Vraagje over verdeling van hardeschijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cloudini

Gebruiker
Lid geworden
3 sep 2007
Hallo

ik heb nu opdit moment in mijn opzich vrijwel goede PC een hele kleine Harddisk er in zitten

en ik erger mij kapot om de ene game teverwijderen om de andere tespelen
het zit namelijk zo

ik heb nu een hd van 20GB er in zitten en die is opgesplitst in c,d,e

C = 4,88 gb
D = 11,70 gb
E = 2,02 gb

dit is toen dertijd door een een of andere vage kennis zo ingesteld waar ik later dus spijt van heb gekregen .

want bij een spelletje instaleren zegt hij al van ruimte op C schijf teweinig(temp ruimten enz.)
En omdat er natuurlijk ook andere dingen opstaan enz.

ik heb nu nog maar 1 GB op de D schijf over en daar instaleer ik meeste al me games op

ik wilde Binnekort een 80 gb of een 160 GB bij zetten IDE

maar dan wilde ik de helft van de C schijf kopieren naar de nieuwe schijf (knippen ,plakken) ok .

maar Hoe kan ik kosteloos mijn C,D,E veranderen naar gewoon C ???

dus dat de hele 20 GB hd weer gewoon 1 schijf wordt C: en de nieuwe schijf die erbij komt D

ik hoor het wel

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat dat kosteloos kan, heb eigenlijk nog geen gratis versies van programma's als Ghost gezien. Staat tegenover dat deze ook weer niet erg duur zijn, en wellicht heb je een kennis die een biz licenses heeft.

Ik zou de 20 Gb er maar helemaal uithalen; deze schijf zal zo'n stuk langzamer zijn dan een nieuwe 250 Gb. Als je dan Ghost gebruikt om je huidige partities over te zetten, heb je ook geen partitiemanager zoals Partition Magic nodig..

Ik denk niet dat dat kosteloos kan, heb eigenlijk nog geen gratis versies van programma's als Ghost gezien. Staat tegenover dat deze ook weer niet erg duur zijn, en wellicht heb je een kennis die een biz licenses heeft.

Ik zou de 20 Gb er maar helemaal uithalen; deze schijf zal zo'n stuk langzamer zijn dan een nieuwe 250 Gb. Als je dan Ghost gebruikt om je huidige partities over te zetten, heb je ook geen partitiemanager zoals Partition Magic nodig..

en als ik nou die 2de HDD er even bij zet en ik Kopier bij voorbeeld al de inhoud van mijn C station van mijn 20 Gb over naar de nieuwe schijf

betekend dat dan dat ik ook windows niet hoef te instaleren?

Of als ik uw methode over neem

kan ik dan wel de C,D,E schijf groter en kleiner maken? en als ik die huidige patities over kopier houdt dat dan ook in dat ik windows niet hoef teinstaleren?

Als je de schijf erbij zet dan hoef je Windows niet opnieuw te installeren, maar zul je 'm op C: (de huidige schijf) moeten laten staan. Het probleem is dat je programma's op D: hebt, en deze hebben nu registerverwijzingen naar D: staan. Op het moment dat je Ghost gebruikt en de 20 Gb vervangt zou je dus bijvoorbeeld de schijf als volgt kunnen indelen:
C = 60 gb
D = 60 gb
E = 40 gb

Hoef je niets opnieuw te installeren en de PC zal ook sneller draaien dan wanneer de 20 Gb disk als 1e geplaatst is.

Als je de schijf erbij zet dan hoef je Windows niet opnieuw te installeren, maar zul je 'm op C: (de huidige schijf) moeten laten staan. Het probleem is dat je programma's op D: hebt, en deze hebben nu registerverwijzingen naar D: staan. Op het moment dat je Ghost gebruikt en de 20 Gb vervangt zou je dus bijvoorbeeld de schijf als volgt kunnen indelen:
C = 60 gb
D = 60 gb
E = 40 gb

Hoef je niets opnieuw te installeren en de PC zal ook sneller draaien dan wanneer de 20 Gb disk als 1e geplaatst is.

of tewel met ghost copier ik gewoon de voledige 20 GB over naar de nieuwe HDD en dan hoef ik helemaal niks teinstaleren op de nieuwe hdd

plus ik heb over de huidige patities meer ruimten (nog in testellen dan)

en ik haal gewoon de 20gb hdd er uit en het is allemaal prima?

en ik haal gewoon de 20gb hdd er uit en het is allemaal prima?
Yep. Ik zet zelf meestal de 'nieuwe' schijf voor het kopieren op de 2e controller, dan hoef je ook nooit te friemelen met master/slave settings (is tegenwoordig toch al bijna niet meer nodig met de Cable Select setting).

Als je een oude versie van Ghost gebruikt kan het zijn dat je de partitie op de schijf nog moet activeren, maar dat is volgens mij sinds versie 2003 al niet meer.

Yep. Ik zet zelf meestal de 'nieuwe' schijf voor het kopieren op de 2e controller, dan hoef je ook nooit te friemelen met master/slave settings (is tegenwoordig toch al bijna niet meer nodig met de Cable Select setting).

Als je een oude versie van Ghost gebruikt kan het zijn dat je de partitie op de schijf nog moet activeren, maar dat is volgens mij sinds versie 2003 al niet meer.
hmm wat ik ga doen is

ik koop een 80 GB Maxtor hdd 7200 RPM ofzo met 2 MB cache
ik heb zelf die 20 GB hdd er in zitten ik denk dat het niet zo heeel veel uitmaakt met de snelheid als ik gewoon die 80 GB als slave er bij zet.

maar ik kan met Ghost ook gewoon dan die master Hdd weer van 3 partieties naar 1 pertitie maken? dus dat de 20 gb die verdeeld is in meerdere stations weer gewoon 1 schijf wordt van 20 GB ??

maar ik kan met Ghost ook gewoon dan die master Hdd weer van 3 partieties naar 1 pertitie maken? dus dat de 20 gb die verdeeld is in meerdere stations weer gewoon 1 schijf wordt van 20 GB ??
Kan wel, maar dan zou je eerst alles van de eerste naar de tweede schijf moeten zetten, dan de eerste leeghalen en dan alleen de huidige C: partitie (die dan dus op de 2e schijf staat) weer naar de eerste terug zetten en de volledige grootte geven. Daarna wil je deze dan eigenlijk van de 2e schijf verwijderen, maar dan hou je daar weer een 'gat' over.
Het zou dan mooier zijn om bij iemand een schijf te lenen en daar dan even alles op te zetten, en dan vandaar kopieren.
Dus
huidige 20 Gb (C,D,E) -> leenschijf
leenschijf -> C naar huidige 20 Gb (20 Gb partitie)
leenschijf -> D naar nieuwe 80 Gb (1e 40 Gb partitie)
leenschijf -> E naar nieuwe 80 Gb (2e 40 Gb partitie)
Uiteraard kun je dan met de grootte van D en E nog wat schuiven he?

Ik zou mezelf eerst afvragen of er wel zo'n grote harddisk ondersteunt word door je Bios voordat je die gaat kopen ..

Ik zou mezelf eerst afvragen of er wel zo'n grote harddisk ondersteunt word door je Bios voordat je die gaat kopen ..

jawel. mijn systeem is redelijk nieuw

heb geen oude PC alleen de harddisc is klein en oud :P die kwam uit mijn Oude Oude Packard Hell :P die toen ooit crashte wegens dat de moederboard kapot was gegaan
en die hebben we toen laten repareren en die belde naa een tijd op dat ik een andere moederboard moest hebben en die heeft toen heel mijn systeem verbouwd

nieuwe kast ect.

dus dat komt wel goed

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan