Vreemd gedrag apostrof (en andere 'dode toetsen')

Status
Niet open voor verdere reacties.

studiocascade

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2011
Berichten
7
Goedemorgen,

Een client meldt een nogal vreemd probleem in Windows XP (SP3) welke ik nog niet eerder ben tegengekomen.
Ze typt op haar toetsenbord een enkele apostrof ' gevolgd door een spatie en er verschijnt twee keer een enkele ''
Dus geen dubbele! Ik kan namelijk met backspace één van deze twee weghalen.
Dit probleem treedt op bij alle 'dode toetsen'.
Het typen van ~ resulteert dus ook in ~~ etc.

Ik heb haar toetsenbordtaal aangepast, maar dit heeft het probleem niet kunnen verhelpen.
De taal stond (en staat nu weer) ingesteld op Nederlands en haar toetsenbord staat ingesteld op VS Internationaal (met dode toetsen).
Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft.

Bedankt alvast voor het meedenken.
 
"VS Internationaal" is niet de handigste toetsenbord taal. Bij de instellingen moet "VS" of Verenigde Staten worden geselecteerd. Er komen dan normale ~ en ". Wat dode toetsen zijn weet ik niet. In elk geval is het gedrag van deze tekens normaal. Moi. Alfred
 
Zou je dat kunnen toelichten? Waarom is VS Internationaal niet de handigste toetsenbordtaal?
Bij ons op het werk wordt VS Internationaal juist overal standaard ingesteld vanwege z'n handigheid.
Het voordeel is namelijk dat je daarmee speciale tekens kunt maken.

Dode toetsen houdt in dat als je speciale tekens wilt maken (bijvoorbeeld een è of ç) dan hoef je hier alleen maar
een apostrof te typen en vervolgens de letter waar je dat teken op wilt hebben.
(en hoef je dus niet te werken met ASCII-codes)
Als je erop drukt gebeurt er dus in eerste instantie niets, totdat je een letter toetst waar het tekentje op moet komen.
Als je een enkele apostrof nodig hebt, moet je dus de apostrof gevolgd door een spatie intoetsen.
De term 'dode toets' komt uit de tijd van de typmachines waarbij de 'wagen' bleef stilstaan als je zo'n teken intypte.
 
Hallo, Deze eigenschap vindt ik dus niet gemakkelijk. Ik heb in Office en ook, door woordenboeken als add-on in de browser te gebruiken, spellingscontrole op Internet. Een rechts-klik op het woord en een keuze uit de dan getoonde lijst en het woord staat just gespeld. Woorden als garçon zijn geen probleem en je loopt dan niet tegen verrassingen aan maar dat is persoonlijk. Bedankt dat je het nog even uitlegde. Ik had echt geen idee wat dode toetsen waren. Alfred
 
Hoi,
ik ben bang dat het aan het toetsenbord zelf ligt. Je zou eens een ander toetsenbord kunnen aansluiten.
Is het gewoon een standaard Microsoft toetsenbord?
 
Het is een standaard HP toetsenbord. Ik ben dit probleem bij meerdere gebruikers tegengekomen overigens.
Vooralsnog heb ik het niet kunnen oplossen helaas.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan