Vraag over plaatsen van RAM

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bas12345

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2007
Berichten
196
Hallo,

Ik heb hier nu 2 ddr2 rambalkjes liggen van allebei 1gb en op het moederbord passen er 4 .

Ik wil graag 4GB geheugen hebben maar moet ik dan hetzelfde RAM hebben of is dat niet nodig.. of kan ik beter 2 balkjes halen van allebei 2GB?
 
Laatst bewerkt:
Hangt van een heleboel zaken af:

- welk moederbord heb je?
- wel en hoeveel geheugen ondersteunt je moederbord?
- ondersteunt je moederbord dual channel of niet?
- welke Windows versie gebruik je?
 
Hangt van een heleboel zaken af:

- welk moederbord heb je?
- wel en hoeveel geheugen ondersteunt je moederbord?
- ondersteunt je moederbord dual channel of niet?
- welke Windows versie gebruik je?

Moederbord: Striker Extreme
Ondersteund 8GB
Ja,dual channel
Windows: XP Media Center Edition en Vista (Dual boot)

Dit staat er allemaal op de site:
Dual channel memory architecture
4 x DIMM, max. 8GB, DDR2-800/667/533, non-ECC and un-buffered memory
 
Hallo,

Ik heb hier nu 2 ddr2 rambalkjes liggen van allebei 2gb en op het moederbord passen er 4 .

Ik wil graag 4GB geheugen hebben maar moet ik dan hetzelfde RAM hebben of is dat niet nodig.. of kan ik beter 2 balkjes halen van allebei 2GB?


:confused:

Ik lees hier dat je al 2 reepjes hebt van 2 gig., dual-channel?
Dan heb je toch al 4 gig.?
 
Moederbord: Striker Extreme
Ondersteund 8GB
Ja,dual channel
Windows: XP Media Center Edition en Vista (Dual boot)

Dit staat er allemaal op de site:
Dual channel memory architecture
4 x DIMM, max. 8GB, DDR2-800/667/533, non-ECC and un-buffered memory

De fabrikant van de geheugenmodules heeft meestal een memory configurator. Dit geeft je de optie om je mobo in een lijst te selecteren en alle passende modules worden dan aangegeven. Staan ze niet in die lijst, dan gaan ze waarschijnlijk niet werken.

P.s. Als je alleen met 32 bits besturingssystemen werkt, krijg je nooit meer dan 3 GB geheugen te zien onder windows en soms zelfs nog wat minder ;) Dus dan is het plaatsen van 2 x 2 GB niet echt de moeite waard.

Succes
 
Met de parameter /3GB /PAE in de boot.ini van XP werkt alles boven de 3 gig. ook, maar dat wordt alleen gebruikt bij recoderen, foto en film bewerkingsprogramma's.;)

Ook de PAE inschakelen in het register kan.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\\PhysicalAddressExtension

Die sleutel aanmaken en op 1 zetten.
 
Laatst bewerkt:
Je kun er dus een setje bij zetten van 2 x 1 gig.

Als je nog verder wilt uitbreiden, dan 2 x 2 gig., heb je 6 gig. totaal, of het ooit zal worden gebruikt is nog maar de vraag, hoe meer geheugen, hoe langzamer het wordt, al zul je er niets van merken.

Windows Vista kan er wel mee overweg, zeker als je de swap uitzet, bij XP is het een overkill.
 
Je kun er dus een setje bij zetten van 2 x 1 gig.

Als je nog verder wilt uitbreiden, dan 2 x 2 gig., heb je 6 gig. totaal, of het ooit zal worden gebruikt is nog maar de vraag, hoe meer geheugen, hoe langzamer het wordt, al zul je er niets van merken.

Windows Vista kan er wel mee overweg, zeker als je de swap uitzet, bij XP is het een overkill.

Waarom hoe meer geheugen hoe langzamer? je kan dan toch gewoon veel meer aan als je processor Q6600 Quad Qore hebt en een 8800 GTX
 
Alle beschikbare geheugenadressen worden eerst in het het geheugen geladen, hoe meer adressen hoe langer het duurt.:eek:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan