vreemde externe 3.5 inch drive

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Ik ben de zolder een beetje aan het opruimen en vond daar een externe floppy drive (3.5 inch)
er staat geen merk op of model. Het is een metalen beige behuizing.
Aan de voorkant gewoon de reguliere 3.5 inch en aan de achterkant een on-off schakelaartje en een female DB 23. Verder een kabel met daaraan een male DB23

Ik dacht eerst aan een seriele pf paralelle port maar dat is DB25 en die leveren ook geen stroom aan randapparatuur. Na zoeken zou het een externe drive voor de Amiga kunnen zijn, maar er staat dus helemaal geen merk of iets op.
Ik heb hem opengemaakt en er zit een klein printje in met 2 ic;s (uit de 7400 serie) dan een floppyconnector die verbonden is met een reguliere 3.5 inch en de kabel naar buiten die volledig bedraad lijkt. Op de print staat ook geen merk alleen F0386 REV 1 (of FD301 REV 1, is niet goed te lezen. Heeft iemand een idee?

In google kun je ook zoeken op afbeelding, foto maken dus.😊

had ik ook gedaan en google zegt dat het een externe floppydrive is. Was ik zelf ook al achter. 😊😊
Alleen niet voor welke computer.

Wij willen er ook wel naar kijken, breed publiek hier. 😊

Hoort niet bij Commodore 64?
Drents Museum in Assen?

Is oud en volgens het internet een DB23 gebruikt voor de floppy drive extension van de Amiga.

Voor een museum kan dit waarde hebben. Dingen zijn mechanisch dus er zullen niet al te veel werkende exemplaren te vinden zijn.

Vroeger zat zo'n drive in elke (MS-DOS) pc. Hoe men erbij komt dat het voor een Amiga is, is mij een raadsel. Hoewel ik die dan zelf nooit gehad heb, dus het kan best zijn dat die met dezelfde drive waren uitgerust. Maar als hij het nog doet: gewoon inbouwen in je tower :). Ik heb nog wel een paar bakken met WP 5.1 floppys liggen :D.

Ja, honderden van die floppys klein en groot weggedaan. Begon met Commodore 64 spellen op floppys en met drive. Toen MS-DOS 5.0, 5.1 en 6.0 etc. en WP5.1
Ik heb niets meer! Alle hardware ook weg, was nog in nieuwe staat.

Vroeger zat zo'n drive in elke (MS-DOS) pc. Hoe men erbij komt dat het voor een Amiga is, is mij een raadsel. Hoewel ik die dan zelf nooit gehad heb, dus het kan best zijn dat die met dezelfde drive waren uitgerust. Maar als hij het nog doet: gewoon inbouwen in je tower :). Ik heb nog wel een paar bakken met WP 5.1 floppys liggen :D.

Ik ben nog op zoek naar een werkende 5.25 floppydrive :cool:

Maar even los daarvan: Allereerst hebben huidige moederborden geen aansluiting meer voor een diskdrive. Dus even inbouwen is geen optie. Ik heb daar trouwens wel nog een oude P4 voor alleen mist daar dus de 5.25.

De diskdrive die hier in zit is weliswaar een reguliere 3.5 inch, maar de interface naar buiten niet. PC's hebben geen 23 pins aansluitingen. Ik ben aan het zoeken geweest en de Amiga gebruikt 23 pins en levert ook de benodigde 5 volt. Dus naar alle waarschijnlijkheid is hij daarvoor bestemd. Beetje zonde om hem dan te slopen, want 3.5 inch diskdrives heb ik nog wel een paar van liggen.

@OctaFish . De reden om aan te nemen dat het hier om iets voor de Amiga gaat is vanwege de DB23 aansluiting. Die zat (en zit) niet op een pc.

Zo te zien is het van binnen wel een gewone IDE drive. Printje lijkt dan ook enkel bedoeld te zijn voor de omzetting naar DB23.

Klopt. Is verder een normale 3.5 inch drive. Maar daar heb ik er al genoeg van, dus zonde om deze te slopen. Zit er wel aan te denken om het printje te vervangen voor een greaseweazel en er dan een externe USB diskdrive van te maken.

Ik ga er vandaag heen zal wel eens vragen of ze interesse hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan