelijke opmaak" te gebruiken, maar kom er niet uit. Ik heb een kolom met data in mijn spreadsheet, en ik wil dat de datum van vandaag steeds rood (+ vet) oplicht .. wie kan me zeggen hoe ik dat voor mekaar krijg?

Alvast bedankt,

Ingmar

is dit een oplossing:

betreffende cel : =nu()
dan de eigenschappen aanpassing (bij getal) en bij tekstopmaak.
Of denk ik iets te simpel?

Hoi Inmar,

Datum vandaag:
Bereik bijvoorbeeld C3:K20, cursor staat in C3
Formule is =C3=Vandaag()

Wil je dat de tijd in overeenstemming is dan gebruik je nu (op dit moment 15:27 en 34, 35, 36 enz seconden)

Jeroen

Bedankt voor jullie oplossingen. Ik zoek echter iets anders, ik heb een kolom waarin data staan:

maandag 8 maart
dinsdag 9 maart
woensdag 10 maart
donderdag 11 maart
vrijdag 12 maart

etc.
die data blijven daar staan, ook als ze voorbij zijn, en ik wil dat als ik het doc. open, de datum van vandaag een bepaalde opmaakt krijgt
dus ik selecteer b.v. de hele kolom en zeg: geef een cel in deze kolom die en die opmaak, als de datum in die cel gelijk is aan 'vandaag'

Is dat te doen?

Ingmar

je bedoelt dus een soort zoeken en vervangen door, waar vervangen dus de opmaak wijzigen is.
Moet ik ff uitzoeken.. kom ik op terug (als niet iemand me voor is geweest)

Hoi Ingmar,

Ik ging er van uit dat je voorwaardelijke opmaak (omdat je dat noemde) kent. Uit je reactie betwijfel ik dat:

Blok je bereik, bijvoorbeeld A10:A50. de cursor staat in A10.

Kies uit de menubalk Opmaak en vervolgens voorwaardelijke opmaak (dus niet Celeigenschappen! Het kan verborgen zijn, klap dan het hele menu uit)

Je ziet nu een menuutje waain voorwaarde 1 staat. Automatisch staat hier "Celwaarde is". De andere mogelijkheid is Formule is, kies deze en zet daar de formule:
=A10=Vandaag()
Druk vervolgens op de knop Opmaak en stel de opmaak die je wil hebben in.

Vervolgens OK en de voorwaardelijke opmaak is ingesteld.

Let opverigens op dat je 2x een = teken gebruikt!
Je kan maximaal 3 voorwaarden stellen per cel.

Overigens bedacht ik mij net dat het ook met celwaarde is mogelijk is:
Blok het bereik
Opmaak -> Voorwaardelijke opmaak
Celwaarde is gelijk aan =Vandaag()
Opmaak instellen en OK

Nog maar een aanpassen naar aanleiding van Verhoog:
Verander vandaag() in de voorwaardelijke opmaak in Tekst(Vandaag();"dddd d mmmm")

Jeroen

Laatst bewerkt:
Jeroen, weet je dan zeker dat dat werkt met zijn datumnotatie? 'Maandag 8 maart' komt mij voor als een textformat, waardoor Voorw Opmaak er geen raad meer mee kan. Het lijkt me dat hij die kolom moet vervangen door een notatie als 8-3-2004. Of vergis ik me?

Laatst bewerkt:
Geplaatst door ingmar
Ik probeer in Excel 2000 "voorwaardelijke opmaak" te gebruiken, maar kom er niet uit. Ik heb een kolom met data in mijn spreadsheet, en ik wil dat de datum van vandaag steeds rood (+ vet) oplicht .. wie kan me zeggen hoe ik dat voor mekaar krijg?
Selecteer allecellen in de kolom waarin de datums staan. Is dat bv. in A1:A60 dan selecteer je A1:A60, staan ze in A2:A60 dan selecteer je A2:A60. Als al die cellen geselecteerd staan, kies dan in het menu: Opmaak-Voorw. opmaak. Kies onder "Voorwaarde 1": Celwaarde is, kies daarnaast: gelijk aan, en typ in het meest rechtse vakje: =vandaag()
Klik dan in hetzelfde schermje op "Opmaak", kies tabblad Lettertype en klik daar onder Tekenstijl vetaan. Kies dan het tabblad Patronen en klik op de kleur rood. Klik op Ok en in het volgend schermpje nogmaals op Ok.

fra

Het is gelukt, allemaal zeer bedankt! Ik heb de manier van "fra" gebruikt en dat werkte meteen. Misschien heb ik eerder iets over het hoofd gezien, ik kende wel die notatie van "=vandaag()".
Op het moment van instellen van de voorwaardelijke opmaak deed de plaats van de cursor er niet toe, heb ik gemerkt.

Ingmar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan