Dat is wel een straffe vraag voor 1 januari

. Uiteraard ook de beste wensen natuurlijk! Zoals ik al eerder zei, is je complete opzet eigenlijk niet goed, en kun je beter overnieuw beginnen met ontwerpen. Ik heb daar door omstandigheden geen tijd voor gehad, en misschien is het beter als je zelf eerst een nieuwe opzet maakt, want de komende weken ben ik ook nogal druk. Een compleet nieuw systeem bouwen is in ieder geval een klus waar ik nu even geen tijd voor heb. Daarnaast leer je meer als je zelf de grijze cellen aan het werk zet

. Zoals ik eerder al zei, is je Word document eigenlijk al opgedeeld in tabellen. Je zou je hoofdtabel [Uitvaart] daar prima in kunnen opdelen. Je zet in die tabel dus 2 groepen gegevens die in één tabel tPersonen zouden moeten kunnen worden opgeslagen. Dat zijn dan de groepen waarvan de velden beginnen met "ov" en "opd". Die velden beschrijven in beide gevallen
personen. Ok, wel in verschillende functies, maar toch: het zijn dezelfde gegevens. En dus moeten die hier weg en worden vervangen door de velden OpdrachtgeverID en OverledeneID. Bijvoorbeeld.
Eigenlijk moet je goed kijken naar de
functie van een tabel; een uitvaart is een evenement met een opdrachtgever, een onderwerp (overledene), een datum, een locatie.... Dat zijn gegevens die bij elkaar horen in die tabel. Persoonsgegevens horen bij een
persoon, niet bij een
uitvaart Het adres van de opdrachtgever zegt immers alleen wat over de opdrachtgever (waar hij/zij woont namelijk) en niets over de uitvaart zelf. Dat doet de naam van de begraafplaats uiteraard wel.
Zodra je meer dan één waarde aan een object wilt toekennen (wellicht kan een uitvaart uit meerdere overledenen bestaan), moet je met koppeltabellen werken. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor jouw initiële vraag over de uitbreiding van uitvaartondernemers. Maak daar een aparte tabel voor als je meerdere ondernemers wilt kunnen toevoegen, of zet, als het er toch nooit meer dan 2 zijn, een extra veld in de tabel [Uitvaart] ([ondernemerID_1] en [ondernemerID_2]. Al ben ik daar zelf geen voorstander van omdat je de normalisering van je tabel ondermijnt. Maar soms is zo'n kleine afwijking te prefereren boven een techisch correcte uitvoering.