• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Colombe

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2001
Met de functie voorwaardelijke opmaak kan je in Excel 2000 niet verwijzen naar een ander werkblad en dat wil ik nou juist wèl!
Een tijdje geleden heeft er op dit forum iets gestaa over add-ins met méér mogelijkheden, waaronder deze: http://www.xldynamic.com/source/xld.CFPlus.Download.html , maar die kan dat ook niet.
Iemand nog andere suggesties?
Hartelijk dank alvast.

Rechtstreeks verwijzen kan inderdaad niet.
Je kunt wel de celwaarde waarop je de voorwaardelijke opmaak stuurt in je sheet (desnoods verborgen blad) opnemen en deze met koppelingen bijwerken up-to-date houden. Je voorwaardelijke opmaak baseer je dan hierop.

Geef de cellen waar je opmaak op gebaseerd is een naam. En gebruik die naam voor je voorwaardelijke opmaak. Dan gaat het wel.

Luc

Ik had, denk ik, niet goed gelezen. Ik dacht dat er een andere sheet bedoeld werd.
Op basis van een ander werkblad werkt prima met een naam. Je moet de naam wel creeren vanuit het blad waar je de voorwaardelijke opmaak toe wilt passen (althans bij Excel97).

Is een Sheet niet hetzelfde als een werkblad?
Vermoedelijk heb je het gewoon over een ander bestand.

En natuurlijk heb ik het getest (Maar niet met 97)
Een naam geven gaat het snelste door het blad waar de bewuste cel staat te selecteren. Vervolgens de cel te selecteren. En dan een naam te typen in het naamvakje vlak boven de A kolom. Afsluiten met Enter.

Luc

Ik bedoelde inderdaad een ander bestand (hier intern wordt met een andere sheet een ander bestand bedoeld, vandaar).
Het benoemen van een naam doe ik uit voorzorg steeds vanuit het blad van waaruit ik het aanroep. Met valideren werkt het alleen op die manier bij Excel97, maar mogelijk is dat probleem bij nieuwere versies wel opgelost. Zal het thuis nog eens proberen met 2003.

Hartelijk dank Jan en Luc, zo werkt het prima!
Blijft nog mijn vraag naar die add-ins voor meer mogelijkheden voor voorwaardelijke opmaak.

Die Addin ken ik persoonlijk niet.
Ik zou er wel een kunnen maken, die voor meer mogelijkheden zorgt... maar dit heeft altijd één nadeel:

Indien je je bestanden door zou geven aan iemand anders die deze Addin niet heeft, dan werkt de voorwaardelijke opmaak niet meer.

Bovendien zal dit steeds resulteren in het vertragen van uw bestand. Beter is dus om zelf VBA te schrijven, en dit in het bestand zelf te zetten. Nadeel één valt dan weg... nadeel twee blijft bestaan.

Luc

Bijgaande (gezipte) sheet geeft een heleboel informatie en mogelijkheden over voorwaardelijke opmaak met en zonder VBA.
Alle credits hiervoor naar Luc, daar komt ie oorspronkelijk vandaan!:thumb:

Bijlagen

Ik heb de zip-file niet opgehaald. Maar ik weet waarover je het hebt. Om er zeker van te zijn dat je ook de laatste wijzigingen ziet (indien er verbeteringen zijn)... kan je gewoon naar m'n website gaan:

http://users.skynet.be/onderland/Excel.htm#Lessen
11- Voorwaardelijke opmaak

Mogelijk gaat het dus om hetzelfde bestand...

Luc

Opnieuw bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik het maar bij de standaard mogelijkheden houd. Mijn kennis van VBA is nog niet erg groot en de door Luc genoemde nadelen weerhouden me van verdere acties in dezen.
De in mijn oorspronkelijke vraag genoemde add-in gaf ook al wat problemen overigens, vandaar dat ik om een andere vroeg.

Gegroet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan