• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over wijzigen van een formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

kippiebla

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2016
In het voorbeeldbestand (klein deel van een veel grotere) worden in kolom F, G en H betalingen gespot die gedaan zijn wat betreft bananen, appels en peren. Als "bananen" in kolom A voorkomt, wordt dat zichtbaar in kolom F en worden daar de kosten voor de aankoop van bananen zichtbaar. En idem voor appels en peren. Dat werkt goed. Maar soms krijgt de administratie geld retour, zoals in rij 10 voorkomt. Omdat het inkomsten zijn, is B11 "Bij" (en niet "Af") en wordt het bedrag van € 100 onder Inkomsten (kolom D) zichtbaar en niet onder Uitgaven (kolom C). Maar in het deel van de Kolommen F, G en H worden deze inkomsten gedetecteerd in F11 (logisch want in A11 staat het woord "bananen". Mijn vraag is: hoe kan ik de formules in de kolommen F, G en H zo wijzigen dat deze inkomsten (als B11 = "Bij") niet worden meegeteld? (en dus alleen hun huidige werk doen als in kolom B "Af" staat? Hoop dat ik het goed heb kunnen uitleggen.........

Bijlagen

Dank VenA! Maar ik doe iets fout. Ik begrijp dat ik de formule moet aanpassen naar:

=ALS(B11="Bij";"";ALS(SOMPRODUCT(--ISGETAL(VIND.SPEC($F$2;$A8)));-$E8;""))

Maar dan doet ie het niet ...... Wat is er niet goed?

Je bedoelt met $? Dan wordt het: =ALS($B11="Bij";"";ALS(SOMPRODUCT(--ISGETAL(VIND.SPEC($F$2;$A8)));-$E8;"")). Dan verdwijnt wel die + € 100 maar ook alle negatieve getallen.......

Tja, Als je zo slim bent om in elke cel een andere formule te zetten dan zal je elke formule aan moeten passen.

Excuus, maar ik snap je niet. Ben ook absoluut geen crack in Excel. Ik gebruik 1 formule voor de kolommen G, G en H die ik gewoon doortrek. Snap echt niet wat je bedoelt en wat ik fout doe ........

Alleen kolom G gedaan en daar werkt mijn suggestie gewoon. SOMPRODUCT heb je in deze constructie niet nodig maar wel laten staan.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ja, klopt, dank. Voor kolom F werkt jouw suggestie. Maar ik snap niet waarom ik die dan niet kan doortrekken naar kolom G en H...... Ik ben misschien lastig, maar het is wel belangrijk dat ik dit gewoon ook over meerdere kolommen kan doortrekken......

Dat kan ik wel maar ik werk meestal met gestructureerde data zonder allerlei kleurtjes en toestanden.
In de tab 'data'
  • 1 basistabel met de gegevens van ING;
  • 1 tabel met de hoofdgroepen;
  • 1 draaitabel om de gegevens te analyseren/groeperen.
Voor het zoeken van de hoofdgroep heb ik een UDF gebruikt. Dit zal ook wel met een (matrix) formule kunnen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank je wel VenA voor alle moeite! Ik vind jouw bestand nog niet zo makkelijk om te begrijpen en om zoiets te gaan invoeren in de eigenlijke bestanden. Maar ik ga er op studeren! Ik hoopte eigenlijk dat er een makkelijke aanpassing aan mijn code mogelijk zou zijn om de formule alleen uit te laten voeren als de cellen in kolom B = "af" zouden zijn. Maar blijkbaar is de code die ik gebruik daar niet zo handig voor. Maar in ieder geval veel dank!

Code:
=ALS($B8="Bij";"";ALS(LINKS($A8;VIND.SPEC(" ";$A8;1)-1)=DEEL(F$7;VIND.SPEC(" ";F$7;1)+1;20);-$E8;""))

Deze in F8. Dit kun je volledig doortrekken.

kippiebla,

is dit wat je oorspronklijk zocht?

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan