• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over maken van vragenlijst met selectievakjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

kloosterofobie

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2005
Hallo,

Wij zijn voor school bezig met een project. Het gaat om een vragenlijst met als resultaat een advies. Wij zijn nu bezig met het opzetten van deze vragenlijst.

Deze vragenlijst zal gaan bestaan uit ongeveer 60 vragen. Nu willen wij deze vragenlijst in EXCEL maken. We willen dit gaan doen met selectievakjes en dan op 1 sheet het resultaat/advies weergeven.

In deze bijlage hebben we een opzet gemaakt van hoe wij het voor ogen zien. Er zijn meerdere keuze mogelijkheden en we willen ook kijken of we verschillende waarden aand e vakjes kunnen hangen.

Kan iemand ons op weg helpen???

Bij voorbaat heel veel dank,

Erik en Jeroen

Bijlagen

Klein stukje erbij gezet bij 1e blok.
Lijkt me dat je maar één van de opties mag kiezen, je kunt in dat gevaal daar beter kiezen voor selectierondje.
Aan het vakje of rondje kun je een cel koppelen, die de waarde WAAR of ONWAAR krijgt, afhankelijk of vakje/rondje wel of niet is aangeklikt.
In kolom F de waardes voor de keuzevakjes, in G die voor de rondjes.
Zie verschil in werking indien je er een aanklikt.

Aan de waarde WAAR of ONWAAR kun je eventueel overige acties koppelen.

Wellicht helpt dit je vast op weg.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi,

Leuk idee! Ik heb er even naar gekeken. Ik kan jullie niet helemaal uit de brand helpen, maar ik heb wel 2 tips.

1. Er zitten in excel 2 toolbars met hulpmiddelen als selectievakjes, keuzerondjes, dropdowns etc... Deze toolbars zijn Forms en control toolbox (dit zijn de engelse namen. De nederlandse namen kunnen afwijken).
Jullie hebben nu de control toolbox gebruikt. Echter de forms toolbar is veel eenvoudiger in gebruik. Daar komen jullie zelf wel uit.

2. Een aantal mulitplechoice vragen heeft maar een mogelijke uitkomst. Daarom is het denk ik handiger om voor deze vragen een keuzerondje te gebruiken in plaats van een selectievakje. Ik weet alleen niet hoe je meer groepen keuzerondjes kunt maken. WEET IEMAND ANDERS DAT MISCHIEN?

Als je dit stuk gedaan hebt kun je per vraag (op een ander werkblad) de gegeven antwoorden analyseren. In praktijk blijk meestal dat dit niet veel meer is dan optellen. Als je er meer mee wilt doen moet je dat maar aangeven...
Groet,
Arjee

Nog een keer gekeken:

Het is heel eenvoudig om een aantal keuzerondjes te groeperen:
Zet er een group box omheen (zie zelfde formstoolbar!)

Jan van Asseldonk zei:
......Aan het vakje of rondje kun je een cel koppelen, die de waarde WAAR of ONWAAR krijgt.

Heb ik ook nog even een vraag. Jan van Asseldonk heeft het over het koppelen van een cel die een waarde WAAR of ONWAAR krijgt. Hoe je een cel koppelt aan het betreffende keuzerondje is mij duidelijk allen hoe krijg je daar de waarde WAAR of ONWAAR? In het bijgesloten voorbeeld van Jan (idee2.zip) zie ik ook nergens een formule staan en kan ik de keuzerondjes niet selecteren.

Als je de rondjes niet kunt selecteren komt dat omdat de achterliggende macro's niet vertrouwd worden (tools-->macro-->security kun je dit weizigen).

De linked cells lopen dan automatisch mee met de keuzerondjes.

Overigens: Als je de toolbar forms (view-->toolbars-->forms) gebruikt heb je dit niet. Hier wordt namelijk niet met macro's gewerkt. Dit maakt het meteen een stuk eenvoudiger op te zetten...
Ik denk dat als je daar goed naar kijkt dat het je wel gaat lukken.

Succes!
(p.s. Sorry voor de verwijzingen naar engelstalig excel. Als je er niet uitkomt moet je maar ff posten)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan