• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag en antwoord lijst maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcosx

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 okt 2011
Hallo,

Ik ben niet super ervaren met Excel. En ik hoop dat iemand mij met het volgende op weg kan helpen. Het is mij na verwoede pogingen en leessessies nog niet gelukt.

Ik wil gebruik maken van twee tabbladen. Het eerste bevat vragen. En het tweede bevat de antwoorden die corresponderen met de vragen.

Nu wil ik op tablad 1 de gebruiker de vraag laten selecteren uit een lijst van vragen. Als de gebruiker vraag 3 selecteert dan wil ik dat in een andere cel op tabblad 1 het antwoord op vraag 3 uit tabblad 2 wordt gekopieerd.

Toelichting:
De vragen zijn veel voorkomende vragen van klanten.
De antwoorden zijn voorbeeldteksten die gebruikt kunnen worden in het beantwoorden van de klantvraag.

Bijlagen

Dit los je op met een Vert.Zoeken-formule.
Formule in C3 van tabblad1
Code:
=VERT.ZOEKEN(C3;[COLOR="#FF0000"]Blad2!C13:G30[/COLOR];5;0)

Het zoekbereik(rode gedeelte) pas je aan aan de werkelijke situatie (Grootte v/d lijst), of je maakt een benoemd dynamisch bereik dat zich steeds automatisch aanpast aan de lengte v/d lijst.
Het zoekbereik vervang je dan door de naam van dit dynamisch bereik.

Ik heb het voorstel van Rudi toegepast in uw bestand, incl. dynamische naambereiken.
Dit betekent dat je zoveel vragen en antwoorden kunt toevoegen als je wil.

Bijlagen

Als de lijst lang wordt dan kan het nog wel een zoektocht worden naar de juiste vraag.
Daarom nog een kleinigheid toegevoegd.
In cel C2 zet je een (gedeelte van) 'krachtterm'
Hier in dit voorbeeld bv 'poten'
In C3 heb je nu een pulldown menu met daarin alleen de vragen waarin het woord 'poten' voorkomt.

Bijlagen

Dank je wel.

heel nuttig die zoekfunctie. die ga ik vaak toepassen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan