vragen over mijn gloednieuwe systeem....

• Onderwerp starter Onderwerp starter Elite
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Elite

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2007
ik heb een pc samengesteld maar vroeg me af wat jullie ervan vinden.
ik ben van plan om over een paar jaar nog wel te gaan overklokken.

paar vraagjes:
- kan ik ook een minder zware voeding van bijv. 550 watt kopen of beter niet met oog op de toekomst?
- passen mijn geheugenslots op mijn mobo?
- hebben jullie nog tips over koelingen? Ik heb er nu een cpu koeler van een dikke 30 euro. is dit goed genoeg (met oog op de toekomst)?

Apacer Card Reader AE161 16 in 1 Intern 3,5" USB2.0 (zwart)
Asus DVD-/+/RAM 2014L1T 20x/20x/14x LS Retail (zwart&wit)
Asus DVD-ROM E818A 18x/48x Retail (zwart&wit)
Asus Midi Tower TA-210 ATX No PSU (zwart)
Asus P5K iP35, SATA2 RAID, GLAN
Asus Videokaart PCI-e GeForce 8800GT 512MB GDDR3 2xDVI
Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 Tw. Pro
Creative Geluidskaart X-Fi Xtreme Audio 7.1 PCI-e Bulk
Intel Core 2 Quad Q6600 2.40GHz FSB1066 Box
OCZ Silver Thermal Paste Ultra 5+
OCZ Powersupply GameXStream 700W
OCZ Processor Koeler Vindicator AMD & Intel
Western Digital 500GB SATA300 16MB, WD5000AAKS
Western Digital 320GB SATA300 16MB, WD3200AAKS

randapparatuur van latere zorg.

elite

Slechts 1 opmerking: waarom een basicplankje terwijl de rest van de componenten midrange en mogelijk een enkele high end is?

Ik neem aan dat je met het "basicplankje" het moederbord bedoelt.
Ik dacht dat dat de p5k gewoon goed was. Wat is er dan minder aan dan bij andere (duurdere) moederborden?
Als het een groot kwaliteitsverschil oplevert is een andere mobo nog wel het overwegenwaard. ;)

Elite

Kwaliteit misschien niet eens zo zeer, maar de P5K serie heeft zo gruwelijk veel uitvoeringen, heb jij je afgevraagd wat je allemaal verwacht van het plankje en voldoet het plankje aan al die wensen?

Laat ik het anders formuleren: je koopt voor je nieuwbouwwoning een keuken van 15000 euro, je bestelt een marmeren vloer van 20.000 euro en vervolgens is het huis zelf er een van......... sociale woningbouw -> geen garage, klein grondoppervlak ;) :D

Laatst bewerkt:
P5K is een uitstekende plankje hoor ik heb 'm zelf ook zeer tevreden mee ik raad hem je wel aan :thumb:

Daar gaat het niet om, dat betwist niemand, dat plankje is alleen de instapper van de serie, het gaat om 't geheel!

Laatst bewerkt:
ok, ik snap je punt en er zit wel wat in ;)
ik heb ook gekeken voor ander moederborden uit de P5K-serie maar dat zijn er zoveel dat ik niet zou weten wat dan een aanrader is.

iemand suggesties....? Ik zou namelijk niet weten waar het verschil van kwaliteit dan in zit.

elite

Er zit ook niet zoveel kwaliteitsverschil in, meer de functionaliteit van het plankje. Er is in ieder geval 1 redelijk interessante kwaliteitskwestie bij de P5K serie. (Ik heb overigens zelf ook zo'n plank -> zie mijn systeem)

Ik zoek de kwaliteitskwestie even op, kom er zo op terug.

- Support Intel® next generation 45nm Multi-core CPU
- Intel LGA775 Platform
- Intel® P35 chipset
- Intel® Core™2 Quad / Core™2 Extreme / Core™2 Duo / Pentium® Extreme / Pentium® D / Pentium® 4 Processors
- Dual-channel DDR2 1066/800/667 MHz
- Heat Pipe & Stack Cool 2
- 6*SATA/2*SATA on the Go/ 1394
- Gigabit LAN
- WiFi-AP
- All High-quality Conductive Polymer Capacitors

- Support Intel® next generation 45nm Multi-core CPU
- Intel LGA775 Platform
- Intel® P35 chipset
- Intel® Core™2 Quad / Core™2 Extreme / Core™2 Duo / Pentium® Extreme / Pentium® D / Pentium® 4 Processors
- Onboard memory, 2GB, DDR3 1333MHz
- Onboard memory feature Guaranteed to overclock above DDR3 1500
- Pure Copper Heat Pipe
- 6*SATA/2*SATA on the Go/ 1394a
- Dual Gigabit LAN

Daar zit 'm denk ik mogelijk een van de weinige kwaliteitsverschillen. Overigens heeft de instapper deze High-Quality ... etc. etc. óók, maar niet alle borden uit de serie hebben het.

Wat je vraag betreft over een keuze uit de reeks:
da's op zich niet zo moeilijk, je moet jezelf vooraf alleen een paar vragen stellen en daarná ga je de specs van die plankjes bekijken. Een voorbeeld van die vragen zou kunnen zijn:

-wil ik een goed overklokbaar bord?
-wil ik 2 videokaarten kunnen plaatsen?
-wil ik LAN?
-wil draadloos LAN (Wifi)
-wil ik sound on board?

etc. etc.

Als je zo een aantal gerichte vragen aan jezelf stelt, wordt de keuze al snel beperkt tot maar enkele borden.

ik heb niet echt veel verstand van moederborden maar ik maak eruit op dat de onderste beter is. Ik wil wel ooit overklokken en misschien twee videokaarten, draadloos lan hoeft wat mij betreft niet. en als je een geluidskaart in je pc doet heb je toch geen onboard sound nodig? of is onboard sound verstandiger?

en zo'n goed moederbord, hoeveel gaat me dat dan kosten, ik moet namelijk ook nog een beetje op het budget letten.

Ik begin nou steeds meer te twijfelen over welk moederbord ik moet kopen...(wel één in de p5k serie toch?)

ik hoop op een duidelijk antwoord en b.v.d.

elite

Tja, ik heb altijd losse geluidskaarten gehad, maar heb nu voor het eerst een onboardkaart. Deze geeft prima gluid. Dit scheelt mij weer een pcislot én een paar tientjes voor de kaart.

Zoek binnen de P5K naar het bord wat het best aansluit op je wensen: géén Wifi, géén onboardsound en kijk vervolgens wat het kost.

Zou dit een goed moederboord zijn? hij is behoorlijk wat duurder maar dat hoeft niet altijd alles te zeggen natuurlijk. past hij dan ook bij de rest van mijn systeem? en kan deze in SLI?

P5K Premium/WIFI-AP

ATX
Socket 775
Bussnelheid: 800/1066/1333MHz
Chipset: Intel P35
Geluid: 8-kanaals (Realtek ALC 883)
4x PC5300/6400/8500 (max. 8GB) Dual DDR2 SDRAM
1x IDE Ultra DMA 133
6x SATA2 RAID
2x eSATA2 RAID
2x PCI Express x16 slot (blue @ x16 mode, black @ x4 or x1 mode)
2x PCI Express x1 slot
3x PCI slot
1x S/PDIF optische geluidsuitgang
1x S/PDIF coaxiale geluidsuitgang
WLAN
1x 1000Mbps LAN
2x Firewire
10x USB2.0

elite

en als u zegt dat onboard sound meer als goed is, lijkt het mij ook verstandiger/voordeliger om geen losse geluidskaart erbij te kopen.
dat scheelt inderdaad weer een paar tientjes ;)

elite

of is dit misschien een veel betere optie:

P5N32-E SLI

ATX
Socket 775
Bussnelheid: 533/800/1066/1333MHz
Chipset: nVidia nForce 680i SLI
Geluid: 8-kanaals (ADI 1988B)
4x PC4300/5300/6400 (max. 8GB) Dual DDR2 SDRAM
1x IDE Ultra DMA 133
6x SATA2 met RAID
2x PCI Express x16 slot
1x PCI Express x16 slot, at x8 speed
1x PCI Express x1 slot
2x PCI slot
1x S/PDIF digitale geluidsuitgang
2x 1000Mbps LAN
2x Firewire
10x USB2.0

hij voldoet sowieso aan al mijn eisen, en is SLI, dus met oog op wat ik misschien over twee jaar ermee wil is dit een goed moederbord. toch?

elite

Laatst bewerkt door een moderator:
nou dan heb ik mijn keuze gemaakt. het wordt die bovenstaande pc maar dan met het laatste moederbord. verder zet ik nog ander geheugen in,
en dan ben ik klaar voor de toekomst...? ;)

nog bedankt,

elite

Op het moment dat het ding de voordeur binnenkomt is ' ie al weer verouderd en als je dit berichtje over 2 jaar terugleest, verlang jij heimelijk al weer naar die allernieuwste / allersnelste ............, m.a.w. wat is klaar zijn voor de toekomst?

beetje vage uitdrukking ja, maar daarmee bedoelde ik dat er een tweede videokaart naast kan en meer/beter geheugen...

ik vroeg me trouwens nog af wat het verschil van bovenstaand moederboord met deze:

P5N32-E SLI Plus

ATX
Socket 775
Bussnelheid: 533/800/1066/1333MHz
Chipset: nVidia nForce 650i SLI
Geluid: 8-kanaals (ADI 1988B)
4x PC4300/5300/6400 (max. 8GB) Dual DDR2 SDRAM
1x IDE Ultra DMA 133
6x SATA2 met RAID
2x PCI Express x16 slot
1x PCI Express x16 slot, at x8 speed
1x PCI Express x1 slot
2x PCI slot
1x S/PDIF digitale geluidsuitgang
2x 1000Mbps LAN
2x Firewire
10x USB2.0

anders is dit een goedkopere oplossing...en dan kan ik hem van het weekend gaan bestellen.

elite

het is wel een andere chipset (daar zal dan ook het prijsverschil inzitten).
weet jij toevallig wat het verschil is tussen die twee?

elite

Veelal is hoger nieuwer en nee, ik weet niet welke handiger / beter is.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan